modir-enqelabi

مدیریت در تراز انقلاب – عیار مدیران – بخش ششم

خانه / آموزش / مدیریت در تراز انقلاب – عیار مدیران – بخش ششم

بردبارى و تحمّل سختى ها، ابزار رياست است. گاهی انسان از حرفی که می زنند ناراحت می شود. حرص می خورد. اما در عین حال بایستی حلم به خرج دهد. حلم یعنی ظرفیت و تحمل صدای مخالف را داشتن.

مدیریت در تراز انقلاب – عیار مدیران – بخش ششم

با ما در مجموعۀ عیار مدیران با بیان نکات مدیریتی و ویزگی های مدیر تراز انقلاب همراه باشید.

از جمله خصوصیات مطلوب یک مدیر و مسئول ، نگاه قاطع و جدی نسبت به گناه و تخلف و خیانت است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام، از نزدیک ترین نزدیکان خود هم تخلف را ، خیانت را ، انحراف از راه خدا را تحمل نمی کرد. نگاه عطوفانه به جای خود و نگاه قاطع و ضابطه مند هم به جای خود. … باید در این جهت حرکت کنیم. شاخص ما باید این باشد. برگرفته از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم – عید غدیر 1386/10/08

نکته دیگر، سعۀ صدر و تحمل مخالف است. در حکمت 176 نهج البلاغه از امیرالمؤمنین نقل شده است که فرمودند: آلَةُ الرِّيَاسَةِ، سَعَةُ الصَّدْرِ . بردبارى و تحمّل سختى ها، ابزار رياست است. گاهی انسان از حرفی که می زنند ناراحت می شود. حرص می خورد. اما در عین حال بایستی حلم به خرج دهد. حلم یعنی ظرفیت و تحمل صدای مخالف را داشتن.

مدیریت در تراز انقلاب - عیار مدیران - بخش ششم
مدیریت در تراز انقلاب – عیار مدیران – بخش ششم

مخالفت با تملق و چاپلوسی از خصوصیات امیرالمؤمنین علیه السلام بود. در خطبه 216 نهج البلاغه آمده که فرمودند: «فَلَا تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ» پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مى گويند، حرف نزنيد.

در ادامه اوصاف مدیر موفق و در تراز انقلاب اسلامی ایران، پایبندی به ارزش ها و شعارهای انقلاب است. ما در تمام این کار بزرگی که بر عهده داریم  – در مراحل گوناگون آن – بایستی از اهداف و ارزش های متعالی نظام اسلامی، یک لحظه غفلت نکنیم. اگر کارِ سازندۀ ما، با غفلت از آن اهداف انجام گیرد، خوف انحراف این کار از آن اهداف وجود دارد. چون ما انسان و بشریم؛ اگر اندکی غفلت کنیم ممکن است از صراط مستقیم به سمت چپ و راست منحرف شویم. دیدار با رئیس جمهور و هیأت وزیران 1375/06/08

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *