مصاحبه اختصاصی با حاج جوادی غفاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

خانه / مطالب و رویدادها / ستاد مرکزی / مصاحبه اختصاصی با حاج جوادی غفاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

هیات رزمندگان اگر می‌خواهد متمایز باشد و سرآمد بشود باید ولایی و پیرو رهبر باشد؛ باید حرف داشته باشد؛ مردمی باشد؛ در متن جامعه و به روز باشد؛ با شرائط و اوضاع زمان و مکان تناسب داشته باشد.

مصاحبه اختصاصی با حاج جوادی غفاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام، کی از رسالت های نشریه هیات ارائه راهکارها و تجربیات موفق در امر برنامه ریزی و مدیریت هیات است. به همین منظور در هر شماره می‌کوشیم تا به انعکاس صحبت‌ها و نظرات یکی از مدیران موفق دفاتر استانی بپردازیم. در این شماره مصاحبه کننده نشریه هیات به سراغ مردی سخت کوش، جدی و البته مهربان و با لهجه غلیظ آذری رفته است. او کسی نیست جز حاج جواد غفاری از رزمندگان سرافراز لشکر 31 عاشورا که حدود 6 سال است به عنوان مدیر اجرایی دفتر هیات رزمندگان استان آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت می‌باشد. در ادامه متن این گفتگو را با هم می‌خوانیم.

مصاحبه اختصاصی با حاج جوادی غفاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام
مصاحبه اختصاصی با حاج جوادی غفاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

لطفا خودتان و هیات رزمندگان آذربایجان شرقی را برای مخاطبین نشریه هیات معرفی کرده و بفرمایید چند سال است که در عرصه هیات فعهالیت می‌کنید؟

بنده جواد غفاری هستم از رزمندگان لشکر 31 عاشورا که در طول دفاع مقدس در سطوح و مقاطع مختلف تا فرماندهی جنگ در این لشکر خدمت کرده ام. حدود 16 سال است که عضو هیئت امنای هیات هستم و  قریب به 6 سال است که به عنوان مدیر اجرایی هیات منصوب شده‌ام. این هیات با اتفاق جمعی از دوستان دوران دفاع مقدس، حوالی سال 75 تشکیل شدکه ابتدای کار یک هیات کوچک بود ولی رفته رفته به بزرگترین هیات در استان آذربایجان شرقی تبدیل شد. اکنون به لطف خدا در دیگر شهرهای سطح استان 19 هیات رزمندگان فعال داریم.

برنامه‌ها و ابتکاراتی که در هیات رزمندگان تبریز داشته‌اید کدامند؟

الحمدلله یکی از کارهای خوبی که شروع کردیم بحث جوانگرایی در این هیات بود. این کار را همچنان دنبال می‌کنیم و بر همین منوال قصد داریم در آینده هم ادامه دهیم تا رونق بیشتری بگیرد. برای این کار معمولا از دانشجوهای زبده و خوش فکر استفاده می‌کنیم. به این روش که این جوانها را به هیات می‌آوریم و مسئولیت بخشهای مختلف از جمله برنامه ها، مراسمات، اتاق فکر و غیره را  به دست آنها می‌سپاریم.

یکی دیگر از ابتکارات این بود که هیات رزمندگان تبریز بانی و مبدع اولین اعتکاف رمضانیه در کشور بود. الان خیلی از هیاتهای استان این اعتکاف را برگزار می‌کنند و آرام آرام به دیگر شهرستان‌ها هم رسیده است. توجه ویژه به مسئله خاطرات و وصیت نامه شهدا با راه اندازی محافل مختلف خاطره خوانی، از دیگر ابتکارات ما در هیات می‌باشد.

وجه متمایز هیات رزمندگان به نسبت دیگر هیات‌ها به لحاظ فرصتها و تهدیدها چیست؟

معتقدم هیات رزمندگان باید از جهات مختلف الگو برای دیگر هیات‌ها باشد؛ یعنی می‌توان با مشخص کردن موضوعات محوری و با معرفی و بکارگیری سخنرانان و مداحان قابل و شایسته به آنها خط داد. هرقدر ما از نظر محتوا و اجرا بهتر عمل کنیم به همان اندازه می‌توانیم الگو قرار بگیریم؛ البته محتوا مهم تر است.

هیات رزمندگان اگر می‌خواهد متمایز باشد و سرآمد بشود باید ولایی و پیرو رهبر باشد؛ باید حرف داشته باشد؛ مردمی باشد؛ در متن جامعه و به روز باشد؛ با شرائط و اوضاع زمان و مکان تناسب داشته باشد.

خودتان به فعالیت‌ها و برنامه های دفتر هیات رزمندگان آذربایجان شرقی نمره چند می‌دهید؟ فکر می‌کنید تا نقطه مطلوب چه کارهای نکرده و راه های نرفته ای دارید؟

دقیق نمی‌توانم بگویم، ولی نه نمره مردودی می‌دهم و نه نمره قبولی. هنوز خیلی راه نرفته داریم و همواره در صدد رشد و ارتقا هستیم. به عنوان مثال وقتی یک مراسمی اول صبح در تبریز (که معمولا مراسم اول صبح مرسوم نیست) برگزار کرده ایم و با استقبال و جمعیت خوبی مواجه شده ایم، این را به معنای نمره خوب می‌دانیم. البته باز هم اقرار می‌کنم که تا نقطه ایده آل و مطلوب هنوز خیلی راه داریم و همیشه باید در فکر رشد و بالندگی و به دنبال پیشرفت باشیم. فکرم شبانه روز درگیر همین دغدغه است.

از دیدگاه شما مرگ و زندگی حسینی چگونه تعریف می‌شود و رابطه آن با هیات چیست؟

این سوال مرا به فکر جمله معروف «اَلّلهُم اجعَل مَحیایَ مَحیا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آل مُحَمَّدٍ» می‌اندازد که شعار همیشگی همه هیات‌ها بوده است. خود امام حسین علیه السلام هم فرمودند « هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» و این بدین معناست که دو راه پیش روی حضرت قرار داشت؛ یکی راه ذلت و دیگری راه عزت که امام عزت ابدی را انتخاب کرد. این همان راهی است که رزمندگان اسلام از عاشورا آموختند و در طول هشت سال دفاع مقدس بر مدار همین شعار حرکت کردند و هرگز حاضر نشدند از سوی دشمن ذلت را بپذیرند. اکنون 40 سال است که دشمن در پی به ذلت کشاندن ماست ولی ما مثل کوه مقاوم ایستاده ایم و در خط سرخ شهادت به پیش می‌رویم و ان شاء الله تا آخر هم به پیش خواهیم رفت. آرزوی همه ماست که در این راه توفیق شهادت داشته باشیم.

مصاحبه اختصاصی با حاج جوادی غفاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام
مصاحبه اختصاصی با حاج جوادی غفاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

آسیبهایی که هیات با آن مواجه است چیست؟ نمونه هایی برای آن ذکر کنید.

هر ایده و نظری که ما را از هدف دور کند و یا هیات را از بدنه جامعه جدا کند پسندیده نیست و باید از هیات حذف شود. هر کاری باید بومی سازی شود و بر اساس عقل و درایت به پیش‌رود. هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم اول باید به خروجی و نتیجه آن بیندیشیم. اگر خروجی آن خوب بود قطعا به نفع هیئت خواهد بود پس باید انجام بگیرد ولی اگر دیدیم ضربه خواهد زد باید جلوی آن را بگیریم. گاهی ممکن است همراه شدن یک فلوت کار را تأثیرگذارتر بکند و یا ممکن است یک زیرپیراهن مشکی (البته من برهنگی را قبول ندارم) به سینه زنی شور و حال خاصی ببخشد. یادم هست که خود ما یک وقتی یک سری زیرپیراهن مشکی یک دست تهیه کرده بودیم و موقع سینه زنی بین عزادارها تقسیم می‌کردیم، همین باعث آرایش و رونق خاصی در مراسم سینه زنی شده بود.

به نظر شما هیات چه رسالتها و کارکردهای دیگری بجز مراسمات مذهبی دارد؟

هیات باید در همه عرصه‌ها توانایی داشته باشد یعنی همه فن حریف باشد. به نظر من مراسمات و فعالیت های هیات نباید به مراسمات مذهبی و مناسبتی خلاصه شود، بلکه در فرصت های دیگر با تشکیل اتاق های فکر به برنامه های فوق العاده مانند آموزش و ارتقاء معرفتی مخاطبین، سخنرانان، مادحین و خادمین خود بپردازد ، تا بتواند در ایام خاص و مناسبتهای ویژه جریان و حرکت هیات را بهینه و سریع تر نماید. همچنان که در دوران جنگ تحمیلی هم می‌گفتیم هر قدر در زمان صلح (قبل از عملیات) بیشتر عرق بریزی در زمان جنگ کمتر خون می‌دهی. این به معنای زحمت بیشتر و آموزش و تربیت ارکان و مخاطبین هیات است.

مثلاً  یکی از کارکردهای هیات این است که در شرائط کنونی جامعه که مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و خیلی‌ها از نظر مالی ناتوان هستند، هیات باید دستشان را بگیرد. ما در هیات رزمندگان تبریز در عین حال که به فعالیتهای مذهبی می‌پردازیم، با تأسیس یک مرکز خیریه توانسته ایم از خیرین عزیز که وضع بهتری دارند کمکهای مالی جمع آوری کنیم و به دست یکسری از مردم کم برخوردار که قادر به اداره مالی زندگی خود نیستند برسانیم. همچنین ما در هیات خودمان جهت کمک به زوج های جوان کم برخوردار اقدام به تهیه جهیزیه کرده و در سالروز میلاد حضرت زهراسلام الله علیها به آنها اهداء کردیم.

عنایت و نظر اهل بیت علیه السلام و امام حسین علیه السلام را در کارها و فعالیت خود چقدر مؤثر می‌دانید و آیا در فعالیت های خود شخصاً با نمونه ملموس و عینی برخورد کرده اید؟

این سوال آنقدر بدیهی است مثل اینکه بگوییم آیا آب کر می‌تواند نجاست را پاک کند؟ پر واضح و روشن است که همه کارهای ما با نظر اهل بیت علیه السلام است. من حقیقتاً این نصرت را دیده و درک کرده ام و همیشه در همه کارهای خودم این کمک را لمس می‌کنم. البته همه چیز را اینجا نمی شود گفت و نیاز به مثال موردی هم ندارد چون عنایت آنها همیشگی و مداوم است و آیا مگر جایی بوده است که اهل بیت علیه السلام دست ما را نگرفته باشند؟

گاهی یک کارهای نشدنی را خود اهل بیت علیه السلام جور کرده اند. به عنوان نمونه در بحث کاروان اربعین به خدا قسم همه درها به رویمان بسته شده بود ولی ما کار را به خودشان سپردیم و گفتیم آقا جان ما می‌خواهیم بیاییم راه حضرت زینب را ادامه بدیم. ما می‌خواهیم حرکت کنیم و در این مسیر با ولی امر و امام زمانمان عهد و میثاق ببندیم!. این را گفتیم و واگذار کردیم، خودشان آنقدر عنایت داشتند که کار محال ما را حل کردند.

سخنران و مداح چه جایگاهی در هیات دارند و شما کدام‌یک را مهمتر می‌دانید؟

هر دو از جایگاه خیلی بزرگی برخوردارند. من معتقدم اگر ما یک سخنران ولایی، زبده و باحالی را بیاوریم که بتواند متناسب با زمان و مکان صحبت کند، حتماً تأثیر بسزایی در هیات می‌گذارد. همچنان که از سوی دیگر یک مداح خوب هم می‌تواند با ارائه اشعار و محتوای خوب و متقن تأثیرگذار باشد. گرچه مداح و سخنران هر دو در هیات جایگاه تأثیرگذار و برابری دارند ولی من همیشه با هیات هایی که سخنران ندارند و مداح محورند موافق نبوده ام.

به نظر جنابعالی چه باید‌ها و نباید هایی در مدیریت هیات باید مراعات و لحاظ شود؟

هیات باید با مردم و در بین مردم و برای مردم باشد، جوان محور باشد، بومی سازی کند و همواره از اعمال موهون، خرافات، احساس‌زدگی و اینجور مسائل پرهیز کند.

از نظر شما امروزه بزرگترین موانع و تهدیدهای درونی و بیرونی فعالیت هیات چیست؟

تهدیدهای زیادی وجود دارد که اگر یک لحظه غافل شویم دشمن می‌تواند از هیات بهره برداری خودش را بکند و به ما ضربه بزند. به عنوان نمونه در همین ایام دشمن همه تلاش خود را می‌کند که در عراق با ایجاد جریانات انحرافی به اجتماعات مردمی و مذهبی را به انزوا بکشاند. شما یک هواپیما را در نظر بگیرید علی‌رغم اینکه می‌تواند چند صد نفر را بین دو نقطه دور جابجا کند ولی در عین حال بسیار ضربه پذیر و حساس است. هیات هم همینطور است که خیلی مؤثر است ولی خیلی باید مراقبت مسائل فکری و خطی آن بود تا جریانات و اهداف آن منحرف نشود و به مقصد برسد.

چه توصیه ای به مدیران هیات های مذهبی کشور دارید؟

به همه عزیزان خسته نباشید و دست مریضاد میگویم. بنده با همه این مدیران در جلسات بوده ام و اکثر آنها را می‌شناسم که چگونه خالصانه بخاطر خدا و ائمه کار می‌کنند. من یقین دارم که اگر ما در کارمان اخلاص داشته باشیم خداوند در همه جهات دست ما را خواهد گرفت و کمکمان می‌کند. من اول به خودم و بعد به همه دوستان و همکارانم عرض می‌کنم که اخلاص اول و آخر همه کارهای ماست.

به عنوان حرف آخر اگر ما نکته ای را نپرسیده ایم بفرمایید؟

در پایان می‌خواهم یادی کنم از رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس و توصیه کنم که هیچگاه در هیات موضوع شهدا و دفاع مقدس را فراموش نکنیم. باید از آنها الهام بگیریم که چگونه می‌توان کارهای نشدنی را با توکل به خدا و قوه ایمان، شدنی کرد. شهدایی که خطشان خط امام و ولایت بود و توانستند این همه زیبایی بیافرینند و جنگ را به دفاع مقدس تبدیل کردند. بی شک اگر ما هم یک‌دل و یک‌پارچه در خط آنها حرکت کنیم خیلی از مشکلات امروز نظام و مملکت حل می‌شود و موفق خواهیم شد.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *