معرفی هفت کتاب پیرامون شخصیت امام حسن مجتبی(علیه السلام)

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی هفت کتاب پیرامون شخصیت امام حسن مجتبی(علیه السلام)

2867
کتاب در مکتب کریم اهل بیت(علیه السلام) امام حسن مجتبی(علیه السلام)

نویسنده: دکتر علی‌قائمی، تهران، انتشارات امیری،‌چاپ اول، پاییز 1374، 256 ص.
دکتر قائمی این کتاب را به 18 بخش تقسیم نموده و در هر بخش به قسمتی از زندگی پربار امام حسن(علیه السلام) پرداخته است. نویسنده در مقدمه کتاب هدف خود را از بحث پیرامون امام حسن(علیه السلام) ناشناخته ماندن قدر امام(علیه السلام) و شرایط ویژه عصر امام(علیه السلام) و سخنان ضد و نقیضی که در مورد داستان زندگی امام(علیه السلام) از سوی زبان‌های غرض‌آلود بیان می‌شود، بیان کرده است. همچنین به طور مفصل به بیان اهمیت صلح ایشان پرداخته و آن را تا جای ممکن تبیین نموده است.                                 1047_600_800

کتاب تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی(علیه السلام)

به قلم سید جعفر مرتضی عاملی و ترجمه محمد سپهری، ناشر، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ویرایش سوم، چاپ سوم، سال 1376، 256 ص.

نام عربی این ترجمه الحیاة‌السیاسیة للامام الحسن(علیه السلام)، است که چاپ اولش در سال 1369 بوده است.
نویسنده کتاب حاضر را در سه فصل خلاصه نموده است. فصل اول، زندگی سیاسی امام حسن(علیه السلام) در عهد رسول خدا(صلوات الله علیه)، فصل دوم، زندگانی سیاسی امام حسن(علیه السلام) در عهد شیخین و فصل سوم زندگی سیاسی امام حسن(علیه السلام) در عهد عثمان. مترجم در مقدمه کتاب می‌نویسد: «کتاب حاضر از دو جهت اهمیت ویژه دارد. 1. نویسنده گران‌مایه با دیدی محققانه به تجزیه و تحلیل وقایع همت گمارده که به طور مستقیم و غیرمستقیم با زندگانی امام حسن(علیه السلام) ارتباط دارد و در مواردی آن حضرت نقش فعال در تکوین آن برعهده داشته مثل داستان مباهله و بیعت رضوان. 2. برخلاف تاریخ‌نگاران و سیره‌نویسان، به نقل حوادث و تاریخچه زندگانی امام(علیه السلام) نپرداخته، بلکه زندگانی سیاسی آن جناب را به طور دقیق تجزیه و تحلیل کرده است».                                                                                                                                      11-8-15-173352untitled-bmp

کتاب دریا، طوفان، تلاطم،‌پنجره‌ای به آفاق شخصیت شگفت امام حسن مجتبی(علیه السلام).

نویسنده، محبوبه زارع، ناشر: بوستان کتاب قم، چاپ اول، 1381، 134 ص.
نویسنده در این اثر، کتابش را به 6 بخش به نام تلاطم تقسیم نموده است. این اثر در عین اینکه دارای دقت کافی در شرح حقایق تاریخی است،‌با قلمی هنری و ادبی نگاشته شده و نویسنده کوشیده است تا جای ممکن زوایای بکری را برای بیان حوادث تاریخی آن دوره پیدا کند و به آن بپردازد.                                                                                            81512010

کتاب چهل حدیث در فضایل امام حسن(علیه السلام)

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور فرهنگی، 1374، تهران؛ در این کتاب پاره‌ای از احادیث پیامبر و سایر معصومین(علیه السلام) راجع به فضایل و ابعاد اخلاقی و شخصیتی امام حسن مجتبی(علیه السلام) ذکر شده است.

10495  کتاب کلمة ‌الامام الحسن

سید حسن شیرازی،  ترجمه: علی‌رضا میرزامحمد، نشر نور؛ در این کتاب نویسنده شهیر آن، سخنان امام حسن را جمع‌آورده و در چهارده فصل تنظیم نموده است: الهیات، عبادات، ‌مواعظ، اخلاق،‌سیاسیات،‌رسائل، مناقضات، وصایا، متفرقات، حکم، شعر، ادعیه و متفرقات.

13198009491

کتاب نگرشی به صلح امام حسن(علیه السلام)،

ابراهیم طاهری، صبر سرخ،  نشر صدوق، 1376؛ در این کتاب ضمن بیان فضایل و خصایل، زندگانی امام حسن(علیه السلام) تلاش شده چهره‌ای منطقی و شایسته از صلح امام حسن(علیه السلام) به دست داده و به شبهات و اشکالات به وجود آمده و طرح شده توسط معاندین و بی‌خبران از تاریخ پاسخ داده شود.

 

کتاب صلح امام حسن؛ پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه ی تاریخ

نویسنده : شیخ راضی آل یاسین

مترجم : حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

ناشر : آسیا

این کتاب به همراه مقدمه­ ی آن در سالهای پیش از انقلاب به قلم شیوای “آیت الله خامنه ­ای مقام معظم رهبری” و با عنوان اصلی “صلح امام حسن” و عنوان فرعی ادیبانه­ ی “پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه ­ی تاریخ” به پارسی برگردانده شده و برای نخستین بار در سال ۱۳۴۸ توسط انتشارات آسیا و در ۵۴۴ صفحه به جامعه­ی پارسی زبان عرضه شده است. مترجم دانشمند با افزودن برخی پاورقیهای تاریخی سودمند این کتاب را خواندنی تر کرده است. مترجم در مقدمه­ی بسیار کوتاهِ کمتر از یک صفحه­ای خود اشاره می­کند که با وجود مقدمه­ ی مفصل سید شرف ­الدین، نیازی به ذکر مقدمه­ ی دیگری ندیده و به همان بسنده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *