مسائل لبنان، غزه و عراق باید در هیئت‌ تبیین شود

خانه / مطالب و رویدادها / مسائل لبنان، غزه و عراق باید در هیئت‌ تبیین شود
مجتبی روشن‌روان:
مسائل لبنان، غزه و عراق باید در هیئت‌ تبیین شود/
برای جوانان جاذبه‌های حبابی ایجاد نکنیم
دبیرفصل شعر هیئت، گفت: اولویت های امروز هیئت با توجه به شرایط منطقه تغییر کرده است باید توجه ویژه ای برای احیای امر اهل بیت(ع)، حفظ و ترویج شعایر اسلامی و ترسیم نقشه راه، نگاه جهانی به موضوع هیئت داشته باشیم.

“مجتبی روشن‌روان” شاعر ودبیرفصل شعر هیئت و زیبایی شناسی شعر مداحی با اشاره به اینکه وقتی خاندان پهلوی متوجه اثربخشی مجالس مذهبی در روند آگاه‌سازی ملت ایران شدند،  برگزاری محافل روضه خوانی اباعبدالله الحسین(ع) را ممنوع کردند.

وی افزود: تدبیر و هوشمندی علما باعث شد حوزه‌ها و روضه‌های اهل بیت(ع) برپا شود اما دستگاه حاکم نسبت به این مجالس حساس شده بود به طوری که هیئت‌های اشک و عزا را با مجالسی که در آن صحبت از سیاست دستگاه حاکم می‌شد از هم جدا کرده بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: تفکیک هیئت بی خطر از هیئت‌های سیاسی که در آن شخصیت های انقلابی مانند رهبر معظم انقلاب رفت و آمد می کرد یکی از سیاست های دستگاه پهلوی بود. دستگاه امنیتی با گماشتن ماموران ساواک سعی داشتند از اخبار و رویدادهای این محافل با خبر شود و به واسطه همین بود که شخصیت های انقلابی، سخنرانان و مداحان را شناسایی، تبعید، شکنجه، ترور و یا اعدام می‌کردند.

دبیرفصل شعر هیئت و زیبایی شناسی شعر مداحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به چگونگی ارتباط قیام عاشورا و نهضت امام خمینی(ره) پرداخت و اظهار کرد: سخن حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند “نهضت ما را امام حسین(ع) پیش می‌برد، اگر محرم و صفر نبود انقلاب ما هیچ ثمری نداشت و قوه محرکه انقلاب ما محرم و صفر و دسته جات سید الشهدا بوده است” مهمترین ادله برای ارتباط این انقلاب با قیام حضرت اباعبدالله(ع) می باشد.

مسئول سازمان بسیج مداحان استان همدان در ادامه به روند تاثیر گذاری شعر در انقلاب اسلامی ایران پرداخت و خاطر نشان کرد: فضای ادبی هر زمانی با دوران دیگر متفاوت است، دوران ستم شاهی غالب شعرها با مضامین انقلابی سروده می شد و بیشتر شعرهای حماسی نمود داشت، لذا این روند با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تجاوز رژیم بعثی عراق به خاک ایران نیز ادامه پیدا کرد به طوری که شعر حماسی در جبهه ها بسیار تاثیر گذار بوداما امروز به فراخور زمان زبان شعرها نیز تفاوت کرده و شعر بیشتر روایتگر نیاز روز شده است.

ROSHAN RAVAN

روشن‌روان شعر را مهترین ابزار انتقال پیام و مفاهیم دانست و عنوان کرد: تاثیر گذاری شعر به عنوان ابزاری برای انتقال پیام به نوع استفاده از آن بستگی دارد که شاعر چقدر از فضای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مسائل و دغدغه های مردم با خبر باشد و متناسب با آن فضای مخاطب، شعری را در آن موضوع بخواند که بتواند تاثیرگذاری بیشتری را بر مستمع داشته باشد.

وی در پاسخ سوالی مبنی براینکه دلیل تاثیر گذاری اشعار انقلاب و دفاع مقدس نسبت به شعرهای امروزی چیست، گفت: سختی دوران دفاع مقدس و جنگی که آن زمان مردم ایران با آن مواجه شده بوند و ایجاد ارتباط با موضوع به گونه‌ای که همه اقشار جامعه درگیری نزدیکی با آن داشتند موجب شده بود تا افراد بتوانند ارتباط نزدیکی با اشعار حماسی برقرار کنند.

این شاعر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خاطر نشان کرد: تفاوت تاثیر گذاری شعر انقلاب و دفاع مقدس را شاید بتوان اینگونه بیان کرد که امروز اهمیت جنگ نرم و جهاد فرهنگی برای بسیاری از افراد هنوز مشخص وملموس نشده است و چه بسیار کسانی که هنوز خط مقدم جنگ فرهنگی را نمی دانند. متاسفانه ما هنوز اهمیت جهاد فرهنگی، دینی واقصادی را نفهمیده‌ایم، در جنگ فرهنگی خطوط مقدم شناخته شده نیست و منِ مداح، مستمع، سینه زن، روضه خوان و هیئت دارنمی دانم که وظیفه‌ام چیست.

روشن روان ضمن اشاره به حضور به موقع مداحان در فتنه 88 گفت: مداحان و هیئت‌های عزاداری نقش قابل انکاری در فرونشاندن فتنه 88 داشتند، امروز هم اگر نظام نیاز به حضور هیئت‌های مذهبی داشته باشد ما پای کار هستیم. دوران دفاع مقدس مقطع خاصی بود و نمی توان آن را با امروز مقایسه کرد چون تعدد و گرمای خون شهید در جامعه حرارت ایجاد کرده بود و در همه مردم تلنگور ایجاد می شد.

وی با اشاره به تغییر اولویت‌های هیئت در شرایط کنونی جهان اسلام، گفت: اولویت های امروز هیئت با توجه به شرایط منطقه تغییر کرده است باید توجه ویژه ای برای احیای امر اهل بیت (ع)، حفظ و ترویج شعایر اسلامی و ترسیم نقشه راه، نگاه جهانی به موضوع هیئت داشته باشیم و نکته مهم تر اینکه منویات مقام معظم رهبری را در هیئت فصل الخطاب بدانیم و بدانیم ایشان از هیئت چه می خواهد و چه کاری را باید انجام دهیم.

این شاعر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری درباره هیئت پرداخت و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند در هیئت معارف و نقاط حساس زندگی اهل بیت(ع) و مسائل روز را بگوئید پس ما نباید با آهنگی که نزدیک به ابتذال است جوان را جذب کنیم، نباید جاذبه‌های حبابی ایجاد کنیم چون جوان باید جذب خود هئیت و امام حسین(ع)شود.

روشن‌روان به بصیرت افزایی در هیئت و پرداختن به موضوعات روز منطقه تاکید کرد و گفت: مسائل مربوط کشورهای مسلمان غزه، لبنان، عراق و بیداری اسلامی موضوعاتی است که باید در هیئت تبیین شود البته جذب جوانان به شکل صحیح هم یکی از اولویت‌های هیئت است اما خدا پسندانه نیست که به هر قیمتی این کار را انجام دهیم.

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو به لزوم وحدت بین شیعه و سنی پرداخت و اظهار کرد: راه رسیدن به وحدت بین شیع و سنی ترسیم شده است، لذا در این مقوله همه باید حواسشان جمع باشد امروز تفرقه بین شیعه و سنی بیشتر از همه به ضرر مسلمانان تمام می‌شود، کسانی که به مقدسات دیگران توهین می کنند کار اشتباهی را مرتکب می شوند با بد گفتن کسی تغییر عقیده نمی دهد بسیاری از اهل سنت عاشقانه امام حسین(ع) را دوست دارند و من نمی توانم به اعتقادات او توهین کنم چون با رفتار من او از امام صادق(ع) و امام حسین(ع) من بدش می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *