مصاحبه ی اختصاصی| صحبتهای صمیمانه ی دکتر امیر حسین بانکی پور درباره ی کتاب دختران آفتاب

خانه / اختصاصی هیأت / مصاحبه ی اختصاصی| صحبتهای صمیمانه ی دکتر امیر حسین بانکی پور درباره ی کتاب دختران آفتاب

روح داستان در کتاب دختران آفتاب در شکل‌گیری و نتیجه‌بخشی بحث‌ها بسیار مؤثر بوده است. از منابع و مراجع خوبی در بحث‌ها استفاده شده است و به خواننده این اطمینان را می‌دهد که مطلب و دلیل مطرح‌شده کاملاً محکم و علمی یا عینی و تاریخی است.

بی‌گمان این کتاب مخاطب عام را هم درگیر می‌کند؛ چراکه بحث‌های کتاب، جواب گفت‌وگوهای تربیتی و نقدهای اجتماعی و شوخی جمع‌های خانوادگی و محفل‌های مختلط زنانه و مردانه درباره‌ی مسائل زنان است. کتاب برای والدین رفع‌کننده‌ی برخی گره‌های ذهنی در روابط عاطفی‌شان با همسرشان است و همچنین کلیدهای خوبی از نیازهای تربیتی فرزندان را در اختیارشان قرار می‌دهد و برای فرزندان و به‌ویژه دختران، آگاهی و ترسیم فضای آینده و پیش‌رو را به دست می‌دهد.

دختران آفتاب در ۴۷۳ صفحه در قطع وزیری و توسط سه نویسنده، یعنی آقایان بهزاد دانشگر، محمدرضا رضایتمند و با محوریت امیرحسین بانکی‌پور نوشته شده و نگارش آن سه سال به طول انجامیده است.

نوشتار پیش رو حاصل گفتگویی کوتاه و صمیمانه با جناب آقای دکتر امیرحسین بانکی پور پیرامون محتوا و تقریظ ارزنده ی مقام معظم رهبری(دامت برکاته) بر کتاب «دختران آفتاب» است که در بیست و سومین همایش سراسری هیأت های پیروان عترت در شهرمقدس مشهد انجام پذیرفته است.

  • فکر و ایده ی انتشار کتاب دختران آفتاب چگونه شکل گرفت؟

کتاب دختران آفتاب اواخر دهه ی هفتاد نوشته شد که آن زمان با شبهات زیادی درباره ی مسائل زنان مواجه بودیم.

بنده آن زمان در دانشگاه امیرکبیر تدریس میکردم و میدیدم که دانشجوها سؤالات زیادی در این زمینه داشتند.

کتابهایی از بزرگان بود که به عنوان منابع خوب در این زمینه مطرح میکردیم اما بخشهای زیادی از شبهاتی که اخیرا مطرح میشود در آنها پاسخدهی نشده بود و در موضوع مهمتر اینکه در صورت پاسخگویی زبان کتابها با زبان دانشجوها همساز نبود. لذا تصمیم گرفتیم کتاب دختران آفتاب را بنویسیم و زبان داستان را انتخاب کردیم که بتواند هم مسأله را بهتر بشکافد هم جاذبه داشته باشد.

  • راجع به سبک نوشتاری کتاب و زبان داستانی آن بفرمائید.

طبق تجربه ای که در همان سالها در دانشگاه امیرکبیر با اردوهای دانشجویی داشتم سبک کتاب را در فضای اردویی در نظر گرفتیم.

اردویی از بچه های فعال که هرکدام نماینده ی یک تفکر هستند و در خلال آن اتفاقات و مباحثی بنابر مواردی که در اردو پیش میاید درمورد مسائل زنان مطرح میشود.

سعی کردیم جذابیت های داستانی را بیشتر به انتهای کتاب ببریم تا بیشتر، محتوا خواننده را بکشاند و داستان، محتوا را تحت الشعاع قرار ندهد.

وقتی کسی این کتاب را میخواند حظ کامل را هم از داستان میبرد اما اگر از اول به کتاب به دید یک داستان و رمان نگاه کنیم؛ باید بگویم سعی کردیم که جذابیت های رمان را در اول کتاب نداشته باشیم به همان دلیلی که ذکر کردم.

  • از تقریظ مقام معظم رهبری(دامت برکاته) بر کتاب بفرمائید.

کتاب شش الی هفت سال بعد از انتشار خدمت مقام معظم رهبری(دامت برکاته) داده شده بود. خودم هم در یکی از دیدارهایی که خدمتشان بودم کتاب را به ایشان تقدیم کردم. هفت سال بعد از چاپ کتاب حضرت آقا در ایام فاطمیه فرصت کرده بودند کتاب را مطالعه کنند و تقریظی برای کتاب نوشته بودند. من با واسطه هایی شنیدم که تقریظ نوشته شده ولی از متن تقریظ خبردار نبودم تا اینکه چندسالی گذشت و چندسال بعد از نگارش تقریظ، دفتر معظم له تصمیم گرفت که خارج از حوزه ی دفاع مقدس هم کتاب هایی انتخاب بشود که حضرت آقا برای آنها تقریظ نوشته بودند و اولین کتاب انتخابی، کتاب دختران آفتاب بود. مراسمی را برگزار کردند و تقریظ حضرت آقا رونمایی شد.

تا قبل ازینکه تقریظ چاپ بشود هرسال کتاب تجدید چاپ میشد ولی وقتی تقریظ منتشر شد، کتاب هر ماه تجدید چاپ شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار پیروان عترت قرار دادید اگر صحبت پایانی پیرامون دختران آفتاب مدنظر دارید بفرمائید.

مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در تقریظ این کتاب به نکاتی اشاره کردند:

نکته اول اینکه فرمودند: از بین کتابهایی که یک نویسنده ی فارسی زبان نوشته که بخواهد در خلال یک داستان تفکری را ارائه بدهد دختران آفتاب بهترین کتابی است که تابحال دیدم.

در نکته دوم؛ جذابیت های داستانی کتاب را تأیید کردند که این کتاب توانسته از لحاظ داستانی کشش لازم را ایجاد کند.

نکته ی سوم اینکه علی رغم کتاب های داستانی مرسوم، در این کتاب از عنصرهای جنسی استفاده نشده و با این وجود جذابیت خود را حفظ کرده است.

و در کلام مختصر؛ مقام معظم رهبری(دامت برکاته) کل هویت کتاب را در تقریظی که نگاشتند، معرفی کردند.

انتهای مطلب/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *