معرفي كتاب | شعر و موسيقي در نوحه‌هاي طهران قديم

خانه / کتابخانه / معرفي كتاب | شعر و موسيقي در نوحه‌هاي طهران قديم

هنر در ميان اقوام مختلف بشري، نمايانگر چگونگي اعتقادات، آداب و رسوم، احساسات، عواطف و ساير خصوصيات هر قوم است. چگونگي فرهنگ يك جامعه و فراز و فرودهاي آن را با مطالعه در باب هنر آن جامعه مي‌توان دريافت.

كتاب «شعر و موسيقي در نوحه‌هاي طهران قديم» پژوهش، تصحيح و نُت نويسي مهدي امين‌فروغي از سوي دفتر نشر فرهنگ اسلامي به بازار نشر عرضه شد.

در پيش درآمد اين كتاب تحقيقي ارزشمند آمده است: «هنر در ميان اقوام مختلف بشري، نمايانگر چگونگي اعتقادات، آداب و رسوم، احساسات، عواطف و ساير خصوصيات هر قوم است. چگونگي فرهنگ يك جامعه و فراز و فرودهاي آن را با مطالعه در باب هنر آن جامعه مي‌توان دريافت.در ميان هنرهاي مختلف، شاخص‌ترين آن‌ها موسيقي و ادبيات است كه پيوسته در طول قرون و اعصار، به شكل‌هاي گوناگون در ميان جوامع مختلف متولد شده است و با بررسي آن مي‌توان جامعه مورد نظر را بهتر شناخت و بر كيفيت فرهنگ آن وقوف حاصل نمود. بي‌شك آثار هنري باقيمانده از هر جامعه، آيينه‌اي است كه مي‌توان در آن زواياي پنهان و آشكار فرهنگ آن جامعه را به نظاره نشست، في‌المثل مردمي كه از روحيه سلحشوري برخوردارند، آثاري حماسي از خود به يادگار مي‌گذارند و مردمي كه تحت ظلم و ستم روزگار گذرانده‌اند، آثاري از خود به جاي مي‌گذارند كه مهر و نشاني از غم و اندوه برخود دارند.

بيم‌ها، اميدها، غم‌ها، شادي‌ها و آرزوهاي اقوام مختلف بشري، در آثار هنري آنها اعم از نقاشي، خط، ادبيات ، موسيقي و… متجلي است.
سنگ نوشته‌هاي باقيمانده از روزگاران پيشين، نشانگر چگونگي تاريخ، اعتقادات، احساسات، آيين پرستش و كيفيت زندگي مردم آن روزگاران است. يكي از مهم‌ترين و دقيق‌ترين روش‌ها كه با آن مي‌توان به كيفيت فرهنگ يك جامعه پي‌ برد، مطالعه در باب موسيقي مذهبي آن جامعه است.
موسيقي مذهبي هر ملت، رساترين فريادي است كه گلخروش جان آن ملت را به گوش مي‌رساند و اين فرياد در جهان تشيع در قالب‌هاي مختلف چون اذان، مناجات، قرائت قرآن، روضه خواني، نوحه‌خواني، منقبت خواني، شبيه‌خواني و… خود را نمايان كرده است.
بي‌شك با گردآوري آثار پديد آمده در هر يك از حوزه‌‌هاي مذكور و تحقيق و پيرامون آن، مي‌توان مجموعه‌اي گرانسنگ پديد آورد تا گذشته از ارزش ذاتي خود، دستمايه‌‌اي شود براي پژوهشگران عرصه‌هاي مختلف علمي تا به درك صحيح‌تري از فرهنگ ديني جامعه نائل آيند. بدون در دست داشتن مجموعه‌اي مدوّن و علمي در باب كيفيت موسيقي مذهبي ايراني و انواع عزاداري در ميان اقوام مختلف و آثار باقي مانده از پيشينيان، جامعه شناسان و پژوهشگران فرهنگ عامه نمي‌توانند در تحقيقات خود به توفيق كامل دست يابند. پژوهشگران ساير رشته‌ها از تاريخ و ادبيات و انواع هنر گرفته تا علوم سياسي نيز به اين مهم نيازمندند و دانشمندان علوم ديني با شناخت بهتر از فرهنگ اقوام مختلف و پيشينه فرهنگي خواهند داشت.
آنچه پيش‌روي شماست، قديمي‌ترين نوحه‌هايي است كه در روزگاران گذشته در تهران توسط روضه‌خوان‌ها و نوحه‌خوان‌ها به صورتي هنرمندانه در مجالس مذهبي اجرا مي‌‌شده‌ است. اين آثار گذشته از ارزش معنوي، جزء ميراث‌هاي ملي و فرهنگي مردم ايران به خصوص تهران قديم است».
مؤلف در اين اثر به بررسي نوحه‌ها در دستگاه‌هاي ماهور، شور، سه‌گانه، چهارگاه، همايون، نوا و آوازهاي بيات اصفهان، بيات ترك، آواز افشاري، ابو عطا و دشتي پرداخته است. اين اثر در 659 صفحه و با بهای تومان 30/000 به بازار نشر عرضه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *