مصاحبه و گفتگو با حاج مهدی آصفی

خانه / پیشنهاد ویژه / مصاحبه و گفتگو با حاج مهدی آصفی

کاری که ائمه طاهرین می‌کردند این بود که مردم را با خدا آشتی می‌دادند و سفارش کرده‌اند در شب‌های قدر از کرامت، رحمت و مغفرت خدا بگویید. این کار عمدتاً با توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت آسان‌تر انجام می‌شود، و بهترین موقع این پیوند، همین شب‌های قدر است

شب‌های قدر اوج معنویت رمضان است. حضرت امام باقرعلیه السلام می‌فرمایند: هرکسی شب‌قدر را احیاء بگیرد گناهش آمرزیده می‌شود اگر چه گناهانش به تعداد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه‌های دریا باشد.

حاج مهدی آصفی یکی از مداحان که سال‌ها مناجات‌خوانی کرده و فضائل ماه مبارک رمضان و شب‌های لیالی‌قدر را به تعبیر خودش بارها در پشت تریبون برای جوانان گفته و می‌گوید. او نسبت به جامعه خصوصاً جوانان و نسل جدید ستایشگری دغدغه‌های بسیار دارد و از اینکه به اصل فضیلت‌ها یعنی مناجات و انس با قرآن آن طور که بایسته و شایسته است توجه ندارند رنج می‌برد و همچنین از قشری که از علما و اساتید اخلاق فاصله گرفته‌اند نیز گلایه‌های بسیار دارد. با این پیرغلام اهل بیت علیه السلام برای استفاده هرچه بهتر از فضیلت‌های شب‌های قدر به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید.

*شما به عنوان پیشکسوت عرصه ستایشگری و مناجات‌خوانی در باب فضیلت‌های شب قدر چه توصیه‌ای برای استفاده هرچه بهتر جوانان دارید؟

**در این شب‌ها چه بخواهیم؟! مغفرت…

کاری که ائمه طاهرین می‌کردند این بود که مردم را با خدا آشتی می‌دادند و سفارش کرده‌اند در این شب‌ها از کرامت، رحمت و مغفرت خدا بگویید. این کار عمدتاً با توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت آسان‌تر انجام می‌شود، زیرا به واسطه پیوند با ائمه اطهار، این ارتباط نزدیک با خدا شکل می‌گیرد. بهترین موقع این پیوند، همین شب‌های قدر است که خداوند وعده اجابت دعا داده! از معصوم سوال می‌کنند که در این شب‌ها چه بخواهیم؟! می‌فرمایند مغفرت… به حضرت موسی خطاب می‌شود یا موسی! به گنهکاران بشارت بده و نیکوکاران را هم بترسان. انسان از مقدمه کار تعجب می‌کند که بدها را بشارت و خوب‌ها را بترسان. حضرت امیرعلیه السلام در نهج البلاغه این رویات را باز می‌کند که تذکری به انسان است یک لحظه انسان دچار تکبر و غرور نشود. به دور رکعت نماز مستحبی و یک زیارت کربلا و روزه نبالد!

دو مطلب است انسان را دچار سقوط می‌کند؛ یکی غرور و دیگری یأس و ناامیدی از رحمت پروردگار. امکان دارد برخی در طول سال هیچ‌گاه مسجد نروند اما این سه چهار شب به احترام حضرت امیرعلیه السلام مساجد را رونق می‌دهند، بدانند بهترین وسیله برای استجابت دعا، خود مولا امیرالمومنین علیه السلام است.

*چرا می‌گویند این سه شب یکی از یکی مهمتر و با اهمیت‌تر است و اینکه مقدرات نوشته می‌شود به چه صورت است؛ در این باره توضیح دهید؟

**شب بیست و سوم بیا!

یک روایتی است که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل کردند شخصی از ایشان سوال کرد من راهم دور است یا رسول‌الله! یک شب بیشتر از این سه شب را نمی‌توانم بیایم. حضرت فرمودند شب بیست و سوم بیا! در شب‌های قدر اندازه‌گیری می‌شود آن طور که باید افراد مورد رحمت قرار بگیرند. البته تثبیت‌کننده و ابلاغ و امضای آن در شب بیست و سوم ماه انجام می‌شود. که امیدواریم خوب‌ها در حق بدها دعا کنند که خداوند بدها را به حق خوب‌ها ببخشد.

*به زعم برخی ها ،  عزاداری‌ها گاهی اوقات جای اصل مناجات و ادعیه را می‌گیرد. چه توصیه‌ای به مداحان دارید تا مجالس شب قدر هرچه بهتر برگزار شوند؟

**اجتماع خوشبخت با قرآن و اهل‌بیت به نزد پیامبر می‌رود

در خود همین قرآن سر گرفتن هم قرآن و هم چهارده معصوم را به خدا قسم می‌دهیم. این‌ها کسانی هستند که در خانه خدا وجاهت دارند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود آن اجتماعی خوشبخت و سعادتمند است که قیامت کنار حوض کوثر با این دو امانت قرآن و اهل‌بیت بر من وارد بشوند. لذا همان طور که از علما به ما رسیده هم قرآن سر می گیرند و در خلال آن چهارده معصوم را هم یاد می‌کنند که ما را بدون تردید پیش خدا شفاعت خواهند کرد.

*اینکه بارها در محضر علما مداحی کرده‌اید آیا در باب استفاده بهتر از فضیلت‌ها توصیه‌ای به شما داشته‌اند؟

**فرصت را مغتنم بشمرید

علما عمدتاً اعتقادشان این است که مردم می‌بایست این فرصت را مغتنم بشمرند. بسیاری که در همین ماه مبارک از میان ما رفتند یک درصد احتمال نمی‌دادند شب‌های قدر را درک نکنند. این اتفاقات باید برای ما تجربه و عبرت باشد که بالاخره حساب و کتاب را اول و آخر باید با خدا صاف کنیم و بعد با مردم و خلق خدا. حدیث قدسی است که به حضرت موسی خطاب می‌شود به مردم بگو حساب خودشان را با من صاف کنند. من حساب‌شان با مردم صاف می‌کنم.

*اگر در پایان صحبتی و یا توصیه‌ای دارید بفرمایید.

**از علما و اساتید علم فاصله بگیریم، گرفتار می‌شویم

گرفتاری ما آن زمانی است که با اهل علم و علما فاصله داشته باشیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ماه رمضان وارد شدند یک عده درس می‌خواندند و بحث می‌کردند و یک عده هم قرآن می‌خواندند.اصحاب پرسیدند کدام یک بیشتر از فضیلت‌های ماه بهره می‌برند؟ حضرت فرمودند آن‌هایی که تعلیم، درس و بحث دارند آن‌ها بیشتر فیض می برند. بالاخره باید حداکثر استفاده را از این فرصت‌های بدست آمده کرد متأسفانه الان کمتر به چشم می خورد که این پیوند با علما شکل بگیرد. برخی از مداحان نسل جدید از علما و اساتید اخلاق فاصله گرفته‌اند. اگر می‌خواهند خیر ببینند نباید دامن علما را رها کنند. در بحث مجالست، مصاحبت و منبر باید از اهل علم مشاوره بگیرند که هر نکته و شعری را می‌خواهند برای مستمع بگویند نکات و مطالب جامع و کاملی باشد. چراکه خیلی از شعرها از لحاظ ادبی و اعتقادی دچار اشکال است و عدم ارتباط با علما و اساتید برای فرد آسیب و لطمه به دنبال خواهد داشت. جوانان ستایشگر ما بدانند علما در خانه‌‎شان به روی مردم باز است اگر نروند ضرر کرده‌اند.

منبع:عقیق

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *