مسابقه معارفی 35

خانه / اختصاصی هیأت / مسابقه معارفی 35

سی و سومین مسابقه معارفی پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام در آستانه هفته و حدت و ایام مبارک ماه ربیع الاول، منتشر شد.

مسابقه معارفی 35

سی و پنجمین مسابقه معارفی پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام در ایام الله دهه مبارک فجر و در آستانه ایام مبارک ولادت با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها و روز زن منتشر شد. علاقه مندان می توانند با پاسخ درست به سوالات برنده این دوره از مسابقه معارفی سایت هیات رزمندگان اسلام باشند.

به 5 نفر از افرادی که به تمام سوالات پاسخ درست بدهند به قید قرعه کارت هدیه 50 هزار تومانی اهداء می گردد.

[gravityform id=”45″ title=”true” description=”true”]

 

مخاطبان گرامی:

پاسخ سوالات فوق را می توانید در متنی که در ذیل آورده شده است بیابید .

بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏

شرافت و فضيلت حضرت زهرا (ع)

من عيد سعيد مولود معظم حضرت زهرا- سلام اللَّه عليها- را به همه شما خانمها و زنهاى تمام كشورهاى اسلامى تبريك عرض مى‏كنم و از خداوند تعالى مسألت دارم كه همه زنهاى محترمه را در راهى كه خداى تبارك و تعالى مقرر فرموده است، همان راه را بروند و به مقاصد عاليه اسلامى برسند. براى زنها كمال افتخار است كه روز تولد حضرت صديقه را روز زن قرار داده‏اند، افتخار است و مسئوليت.

من راجع به حضرت صديقه- سلام اللَّه عليها- خودم را قاصر مى‏دانم كه ذكرى بكنم، فقط اكتفا مى‏كنم به يك روايت كه در كافى شريفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روايت اين است كه حضرت صادق- سلام اللَّه عليه- مى‏فرمايد: فاطمه- سلام اللَّه عليها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در اين دنيا، بودند و حزن و شدت برايشان غلبه داشت و جبرئيل امين مى‏آمد خدمت ايشان و به ايشان تعزيت «1» عرض مى‏كرد و مسائلى از آينده نقل مى‏كرد. «2» ظاهر روايت اين است كه در اين 75 روز مراوده‏اى «3» بوده است؛ يعنى، رفت و آمد جبرئيل زياد بوده است و گمان ندارم كه غير از طبقه اول از انبياى عظام‏ درباره كسى اين طور وارد شده باشد كه در ظرف 75 روز جبرئيل امين رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتيه‏اى كه واقع مى‏شده است، مسائل را ذكر كرده است و آنچه كه به ذريه «1» او مى‏رسيده است در آتيه، ذكر كرده است و حضرت امير هم آنها را نوشته است، كاتب وحى بوده است حضرت امير، همان طورى كه كاتب وحى رسول خدا بوده است- و البته آن وحى به معناى آوردن احكام، تمام شد به رفتن رسول اكرم- كاتب وحى حضرت صديقه در اين 75 روز بوده است. مسئله آمدن جبرئيل براى كسى يك مسئله ساده نيست. خيال نشود كه جبرئيل براى هر كسى مى‏آيد و امكان دارد بيايد، اين يك تناسب لازم است بين روح آن كسى كه جبرئيل مى‏خواهد بيايد و مقام جبرئيل كه روح اعظم است، چه ما قائل بشويم به اينكه قضيه تنزيل، تنزل جبرئيل، به واسطه روح اعظم خود اين ولى است يا پيغمبر است. او تنزيل مى‏دهد او را و وارد مى‏كند تا مرتبه پايين يا بگوييم كه خير، حق تعالى او را مأمور مى‏كند كه برو و اين مسائل را بگو. چه آن قسم بگوييم كه بعض اهل نظر مى‏گويند و چه اين قسم بگوييم كه بعض اهل ظاهر مى‏گويند، تا تناسب ما بين روح اين كسى كه جبرئيل مى‏آيد پيش او و بين جبرئيل كه روح اعظم است نباشد، امكان ندارد اين معنا و اين تناسب بين جبرئيل كه روح اعظم است و انبياى درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسى و عيسى و ابراهيم و امثال اينها، بين همه كس نبوده است، بعد از اين هم بين كسى ديگر نشده است. حتى درباره ائمه هم من نديده‏ام كه وارد شده باشد اين طور كه جبرئيل بر آنها نازل شده باشد، فقط اين است كه براى حضرت زهرا- سلام اللَّه عليها- ست كه آنكه من ديده‏ام كه جبرئيل به طور مكرر در اين 75 روز وارد مى‏شده و مسائل آتيه‏اى كه بر ذريه او مى‏گذشته است، آن مسائل را مى‏گفته است و حضرت امير هم ثبت مى‏كرده است. و شايد يكى از مسائلى كه گفته است، راجع به مسائلى است كه در عهد ذريه بلندپايه او حضرت صاحب- سلام اللَّه عليه- است، براى او ذكر كرده است كه مسائل ايران جزو آن مسائل باشد، ما نمى‏دانيم، ممكن است. در هر صورت من اين شرافت و فضيلت را از همه فضايلى كه براى حضرت زهرا ذكر كرده‏اند- با اينكه آنها هم فضايل بزرگى است- اين فضيلت را من بالاتر از همه مى‏دانم كه براى غير انبيا- عليهم السلام- آن هم نه همه انبيا، براى طبقه بالاى انبيا- عليهم السلام- و بعض از اوليايى كه در رتبه آنها هست، براى كس ديگر حاصل نشده. و با اين تعبيرى كه مراوده داشته است جبرئيل در اين هفتاد و چند روز، براى هيچ كس تا كنون واقع نشده و اين از فضايلى است كه از مختصات حضرت صديقه- سلام اللَّه عليها- است.

لزوم تبعيت بانوان از حضرت زهرا (ع)

و شما افتخار كنيد كه، و همه ما كه اين روز را «روز زن» قرار داده‏اند و بايد كه مسئوليتش هم به عهده بگيريد. اگر شما پذيرفتيد كه روز بيستم جمادى الثانيه كه روز تولد حضرت زهراست، پذيرفتيد كه روز زن باشد، اين روز را پذيرفتيد، اين به عهده شما خيلى مسائل را مى‏آورد. اگر يك ملتى پذيرفت كه فلان روز، روز جهاد است، اين بايد در آن روز مشغول مجاهده بشود. اگر كسى مشغول مجاهده نشد، اين نپذيرفته است كه آن روز، روز جهاد است. اگر يك وقت يك ملتى پذيرفت كه امروز روز جنگ است، اگر كسى پذيرفت كه روز جنگ است و تخلف كند، بر خلاف وظيفه انسانى خودش عمل كرده. اگر شما زنها هم و زنهاى ما هم همه، كشور ما همه، پذيرفتند كه امروز روز زن است؛ يعنى روز تولد حضرت زهرا كه آن كمال و آن وضعيت را دارد، پذيرفتيد كه روز زن است، به عهده شما مسائل بزرگى [خواهد آمد]؛ از قبيل مجاهده، كه حضرت مجاهده داشته است، حضرت به اندازه خودش كه در اين ظرف كوتاه مجاهده داشته است، مخاطبه داشته است با حكومتهاى وقت، محاكمه مى‏كرده است حكومتهاى وقت را، شما بايد اقتدا به او بكنيد تا پذيرفته باشيد كه اين روز، روز زن است؛ يعنى، روز تولد اين حضرت روز زن است. زهد و تقوا و همه چيزهايى كه داشته است و عفافى كه او داشته است و همه چيز، شما بايد اگر پذيرا شديد، آنها را تبعيت كنيد و اگر تبعيت نكرديد، بدانيد كه شما داخل در روز زن نيستيد، هر كس نپذيرفت، اين در روز زن وارد نشده است و در اين شرافت وارد نشده است.

مجاهدت زنان در ميدان تحصيل و دفاع از اسلام‏

و من اميدوارم كه شما بپذيريد و شما هم به آن وظايفى كه بايد عمل كنيد كه هم در ميدان تحصيل كه يكى از امور مهمه است مجاهده كنيد و هم در ميدان دفاع از اسلام، اين از مهماتى است كه بر هر مردى، بر هر زنى، بر هر كوچك و بزرگى جزء واجبات است. دفاع از اسلام، دفاع از كشور اسلامى، احدى از علماى اسلام، احدى از اشخاصى كه در اسلام زندگى كرده‏اند و مسلم هستند، در اين جهت خلاف ندارند كه اين واجب است. آن چيزى كه محل حرف است، محل صحبت است، قضيه جهاد اولى است، آن بر زن واجب نيست، اما دفاع از حريم خودش، از كشور خودش، از زندگى خودش، از مال خودش و از اسلام، دفاع بر همه واجب است. اگر دفاع بر همه واجب شد، مقدمات دفاع هم بايد عمل بشود، از آن جمله قضيه اينكه ترتيب نظامى بودن، يادگرفتن انواع نظامى بودن را براى آنهايى كه ممكن است. اين طور نيست كه واجب باشد بر ما كه دفاع كنيم و ندانيم چه جور دفاع كنيم، بايد بدانيم چه جور دفاع مى‏كنيم. البته در آن محيطى كه شما تعليم نظامى مى‏بينيد بايد محيط آزاد باشد، محيط صحيح باشد، محيط اسلامى باشد، همه جهات عفاف محفوظ باشد، همه جهات اسلامى محفوظ باشد.

نقش زنان در پيشقدم بودن در مسائل عمومى‏

بحمد اللَّه زنها در اين جمهورى اسلامى چنانچه در همه مسائلى كه عمومى پيش آمده است براى ايران پيشقدم بوده‏اند؛ در مسئله تنباكو پيشقدم بوده‏اند؛ در مسئله مشروطيت پيشقدم بوده‏اند، در مسائلى هم كه ما الان مبتلا به آن هستيم حظ وافر دارند، بلكه بايد بگوييم كه دو چندان حظ دارند. چنانچه يك عده از زن وارد بشوند در- فرض كنيد- يك محلى كه محل جنگ است، علاوه بر اينكه خودشان جنگ مى‏كنند، مردها را كه يك احساسى دارند نسبت به زنها، حساسيت دارند نسبت به زنها، مردها را قوه‏شان را دو چندان مى‏كنند. اين طور نيست كه اينها اگر- فرض كنيد- بروند دفاع كنند، فقط خودشان‏ دفاع كرده‏اند؛ خير، دفاع كرده‏اند، خودشان دفاع كرده‏اند و ديگران هم به دفاع وارد كرده‏اند. مرد حساس است نسبت به زن، مرد اگر صد نفر مرد را ببيند كه مى‏كشند، ممكن است خيلى [ناراحت‏] نشود، اما اگر يك زن را ببيند كه بى‏احترامى مى‏كنند حساسيت دارد و لو اجنبى باشند آن زن، هيچ كار هم به او نداشته باشد، اين يك حساسيتى است كه مردها دارند. بنا بر اين، پيشقدم شدن شما در همه مسائل من جمله مسائل دفاع، مسائل جهاد، مسائل كمك كردن به جبهه‏ها، مسائل وارد شدن در هر طريقه‏اى، اسباب اين مى‏شود كه مردها هم بيشتر وارد بشوند، مردها هم قويتر بشوند.

…شما خانمها، شما زنها توجه به اين معنا داشته باشيد كه همان طورى كه بر مردها در جبهه لازم است كه جلو بروند و پيشقدم باشند، شما هم در خارج، در پشت جبهه بايد كمك كنيد و مهيا بشويد كه چنانچه- خداى نخواسته- يك وقت دفاع عمومى واجب شد بر همه؛ يعنى، همه ما بى‏استثنا، هر كس قدرت دارد بى‏استثنا، دفاع بر او واجب شد، مهيا باشيد از براى دفاع. و البته سنگر علم هم يك سنگر دفاعى است، دفاع از همه فرهنگ اسلام. شما مى‏دانيد كه فرهنگ اسلام در اين مدت مظلوم بود، در اين مدت چند صد سال، بلكه از اول بعد از پيغمبر- سلام اللَّه عليه- تا برسد به حالا، فرهنگ اسلام مظلوم بود، احكام اسلام مظلوم بودند و اين فرهنگ را بايد زنده كرد. و شما خانمها همان طورى كه آقايان مشغول هستند، همان طورى كه مردها در جبهه علمى و فرهنگى مشغول هستند، شما هم بايد مشغول باشيد. و من اميدوارم كه خداوند به همه شما توفيق عنايت كند و در اين سنگر هم پيشروى كنيد و دعا كنيد كه آنهايى كه در جبهه‏ها مشغول به دفاع از كشور خودشان و از اسلام هستند، آنها هم ان شاء اللَّه، پيروز باشند. و همه شما ان شاء اللَّه مؤيد و موفق و سالم و سلامت باشيد.

و السلام عليكم و رحمة اللَّه‏

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *