معرفی ده کتاب در باب زندگانی امام هادی(علیه السلام)

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام هادی (علیه السلام) / معرفی ده کتاب در باب زندگانی امام هادی(علیه السلام)

1.چهره‌های درخشان سامرا

نویسنده:علی ربانی خلخالی

ناشر:مکتب الحسین

توضیح کتاب:

این کتاب توسط یکی از نویسندگان باتجربه تاریخ اسلام به رشته تحریر درآمده است که ایشان پس از آثار متعدد تاریخی، به نگارش زندگینامه ستارگانی پرداخته است که در سامراء زیسته اند. نویسنده ابتدا از زندگینامه امام هادی النقی و امام حسن عسکری علیهماالسلام و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  آغاز کرده و حیات مطهر هر یک از ایشان را طی یک فصل مجزا شرح داده است.

 به اینصورت که ابتدا به معرفی شخصیت والای ایشان پرداخته و سپس بر اساس نقل های تاریخی و روایات اسلامی به بیان گوشه ای از کرامات و شگفتی های ایشان پرداخته است. آنگاه قطره ای از دریای علمی حضرات را مورد تحقیق قرار داده و به تشریح فعالیت های علمی ایشان پرداخته است.

 بخش چهارم کتاب به بیان زندگی حضرت نرجس سلام الله علیها می پردازد و با مروری بر تحولات زندگی ایشان، فضایل آن بزرگوار را تبیین می کند. درنهایت فصل های پایانی کتاب به مسائل تاریخی مربوط به سامراء و حرم امامین عسکریین علیهماالسلام پرداخته است.

2.فرهنگ جامع سخنان امام هادی

نویسنده:صمد جودتی

ناشر:پژوهشکده باقرالعلوم

توضیح کتاب:

زمان امام هادی النقی علیه السلام همچون دیگر امامان معصوم، درگیر مشکلات عمیق اعتقادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بوده است. اما علیرغم خفقان گسترده ای که در جامعه حاکم بوده است، ایشان با تدابیر ظریف و حکیمانه شان تشیع را مدیریت کردند تا به زمانه ما برسد.

کتاب «موسوعة کلمات الامام الهادی علیه السلام» حاصل پژوهش جمعی از محققان حوزه علمیه قم است که از لابلای اوراق منابع تاریخی و تفسیری و حدیثی شیعه و سنی، به جمع آوری، مقابله و تدوین مجموعه بیانات نورانی امام هادی علیه السلام پرداخته اند. این اثر، ترجمه آن کتاب است که به همراه متن اصلی روایات ارائه شده است.

کتاب ذیل 4 بخش کلی عقاید، احکام، اخلاق، دعاها تدوین شده است. بیانات آن حضرت در موضوعات مختلفی همچون: علم خداوند به موجودات، جبر و تفویض، تفاوت ایمان و اسلام، معجزات متعدد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، مباحث گوناگون تفسیری، معارف امامتی اهلبیت علیهم السلام، توبه نصوح، نماز شب، مال حرام و بسیاری از موضوعات دیگر در این کتاب نقل شده است.

3صحیفه امام هادی

نویسنده:جواد قیومی اصفهانی

ناشر:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

توضیح:

دعا به مثابه بارزترین تجلّی ارتباط عبد و ربّ، یکی از اساسی ترین اسرار خلقت است که عبودیت در آن به ظهور میرسد. اگر ائمه معصومین علیهم السلام اهمیت و روش دعا کردن با تمام پیچ و خم هایش را به ما نمی آموختند، هیچ گاه نمیتوانستیم از این حجاب عبودیت را رها شویم.

یکی از بهترین روش های دعا کردن، اینست که بنگریم چهارده اسوه خلقت چگونه دعا کرده اند تا ما هم با تمسک به آنان، بتوانیم از این موهبت برخوردار شویم. هدف اصلی نویسنده از تألیف کتاب «صحیفه امام هادی علیه السلام» این بوده است که مجموعه دعاهایی که در منابع روایی از حضرت امام هادی علیه السلام نقل شده است را جمع آوری کرده و به صورت منسجم ارائه کند.

 مؤلف در این اثر مجموعه ادعیه و تسبیحات آن حضرت را بر اساس منابع و مصادر مختلف گردآوری کرده و ذیل چهار فصل ارائه داده است. 1-نیایش ها و دعاها (هفت بخش) 2-کلمات توحیدی 3-گزیده ای از بیانات نورانی حضرت در موضوعات مختلف 4- اشعاری که از ایشان نقل شده است.

4.شکوه سامرا

نویسنده:محمدحسن حیدری

ناشر:دانشگاه امام صادقعلیه السلام

توضیح کتاب:

درست در زمانی که خلفای عباسی و مشاوران سیاسی و امنیتی آنان گمان می کردند با تبعید امام هادی و امام عسکری علیهماالسلام به سامراء میتوانند ایشان را زیرنظر گرفته و فعالیت هایشان را تحت مدیریت خود درآورند، ایشان توانستند این تبعید را به یک هجرت شکوهمند مبدل سازند.

این اثر حاصل تلاش جمعی از محققان است که ثمره تدبر در ابعاد تاریخی زندگی امامین عسکریین علیهماالسلام را در قالب یک مقاله پژوهشی ارائه داده و به صورت این کتاب تدوین و ارائه گردیده است.

کتاب در 9 فصل تنظیم شده است: 1- تحلیلی اندیشمندانه بر امام شناسی در زیارت جامعه کبیره 2-تحلیلی بر رساله امام هادی علیه السلام درباره جبر و تفویض 3- اوضاع سیاسی زمان امام هادی علیه السلام 4-سازمان وکالت در عصر عسکریین علیه السلام 5-تحلیلی بر فرقه های عصر عسکریین علیهماالسلام و موضعگیری ایشان 6-تحلیلی بر جایگاه ویژه حکیمه خاتون (س) در ابعاد امنیتی و سیاسی پایگاه امامت 7-نقش امامین عسکیریین علیه السلام در بالندگی علوم اسلامی 8-راویان و اصحاب ایشان و نقش آنان در پیشبرد اهداف امامت 9-تحلیلی بر شیوه های تبلیغی امام هادی علیه السلام

5.پیشوایان هدایت امام علی النقی

نویسنده:سید منذر حکیم

ناشر:مجمع جهانی اهل بیت

توضیح کتاب:

این کتاب تحلیل تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر زندگانی و زمانه و سیره امام هادی علیه السلام است که ذیل چهار بخش کلی تدوین شده است. ابتدا خلاصه‌ای چند صفحه‌ای از تاریخ زندگی امام هادی علیه السلام و مهم‌ترین فراز و فرودهای تاریخی زندگی ایشان ارائه می‌شود.

 پس از آن، مخاطب در سه سطح مختلف که از اجمال به ‌تفصیل می‌رود، فهم عمیق‌تری از زندگی و سیره‌ی ایشان و شرایط تاریخی آن مقطع پیدا می‌کند. پرداختن به برخی مباحث کلامی یا فقهی و حدیثی متناسب نیز از نظر نویسنده دور نمانده است.

 در واقع مطالب کتاب به گونه ای نوشته شده است که در عین پردازش حکمت شگفت آور امام معصوم، برای مخاطب غیرشیعه نیز قابل استفاده باشد. علاوه بر آن، نویسنده در این کتاب سعی کرده‌ زندگی امام هادی علیه السلام را به گونه‌ای عقلانی روایت کند تا مخاطبان دانشگاهی که در معرض نظریات جدید علوم انسانی هستند نیز در مواجهه با آن دچار تعارض و ابهام نشوند.

6.زندگانی حضرت امام علی‌النقی

نویسنده:علی رفیعی

ناشر:فیض

توضیح کتاب:

در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نکته ها و درس های بسیار زیادی نهفته است که با مطالعه­ی تاریخ معصومین (علیهم السلام) دستیابی به این مهم ممکن خواهد بود.

دهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام در زمان زندگانی خودشان حوادث و اتفاقاتی را سپری کردند که برای پیروانشان بسیار مهم و قابل تامل است. کتاب حاضر با عنوان زندگانی حضرت امام علی النقی علیه السلام تألیف علی رفیعی در راستای تحلیل و ارزیابی سلوک فردی، اجتماعی و سیاسی حضرت نکات ارزشمندی را مرقوم داشته اند.

 مولف در این اثر با استفاده از منابع دست اول تاریخی مطالبی از قبیل؛ ویژگی های فردی، شخصیت معنوی و الهی حضرت، تحلیل شرایط سیاسی- اجتماعی عصر امام، بروز آشوب ها و فتنه ها در قلمرو اسلامی، رفتار حضرت با دستگاه خلافت و بسیاری دیگر از بحث های مهم را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده اند.

7.پرسشهای مردم و پاسخهای امام هادی

نویسنده:احمد قاضی زاهدی

ناشر:عصر ظهور

توضیح کتاب:

کتاب پیشرو تحت عنوان پرسش های مردم و پاسخ های امام هادی علیه السلام تألیف آقای احمد قاضی زاهدی در راستای معرفی شخصیت امام هادی علیه السلام نگارش شده است. در این کتاب نویسنده ی محترم سعی کرده است تا آراء اعتقادی، کلامی، اخلاقی، فقهی و … امام موسی هادی علیه السلام را در قالب پرسش و پاسخ به مخاطبین ارائه دهد.

در واقع پرسش هایی که در عصر امام هادی علیه السلام توسط عامه­‌ی مردم و خواص از اصحاب ایشان شده بود، حضرت با بیاناتی زیبا جواب داده اند.

 مجموعه­‌ی حاضر در دوازده فصل تدوین شده است که موضوعاتی نظیر؛ اصول دين، فضايل و برتري هاي امام هادي علیه السلام، معجزه ها و شگفتي هاي وي، آخر الزمان و امام مهدي علیه السلام، ايمان و كفر، آداب اخلاقي، قرآن كريم، طب و مسايل پزشكي و در نهايت برخي از احكام الهي در کتاب عنوان شده است.

8.سیره امام هادی با حاکمان قصر و قاضیان عصر

نویسنده:کامل سلیمان

ناشر:یاس بهشت

توضیح کتاب:

امام دهم شیعیان حضرت علی النقی هادی علیه السلام در سنین کم و در دوران کودکی زعامت مسلمین را به عهده گرفتند. زندگی پر فراز و نشیب ایشان و در دوارن امامتشان بسیار قابل توجه است. کتاب حاضر با عنوان سیره­ی امام هادی با حاکمان قصر و قاضیان عصر تألیف کامل سلیمان به ارزیابی و تحلیل زندگی حضرت در بعد فردی و به خصوص در بعد سیاسی حضرت نگارش شده است. مولف در این اثر به بررسی اتفاقات پیش آمده در زمان امامت حضرت هادی علیه السلام پرداخته است.

مجلس هایی که در دوران کودکی حضرت توسط فقها و علمای عصر برگزار شده بود و امام با علم وعمل خودشان مردم را آگاه کرده بودند، دلایل دستگیری امام و انتقال ایشان از مدینه به دربار خلفای جور، بیان اندیشه های امام در موضوعات مختلف، معرفی اصحاب و یاران حضرت بخش هایی از کتاب حاضر می باشد که به آن ها پرداخته شده است.

9.مشعل هدایت در مکتب امام علی‌النقی

نویسنده:علی قائمی

ناشر:جمهوری

توضیح کتاب:

برای درک درست و فهم بیشتر از زندگی حضرات معصومین (علیهم السلام) لازم است که نگاه تحلیلی و دقیقی نسبت به زندگی حضرات داشته باشیم. کتاب پیشرو با عنوان مشعل هدایت در مکتب امام علی النقی علیه السلام تألیف علی قائمی در راستای بررسی زندگانی حضرت در سیره فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضرت نگاشته شده است.

در این اثر مولف مطالب را در فصول مختلف و با عناوینی از قبیل ؛ خاندان و تبار؛ ولادت و مراسم؛ دوران زندگی؛ زندگی امام و معاصران او؛ خوی و کرامت امام؛ گروه‌ها و شرایط اجتماعی؛ خدمات دینی امام؛ قیام‌ها و نهضت‌ها؛ صحابه و شاگردان و سخنان و آثار امام، تدوین کرده است.

10.زندگی امام هادی

نویسنده:باقر شریف القرشی

ناشر:چاپ و نشر بین الملل

توضیح کتاب:

کتاب حاضر با عنوان زندگانی امام هادی علیه السلام به قلم باقر شریف قریشی به بررسی و تحلیل وضعیت امام هادی علیه السلام از ولادت تا شهادت پرداخته شده است. مولف محترم در این اثر با استفاده از منابع مهم تاریخی، زندگی امام را از آغاز حیات مورد بررسی قرار داده است و فضایی که امام در آن جا رشد کرده اند را با بیان دیدگاه مولفان ذکر کرده است.

بررسی شخصیت سیاسی و اجتماعی حضرت در جامعه از جمله مواردی است که در کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. روایاتی که از حضرت به دست رسیده با ذکر سند آن ها، ذکر نام اصحاب و یاران امام هادی علیه السلام، بررسی سند و شرح دعای زیارت جامعه، به تصویر کشیدن فضای سیاسی متشنج و ظالمانه­‌ی خلفای جور و نحوه ی برخورد امام با آنها، گزارش تحیلی جریان های فکری انحرافی و … از موارد خواندنی در این کتاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *