مراسم سخنرانی و عزاداری شب وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) + تصاویر

خانه / مطالب و رویدادها / مراسم سخنرانی و عزاداری شب وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) + تصاویر

مراسم سخنرانی و عزاداری شب وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری و مداحی حاج سید مهدی میرداماد از سوی هیات رزمندگان اسلام در حسینیه فاطمیه شهرری برگزار  شد.

متن سخنان حجت الاسلام ماندگاری :

امشب هم شهادت حضرت حمزۀ سیدالشهدا عموی گرانقدر پیامبر اعظم در جنگ احد است و هم رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام است که زیارت ایشان مساوی است با زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) حضرت عبدالعظیم حسنی نسل چهارم و پنجم امام حسن مجتبی (ع) هستند، یعنی امامزادۀ بدون واسطه نیستند، چهار نسل با امام حسن مجتبی فاصله دارند. حضرت معصومه (س) امامزادۀ بدون واسطه هستند، حضرت علی بن محمد بن باقر در مشهد اردهال کاشان هم امامزادۀ بدون واسطه هستند. اما امتیازی که برای حضرت عبدالعظیم حسنی از دُرر گوهر بار حضرت هادی (ع) صادر شده است برای هیچ امامزاده ای گفته نشده است.برای حضرت معصومه (س) گفته شده است که هرکس ایشان را زیارت کند مثل این است که امام رضا (علیه السلام) را زیارت کرده است.اما برای هیچ امامزاده ای این طور گفته نشده است، آن هم با 4واسطه. که هرکس حضرت عبدالعظیم را زیارت کند مثل این است که امام حسین (ع) را زیارت کند. با امام حسین (ع) کسانی بوده اند که حق امامت امام حسین (ع) را رعایت کردند، امام حسین (ع) هفتادو دو یار داشتند که به گفتۀ خود ایشان این هفتادو دو نفر حق امامت را ادا کردند.حال برداشت من این است که اینکه حضرت هادی (ع) فرمودند زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی مساوی است با زیارت امام حسین (ع) یعنی ای مردم هرکس می خواهد بداند چگونه می شود حق امام را ادا کرد به عبدالعظیم حسنی نگاه کند. زیرا عبدالعظیم حسنی رو امام معصوم دیگری گذاشته اند کنار حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران ایشان.

حال این سوال پیش می آید که حضرت عبدالعظیم حسنی چه کاری کردند که حق امام را ادا کردند؟

3نکته را بیان می کنم :

حق اهل بیت بوسیدن ضریح نیست، بوسیدن در و دیوار حرم آرزوی همۀ ماست. علامه طباطبایی هم از خدا می خواستند که برسند به ضریح امام رضا تا لبانشون رو به ضریح امام بگذارند. حضرت آیت الله اراکی روزۀ خود را با بوسیدن ضریح حضرت معصومه (س) باز می کردند. حق امامان معصوم فقط زیارت کردن آنها نیست. میدانید که اویس قرنی در طول عمرش پیامبر( ص) را زیارت نکردند، همان یکباری هم که به مدینه آمدند، پیغمبر در مدینه نبود. نشست درب خانۀ پیغمبر تا ایشان را زیارت کند ولی خب پیغمبر نیامدند، از آن طرف هم مادر اویس، اویس را طلب کرده بود. خدمت به مادر از زیارت پیغمبر واجب تر است. زیارت نکرده به قرن بازگشت . پیغمبر وارد مدینه که شدند فرمودند بوی اویس قرن می آید. یعنی با اینکه پیغمبر (ص) را زیارت نکرد، ولی حق ایشان را ادا کردند. حق پیامبر و امامان ما فقط 3 کلمه است، ببینیم اگر این 3 کلمه در زندگی ما هست، حضرت عبدالعظیم حسنی الگوی اجرای این 3 امر است. حضرت عبدالعظیم حسنی، چهار امام رو درک کرده بودند، امام رضا (علیه السلام)، امام جواد (علیه السلام)، امام هادی (علیه السلام) و امام حسن عسگری (علیه السلام)

ارتباط حضرت عبدالعظیم با این چهار امام براساس این 3 امر بوده است. من و شما هم در این دوران که زمان غیبت امام زمان (عج) هست میتوانیم با همین 3 روش حق اماممون رو ادا کنیم، حق قرآن که امام صامت است و حق اهل بیت که امام ناطق است رو ادا کنیم .

1-حق اهل بیت این است که ما باور کنیم این خاندان از ما بیشتر می فهمند، همین.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: شیعۀ ما هر جا که خواست حاضر شود، در مجلسی ، پای معامله ای و … باید از ما اجازه بگیرد. حکمش را بپرسیم.

حضرت عبدالعظیم حسنی در زمان 4 امام معصوم بودند، امروز شاید بگوییم، ما در زمان غیبت هستیم، اما جانشینان پیغمبر و اهل بیت که علما و مراجع و روحانیون هستند در عصر ما هستند و به برکت انقلاب اسلامی در هر منطقه ای حداقل چند روحانی دارد.

حضرت عبدالعظیم حسنی هرکار می خواستند بکنند اول از قرآن و عترت اجازه می گرفتند.

2- دومین حق اطاعت است، اطاعت از ولی امر. خداوند در آیۀ 69 سورۀ نساء می فرماید: “پنج گروه در جایگاه ویژه بهشت هستند، انبیاء، امامان، شهداء، علما و صالحین، کسانی که اطاعت خدا و رسول کردند”

اطاعت از ولی یعنی چه؟ انجام واجبات و ترک محرمات.

3- حق سوم این است که از امام دفاع کنیم. بعضی ها امام را دوست دارند ولی از امام دفاع نمی کنند. چرا حضرت عبدالعظیم حسنی با امام حسین(ع) گره می خورد؟ ایشان با عمل و گفتار و کردار خود از 4 امام دفاع کردند.عده ای از یاران پیغمبر (ص) تا کیلومتر آخر عمر خود از پیغمبر اطاعت کردند، ولی در آخرین لحظه یک حرف پیغمبر را زمین گذاشتند، پیغمبر فرمودند تنگه را رها نکنید، تنگه را رها کردند پنجاه نفر در آنجا بودند، 45 نفر رها کردند رفتند، حرف پیغمبر را زمین گذاشتند 5نفر شهید شدند. حضرت حمزه هم شهید شد.اگر از ولی امر اطاعت نکنیم یک بار دیگر حضرت حمزه شهید می شود. در جنگ احد در مرحلۀ اول جنگ به نفع اسلام تمام شده بود امام این 45 نفر امر پیغمبر رو زمین گذاشتند، دشمن پیروز شد. امروز هم امر ولی رو زمین بگذاریم، دشمن پیروز می شود.

در ادامه این مراسم؛ حاج سید مهدی میرداماد به مداحی پرداختند.

ای زائر مدینۀ ری کربلای تو

ای اهل فیض تشنۀ جام ولای تو

ریحانۀ امام حسن سیدالکریم

ای اوفتاده جود و کرامت به پای تو

مدح تو را امام زمان تو گفته است

من کیستم که مدح بگویم برای تو

جسم مطهر تو و آغوش خاک ری

بردار سر که در دل ما هست جای تو

آیات وحی در نفس روح پرورت

علم حدیث در سخن دلربای تو

بر اهل ری نه برهمۀ عالم وجود

واجب بود زیارت صحن و سرای تو

بر اهل ری سلام که همسایۀ تو اند

بر شهر ری سلام که شد نینوای تو

بیمار ناامید ز درمان به صد امید

رو آورد به جانب دارالشفای تو

بوی بقیع می وزد از خاک تربتت

ای نجد مجتبی که دو عالم فدای تو

تو سیدالکریمی و ما سائل درت

بسته به هم حوائج ما و عطای تو

ترک مدینه گفتی و وارد ری شدی

ری هم گریست بر تو و بر انزوای تو

شوال شد محرم و ری گشت کربلا

در روز رحلت تو بزم عزای تو

پرواز کرد روح شریفت ز تن ولی

دیگر نشد بریده گلو از قفای تو

تشییع گشت پیکر پاکت به احترام اما

خورشید نی نگشت رخ دلربای تو

بر خاک سرنهادی و دیگر کسی نزد

چوب جفا به لعل لب دلربای تو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *