ارث مادریِ صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

مظلومیت و عدم بیعت با طاغوت، ارث مادریِ صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

خانه / پیشنهاد ویژه / مظلومیت و عدم بیعت با طاغوت، ارث مادریِ صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

امام مهدی علیه السلام می‌فرمایند: «ِفی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است»؛ با نگاهی به ویژگی‌های این دو معصوم علیه السلام، جمله حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف نمود می یابد.

امام مهدی (علیه السلام) می‌فرماید: «ِفی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم الگو و سرمشقی نیکو است.

با نگاهی به ویژگی‌های این دو معصوم بزرگوار، جمله حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف نمود می‌یابد.

۱مظلومیت  اولین ویژگی مشترک آن بزرگواران، مظلومیت است.

در زیارات حضرت زهرا (سلام الله علیها) می خوانیم:

«السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظلُومَة المقهوره / سلام بر تو ای مظلومه ی مورد ستم واقع شده«.

در کتاب «امالی» ابن الشیخ می‌نگارد: موقعی که وفات پیغمبر عظیم الشأن اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلم نزدیک گردید آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم به قدری گریست که ریش مبارکش‌تر شد.

گفته شد: یا رسول اللّه صلی الله علیه و آله و سلم! چرا گریه می کنی؟

فرمود: برای ذریه و فرزندانم و آن ستم هائی که از ستمکاران امتم بعد از من به ایشان می رسد، می گریم. گویا می بینم دخترم فاطمۀ زهراء بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا می زند: یا ابتاه! احدی از امت من به فریاد او نمی‌رسد.

وقتی فاطمۀ اطهر سلام الله علیها این مطلب را شنید گریان شد. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به وی فرمود:

ای دختر عزیزم! گریان مباش!

فاطمه سلام الله علیها گفت: پدر جان! من برای ظلم‌ هائی که بعد از تو خواهم دید گریه نمی کنم، بلکه به علت مفارقت تو اشک می ریزم.

پیغمبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای دختر محمّد! مژده باد تو را! زیرا تو اولین کسی هستی که در میان اهل بیتم به من ملحق خواهی شد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ترسیم مظلومیت همسرش فرمود:

«إنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَة / فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همواره ستم دیده و از حق خود محروم بود.

امیرالمؤمنین علیه السلام در ترسیم مظلومیت و غربت فرزندش مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز می‌فرماید :«صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ » / صاحب این امر، همان رانده شده دور شده یگانه و تنها است.

از حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر علیه‌السلام راجع به صاحب این امر پرسیدم. فرمود: او همان رانده ‌شدۀ یکتای غریب پنهان از خاندانش می ‌باشد که خونخواه پدرش خواهد بود.

مرحوم میرجهانی می‌گفت: در عالم رؤیا، مادر مظلومم حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها را دیدم و ایشان سه بیت شعر فارسی خواند. وقتی بیدار شدم فقط یک بیت را به یاد داشتم و آن بیت این گونه است:

دلـی شـکسـته ‌تر از مـن در آن زمـانه نـبود

در این زمان دل فرزند من شکسته تر است

۲عدم بیعت با …

غاصبان پس از غصب خلافت، سعی کردند برای مشروعیت بخشیدن به خلافتشان از همه مردم، به خصوص حضرت علی و حضرت زهرا علیه السلام برای خود بیعت بگیرند، ولی حضرت زهرا سلام الله علیها، همه مصیبت‌ ها را تحمل کرد و تا آخرین لحظه از زندگی مبارکشان، با غاصبان حکومت بیعت نکرده، بلکه برای بازگرداندن خلافت به مسیر اصلی‌اش، مبارزه نمودند

«روی برگردانید (قهر کرد) فاطمه از ابابکر و با اوسخن نگفت تا وفاتش و ۶ ماه بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم‌ زندگی کرد و بعد از وفاتش همسرش علی او را شبانه دفن کرد و برای نماز و دفن فاطمه ابابکر را خبر نکرد.

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هم در پس پرده غیبت به سر می ‌برد تا بیعت کسی بر گردنش نباشد..

حضرت علی علیه السلام فرموده‌ اندهنگامی که قائم ما قیام کند، بیعت احدی بر گردن او نخواهد بود. از این رو، ولادت او مخفی می‌ شود و از دیده ‌ها پنهان می‌ شود

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می ‌فرماید :بر گردن همه پدرانم، بیعت سرکشان زمانه بود،امّا من وقتی خروج کنم، بیعت هیچ سرکشی بر گردنم نیست

منبع:کلمات قصار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ص۲۰ / زیارت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) مفاتیح الجنان / ترجمۀ جلد دهم بحار الانوار: در زندگانی حضرت فاطمه سلام الله علیها ، ترجمۀ نجفی ص۱۷۴ / شیخ طوسی، امالی، ص ۱۵۶ / کمال الدین و تمام النعمه ج ۱ ص۵۶۳ ح ۱۳ / مکیال المکارم ج ۱ ص۱۸۰به نقل ازکمال الدین ج۲ ص۳۶۱ / عنایات حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به علما و طلاب، ص ۱۷۶ / ویژگی های امام مهدی و حضرت زهرا سلام الله علیها ، علی مصلحی، پایگاه اطلاع رسانی حوزه / صحیح مسلم- کتاب الجهاد و السیر – باب ۱۶ / کمال الدین ج ۲ ص۲۳۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *