مسئولان از تجربه تلخ برجام عبرت بگیرند

خانه / پیشنهاد ویژه / مسئولان از تجربه تلخ برجام عبرت بگیرند

آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب موقت جمعه ی تهران، در خطبه های نماز جمعه امروز (21 مهر) تهران با تسلیت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(علیه السلام)، دشمن شناسی را از مسائل بسیار مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: اگر نهضت‌ها و قیام‌ها دشمن را بشناسند، می توانند جلوی خطر را بگیرند. هم چنان که در زندگی فرد و اجتماعی، اگر خود ما دشمن را نشناسیم قطعاً به دام شیطان می افتیم.

خطر منافق از دشمن ظاهر بیشتر است

وی افزود: گاهی دشمنی مستکبرین، آشکارا روشن است که دشمن می باشند ولی برخی اوقات مخفی است. یعنی دشمن مخفی ممکن است در ظاهر خود را دوست ما نشان دهد ولی در باطن و در اصل دشمن ما باشد. و مسئله نفاق و منافق نیز همانند دشمن مخفی است و خطر منافق از دشمن ظاهر بیشتر است.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: خطری که شیطان دارد زیبا جلوه دادن گناه در نظر ما است یعنی شیطان ما را متوجه عواقب خطر نمی‌کند بلکه با ایجاد وسوسه و افکندن افکار غلط در ذهن انسان او را وارد مسیرهای اشتباه و پرخطر می کند و گناه را در نظر انسان زیبا جلوه می دهد و خود را دوست و ناصح انسان معرفی می کند. در قضیه حضرت آدم و حوا نیز شیطان خطاب به آن ها گفت من ناصح شما هستم و برای همین می گویم از این سیب بخورید و بدین ترتیب آدم و حوا را گول زد.

نهضت عاشورا چهره واقعی یزید را آشکار ساخت

وی با اشاره به بیداری مردم بعد از واقعه عاشورا، تصریح کرد: نهضت عاشورا چهره واقعی بنی امیه را آشکار ساخت و همین امر موجب شد تا مردم مدینه علیه جنایات یزید شورش کنند، هر چند که یزید این قیام‌ها را به شدت سرکوب کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئله اسارت نیز همانند واقعه عاشورا هویت واقعی یزید را به مردم شناساند و مردم از وقایع مطلع شدند به طوری که یزید را لعنت می کردند و زمانی که یزید متوجه خشم مردم شد شروع به عوام فریبی کرد و اهل بیت(علیهم السلام) را مورد تکریم قرار دارد.

وی ادامه داد: قیام سیدالشهدا(علیه السلام) موجب شد تا دروغگو رسوا شود و چهره واقعی حکومت یزید آشکار گردد. نهضت عاشورا به مردم درس می دهد تا چگونه خود را از ذلت و خواری نجات دهند، و با اقتدار، شجاعت و آزاد زندگی کنند و زیر بار ظلم نروند.

تسلط بدها بر جامعه حاصل ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر

آیت الله موحدی کرمانی با بیان این که فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از پیام های اصلی واقعه عاشورا بود، اظهار داشت: باید بررسی کرد که این فریضه در جامعه کنونی ما چقدر مورد توجه مردم قرار دارد. امام حسین(علیه السلام) می فرماید «اگر ستمگری مسلط بر مردم شده و حلال ها را حرام، و حرام ها را حلال می کند، چنانچه کسی می تواند جلوی آن ظلم را بگیرد ولی اقدامی نکند در اعمال او شریک بوده و مستحق عذاب الهی است».

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کردید بدها بر شما مسلط می شوند، یعنی حکومت دینی و حکومت ولی امر از دست می رود، و همه این ها از عواقب ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

وی عنوان داشت: نمایندگان در دوره قبل طرحی را برای حمایت و احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر ارائه دادند و در شورای نگهبان هم تایید شد ولی معلوم نیست هم اکنون چقدر به اجرای این قانون توجه می شود. اگر این فریضه ترک شود، کم کم معروف منکر شده و منکر معروف می شود یعنی اگر کسی مرتکب گناه شود او مورد پسند واقع خواهد شد و اگر کسی کار شایسته و عمل صالحی انجام دهد مورد بی مهری واقع می شود.

مسئولان آسیب های فضای مجازی را مدیریت کنند

آیت الله موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به آسیب های فضای مجازی برای جوانان، گفت: بنده به مسئولین نمی گویم فضای مجازی را فیلتر کنید، ولی سعی کنید ضرری که از این ناحیه متوجه جوانان و جامعه می شود را بگیرید و این فضا را مدیریت کنید زیرا خطرات فضای مجازی، خسارات بسیاری را به جامعه وارد می سازد، و باید ترسید از این که به خاطر اهمال کاری و شیوع گناه، عذاب الهی بر ما نازل شود و خدای نکرده ایران اندلس دوم شود!

مذاکرات برجام، تجربه تلخ تاریخی بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور قبلی آمریکا برای مذاکره و حل و فصل اختلافات هسته ای، عنوان داشت: بعد از اظهارات اوباما، عده ای ساده لوح در داخل کشور حرف های او را باور کردند، ولی با روشنگری‌های امام خامنه ای معلوم شد ادعای مذاکره و دوستی آمریکا فریبی بیش نیست و دست چدنی آمریکا را زیر پوشش مخملی رسوا کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بعد از روی کار آمدن ترامپ و موضع‌گیری‌های او علیه برجام و نظام اسلامی، اوج دشمنی‌های آمریکا با مردم ایران آشکار شد. البته دشمنی آمریکا با ایران در دوران انقلاب اسلامی، حمایت از صدام در جنگ علیه ایران، حمله به هواپیمای مسافربری ایران و نظایر این اتفاقات اثبات شده بود.

وی تاکید کرد: امید است مسئولان کشور با عبرت گرفتن از تجربه‌های تلخ تاریخی، در برابر زورگویی های دولت مستکبر آمریکا محکم و استوار بایستند و تسلیم زیاده خواهی‌ها آنان نشوند، و به حرف و قول آن‌ها اعتماد نکنند.

بارزانی توبه سیاسی کند

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، گفت: امیدوازیم آقای بارزانی از دولت مرکزی تمکین کند و دست از جدایی طلبی بردارد و جای پایی برای اسرائیل در منطقه باز نکند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آقای بارزانی توبه سیاسی کند و به آغوش مردم مسلمان منطقه و عراق برگردد و در بین مسلمین ایجاد تفرقه نکند، و با لغو نتایج همه پرسی، وحدت و انسجام مردم را حفظ کند.

دانش آموزان و دانشجویان امانت های الهی هستند

آیت الله موحدی کرمانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، گفت: به همه معلمان و اساتید کشور توصیه می کنم که دین خود را به انقلاب و فرزندان این کشور ادا کنید. مغزهای دانش آموزان و دانشجویان برترین نعمات الهی هستند و باید این مغزها از معنویت، توحید و علم و دانش پر شود زیرا این جوانان دست شما امانت اند و ادای امانت یعنی دین، زیرا امانت عصاره دین است.

وی افزود: امانت همان است که وقت عبور از صراط پیوسته از آن سوال می شود. دانش آموزان و دانشجویان مسئولان فردای کشورند و باید معارف الهی و قرآنی به عمق دل های آنان برسد و اگر انحرافی در تربیت دینی آن ها به وجود بیاید، معلمان و اساتید، تا ابد در این گناه شریکند زیرا این جوانان امانات مهم الهی در دستان شمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *