مصاحبه ی اختصاصی با دکتر علی غلامی| چگونه تابع فرامین ولیّ فقیه باشیم؟

خانه / پیروان عترت / مصاحبه ی اختصاصی با دکتر علی غلامی| چگونه تابع فرامین ولیّ فقیه باشیم؟

دکتر علی غلامی دانش آموخته، دانشجوي ممتاز و نفر اول دوره‌ي‌ دکتري رشته‌ي حقوق جزا و جرم‌شناسي دانشگاه امام صادق (عليه‌السلام)؛ رئيس دانشكده‌ي معارف اسلامي و حقوق دانشگاه امام صادق (عليه‌السلام)، از سال 1392 تاكنون است.

در بیست و سومین همایش هیأت های خواهران که در شهر مقدس مشهد برگزار گردید؛ مجالی دست داد تا درباره ی موضوع ولایت فقیه گفتگویی داشته باشیم. گفتگویی کوتاه اما دلنشین و پُربار. خودش را معلم دانشگاه امام صادق علیه السلام معرفی میکند و ساده و روان درباره ی اهمیت موضوع ولایت فقیه بویژه برای نسل های امروز به صحبت مینشیند.

درخصوص موضوع ولایت و ارتباط گیری ما و ولیّ؛ خصوصاً جوانان و نوجوانان باید به این نکته توجه کنیم که آدمها سه ساحت دارند: ساحت شناخت، گرایش و رفتار.

به این معنا که ما چیزی را عمل میکنیم که به آن مایل باشیم و بخواهیم و چیزی را میخواهیم که نسبت به آن شناخت داشته باشیم. یعنی در گام اول میشناسیم، بعد میخواهیم و بعد میتوانیم. اگر این مراحل طی نشود چه اتفاقی روی میدهد ؟!

ممکن است برای بعضی این سؤال مطرح شود که ما آدمهایی را میشناسیم که کاری را انجام میدهند با آنکه شناخت درستی از آن ندارند. پس آیا میشود بدون شناخت به رفتار رسید؟ پاسخ این است که بله، میشود بدون شناخت به رفتار رسید ولی انسان در این رفتار ثابت قدم نخواهد بود. یعنی ممکن است انسان در اثر ایجاد یک فضای عملکرد، مرتکب یک فعالیت شود و بعد از آنکه جو فروکش کرد؛ ناخودآگاه دیگر آن رفتار را تکرار نمیکند. حتی بعضی اوقات ضد آن را عمل میکند. چرا؟ چون در ابتدا علم درست و دقیق نسبت به آن عمل نداشته است.

آدمی کاری را باثبات و دقت و عمق انجام میدهد که بشناسد. بعد از شناخت، میل و گرایش و رغبت پیدا کند و بعد به آن ملتزم میشود. در مورد بحث ولایت فقیه هم به همین صورت است. ما میگوییم که فرزندان ما به ولایت فقیه ملتزم باشند عمل کنند و فرامین او را بپذیرند قبل از آن باید به او مایل باشند باید او را دوست داشته باشند. چه کنیم فرزندان ما ولایت فقیه را دوست داشته باشند؟ باید او را بشناسند.

بنظر میرسد دو چیز را باید بدانند. 1- اصل بحث ولایت. اینکه موضوع ولایت به چه معناست و از کجا آغاز شده است.

2- شخص ولی فقیه. باید گفت: تصوری که ما از شخص ولی فقیه داریم تصوری بسیار پوشالی است. باید دانست که ولی فقیه در متن امور حضور دارد. گاهی به سیاستهای کلی نظام ورود میکند یک جاهایی جلوگیری میکند یک زمان هایی با حرف اوست که نظام وارد مراحلی میشود و از طرفی با کسب اطلاعات درباره ی شخص ولی فقیه شبهاتی که درباره ی شخص رهبر وجود دارد؛ پاسخدهی میشود.

اگر ما اصل ولایت و شخص ولیّ را بدرستی تبیین کردیم فرزندان ما خواهند شناخت. اگر شناختند، مایل میشوند و اگر مایل شدند، آنوقت رفتارشان رفتار ولایی خواهد شد.

اما نگه داشتن فرزندان در فضای جهل؛ عدم اطلاع و عدم اشراف اگر به همین میزان باقی بماند؛ نتیجه این خواهد شد که در بهترین حالت نسل های بعد بی تفاوتند. که البته بنده معتقدم بی تفاوت نمیشوند؛ چون دشمن در حال کار بصورت گسترده است و اگر فعالیتی از سمت ما انجام نگیرد؛ نسل بعد معارض بار خواهد آمد. چون ولایت بمعنای پذیرش است؛ یعنی بدانیم در یک مواقعی باید چشم بگوییم. چشم گفتن اصولاً کار راحتی نیست. برای چه باید به یک نفر بگوییم چشم. مگراو کیست ؟!

لذا بنظر میرسد که برای ایجاد و تقویت این فضا برای نوجوانان و جوانان باید از شناخت شروع کنیم، به گرایش برسیم و ان شاء الله به رفتار ختم کنیم.

در کلام پایانی با توجه به اهمیت موضوع؛ برای کسب معرفت در این زمینه چه پیشنهادی دارید. آیا میتوان برای گام نخست کتابهایی برای نسل امروز معرفی نمود؟

خواندن در مورد زندگینامه ی مقام معظم رهبری(دامت برکاته) بسیار مفید است. این که ایشان به جهت علمی چه مراتبی را طی کردند. به جهت سیاسی چه مراتبی را گذرانده اند. برای مثال ایشان فقط 15 سال در درس خارج شرکت کردند. آنهم سه مرتبه در شهر های مقدس مشهد، قم و نجف.

اینها اگر گفته نشد؛ نسلی بار خواهد آمد که هیچ چیز نمیداند و حق دارد. چه چیز درباره ولی فقیه شنیده اند که بخواهند نسبت به آن ملتزم باشند.

ضمن تشکر بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید؛ آرزوی موفقیت و توفیق روزافزون برای جنابعالی داریم.

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *