معرفی چند کتاب در مورد امام حسن عسکری(علیه السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / معرفی چند کتاب در مورد امام حسن عسکری(علیه السلام)

1-پرسش های مردم و پاسخ های امام حسن عسکری (علیه السلام(

download-1

نویسنده:احمد قاضی زاهدی

انتشارات:عصر ظهور

خلاصه ی کتاب:

به طور قطع بهره مندی از اشخاصی که از جانب خدای متعال انتخاب شده اند و برای هدایت مردم از جان و مال خود گذشتند تا انسان را به سوی هدف نهایی و قرب الهی برسانند، بسیار راه گشا خواهد بود. و این اشخاص به اعتقاد شیعیان کسانی نیستند جز اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم).

کتاب پیشرو تحت عنوان پرسش های مردم و پاسخ های امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف آقای احمد قاضی زاهدی می باشد. در این کتاب نویسنده ی محترم سعی کرده است تا آراء اعتقادی، کلامی، اخلاقی، فقهی و … امام موسی حسن عسکری (علیه السلام) را در قالب پرسش و پاسخ به مخاطبین ارائه دهد.

در واقع پرسش هایی که در عصر امام حسن عسکری (علیه السلام) از ایشان در موضوعات مختلف شده بود را مولف با دسته بندی و تعیین عنوان برای خوانندگان آماده کرده است.

2-پیشوایان هدایت (خورشید سامرا، امام حسن عسکری)

85b62d4a27ea43297eb1ab349b6e06c6_l

نویسنده:سید منذر حکیم

انتشارات:مجمع جهانی اهل بیت

خلاصه ی کتاب:

بررسی سیره ی معصومین (علیهم السلام) به جهت یادگیری رفتاری مومنین نسبت به شرایط مختلف زندگی، بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد. یکی از امامان شیعه که در شرایط سخت سیاسی و اجتماعی به سر می برد، وجود نازنین امام حسن عسکری (علیه السلام) بود که مطالعه­ی زندگی ایشان برای فهم شرایط و عامل بودن به فرامین اسلامی بسیار راه گشا خواهد بود.

کتاب خورشید سامرا تألیف سیدمنذر حکیم، به جهت بررسی شخصیت، سیره ی فردی، اجتماعی و سیاسی امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف شده است. مولف در این اثر سعی کرده است تا با استفاده از منابع تاریخی متقن به بررسی زندگانی حضرت از جهات مختلف بپردازد.

در بخشی از کتاب به ولادت و سجایای اخلاقی حضرت پرداخته شده است و شرایط سخت سیاسی حیات زندگی ایشان به تصویر کشیده شده است. یکی از بحث های مهمی که مولف در کتاب به آن رسیدگی کرده است، موضوع ولادت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد که نویسنده آن را مورد بررسی قرار داده است.

3-چهره های درخشان سامرا

download-2

نویسنده:علی ربانی خلخالی

انتشارات:مکتب الحسین

خلاصه ی کتاب:

شناخت سیره و سنت اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم)، برای خودسازی و فهم بیشتر دین بسیار سودمند است.

کتاب چهره های درخشان سامرا تألیف علی ربانی خلخالی، در راستای تحقق شناخت و آگاهی مردم نسبت به امام هادی و عسکری (علیهم السلام) تألیف شده است. مولف در این اثر سعی کرده است تا با استفاده از منابع تاریخی به بررسی شخصیت، شرایط زندگی و حیات سیاسی این امامان بزرگ را تحلیل و تشریح کنند.

 از جمله مواردی که در کتاب مورد توجه قرار گرفته است بحث تبیین فضیلتها، مناقب و سیره ی رفتاری حضرات می باشد که به همراه ذکر کراماتی از مراقد سامراء این مطالب را بیان می کنند. در بخش هایی از کتاب نیز از زندگی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مادر بزرگوار آن حضرت مطالبی بیان شده است. در بخش های پایانی کتاب نیز جنایات و مخالفان اهل بیت در تخریب بارگاه حسینی و مرقد سامراء مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.

4-حسن بن علی امام عسکری (علیه السلام)

nf00216675-1

نویسنده:مرضیه محمدزاده

انتشارات:دلیل ما

خلاصه ی کتاب:

کتاب حسن بن علی امام عسکری (علیه السلام) تألیف مرضیه محمدزاده کتابی است در راستای معرفی شخصیت و زندگی امامی که در یکی از بدترین و حساس ترین شرایط موجود در عصر ائمه زندگی می کرده است.

اثر حاضر با رویکردی تاریخی و با استفاده ازمدارک مهمی که در تاریخ موجود بوده، نگارش شده و همچنین نگارنده در این کتاب به بررسی سیره ی امام حسن عسکری (علیه السلام) و نحوه ی تعامل ایشان با حکومت های جور عباسی پرداخته است و اتفاقاتی که در این زمان رخ داده بود را با نگاهی تحلیلی برای مخاطبین عرضه کرده است.

یکی از مسائل مهمی که نویسنده در این کتاب به آن پرداخته، بحث ارتباط های امام با شیعیان و بحث وکالت است که در آن زمان حضرت به جهت ارتباط بیشتر با شیعیان و ترویج دین ناچار به برقرار ارتباط حتی به صورت مخفی بودند و این موضوع از مباحثی که به طور مفصل در این کتاب به آن رسیدگی شده است.

مسائل مقدمه سازی برای غیبت و تولد امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز به طور ویژه در این کتاب به آن پرداخته شده است

5-زندگانی امام حسن عسکری

download-3

نویسنده:باقر شریف قریشی

انتشارات:اسلامی

خلاصه ی کتاب:

کتاب حاضر با عنوان امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف باقر شریف قریشی، به زندگانی امام حسن عسکری (علیه السلام) در زمینه های مختلف سلوک فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این امام همام پرداخته است.

سعی مولف در این اثر این است که تصویری درست و شفاف از زندگی حضرت عسکری (علیه السلام) برای مخاطبین ارائه دهد تا در سایه­ی این شناخت پیروان حضرتش بتوانند شخصیت واقعی حضرت را گرچه به اندک شناختی درک کنند.

از جمله مواردی که درکتاب به آن توجه شده است، بحث اقتصادی موجود در زمان امام است که توسط خلفای عباسی عصر ایشان فراهم شده بود و امام و یارانشان در بدترین شرایط موجود زندگی می کردند. بحث ولادت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز از جمله مباحثی است که کتاب مورد نظر مطالبی را از منابع تاریخی برای خوانندگان عرضه کرده است

6-شکوه سامرا

90a10011

نویسنده:محمدحسن حیدری

انتشارات:دانشکاه امام صادق

خلاصه ی کتاب:

کتاب پیشرو با عنوان شکوه سامرا نوشته­ی محمدحسن حیدری مشتمل بر نُه مقاله تخصصی از نویسندگان ایرانی دربارة امام هادی(علیه السلام) و امام حسن عسگری(علیه السلام) است.

 در مقالة نخست ضمن اشاره به جایگاه «زیارت جامعة کبیره» و تبیین شرایط خاصی که این زیارت در آن شرایط بیان شده، به بررسی عنایت‌های خاصی که خدای متعال در حق ائمه (علیه السلام) کرده و متقابلاً وظایف آنان در برابر خداوند و آنچه آنان برای تبلیغ و تثبیت دین انجام داده‌اند، پرداخته می‌شود.

 در مقالة دوم برخی از کوشش‌های امامان هادی و حسن عسکری(علیه السلام) دربارة امامت، جبر و تفویض تبیین می‌شود. از مقالة سوم تا ششم اوضاع و احوال سیاسی و دینی روزگاران آن دو امام معصوم توضیح داده می‌شود. در این گام فرقه‌های معاصر با عصر این دو امام همچون: متصوفه، اشاعره، حنابله و… معرفی و موضع‌گیری امامان نسبت به ایشان شرح داده می‌شود. در سه مقالة پایانی نیز نقش امام هادی و عسگری(علیه السلام) در توسعه­ی علوم اسلامی و تعالی تمدن اسلامی بازگو می‌شود.

7-صحیفه امام حسن عسکری

image

نویسنده:جواد قیومی اصفهانی

انتشارات:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

خلاصه ی کتاب:

استفاده از سخنان اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) قطعا برای سیر و سلوک الی الله و رسیدن به هدف نهایی بسیار مهم و ضروری است. کتاب حاضر با عنوان صحیفه­ی امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف جواد قیومی اصفهانی به سخنان، کلمات، “نیایش ها و ادعیه آن حضرت علیه السلام”، “خطبه های آن حضرت علیه السلام”، “مناظرات آن حضرت علیه السلام”، “گزیده ای از گفتار آن حضرت علیه السلام ” و “اشعاری در مدح آن حضرت علیه السلام”  پرداخته است.

از مهمترین اتفاقاتی که در زمان اهل بیت (علیه السلام) افتاده است، بحث مناظرات و آثار علمی ای است که از حضرات معصومین (علیهم السلام) به جا مانده است، این مهم در زمان امام عسکری (علیه السلام) نیز به وقوع پیوسته بود و بحث های علمی فراوانی در تاریخ از این امام همام به ثبت رسیده است که نویسنده محترم این مباحث را در کتاب بیان کرده است.

8-فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری

842_600_800

مترجم:جواد محدثی

انتشارات:گروه حدیث پژوهشگاه باقرالعلوم

خلاصه ی کتاب:

بهره مندی از کلام معصومین (علیهم السلام) برای رسیدن به سعادت واقعی و طی کردن مسیر الی الله بهترین راه و کلیدی ترین گزینه برای دستیابی به این مهم است، به جهت اینکه این بزرگواران جانشینان حضرت حق بر روی زمین بوده و کلامشان کلام خداوند متعال است.

آنچه از روایات معصومین به دست ما رسیده است منابعی گرانقدر و قابل استفاده می باشد که به لطف علمای بزرگ شیعه جمع آوری شده است.

کتاب حاضر نیز با عنوان فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری (علیه السلام) ترجمه کتاب موسوعه کلمات الامام الحسن العسکری (علیه السلام) تألیف گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) می باشد که توسط آقای جواد محدثی ترجمه شده است. در این اثر سعی شده است تا کلمات و سخنان امام حسن عسکری (علیه السلام) از منابع معتبر جمع آوری شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

9-ماه درمیان نیزه ها

%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-%d9%87%d8%a7-%da%a9%d9%88%d8%aa%d8%a7%d9%87%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2

نویسنده:مهدی قزلی

انتشارات:امیر کبیر

خلاصه ی کتاب:

بررسی زندگی معصومین (علیهم السلام) از آن جهت دارای اهمیت است که سرشار از نکات و مطالب آموزنده در زمینه های مختلف اسلامی می باشد.

کتاب پیشرو تحت عنوان «ماه در میان نیزه ها» نوشته­ی مهدی قزلی در رابطه با زندگانی، شخصیت، سلوک فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف شده است.

مولف در این اثر سعی کرده است تا با استفاده از منابع تاریخی به زوایا و شرایط زندگی امام یازدهم شیعیان بپردازد و نکات اخلاقی و سیره­ی اخلاقی این امام همام را با رویکردی تاریخی برای مخاطبین عرضه کند.

 در این کتاب پس از بیان چگونگی ولادت حضرت، القاب و کنیه­ی ایشان، طریقه­ی به امامت رسیدن امام حسن عسکری (علیه السلام) و اتفاقاتی که در دوران حیات ایشان افتاد و سختگیری هایی که از طرف حکومت عباسیان بر حضرت گرفته می شد و منع هایی که در زمینه های مختلف بر ایشان اعمال می شد و حتی تلاش هایی که برای نابودی فرزند ایشان انجام شده بود، توضیحاتی داده شده است.

منبع:کتابستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *