معرفی کتاب | «آب هرگز نمی‌میرد»

خانه / کتابخانه / معرفی کتاب | «آب هرگز نمی‌میرد»

فصل اول کتاب به معرفی راوی و نحوه بزرگ شدن او در خانواده ای مذهبی در روستا و ارادت مردم لر زبان این خطه به حضرت ابوالفضل علیه السلام و شخصیت‌های عاشورایی می‌پردازد، در بخشی از فصل دوم راوی از روستا برای کار نقاشی ساختمان به همراه برادرش به تهران سفر می‌کند در بخش هایی از این قسمت به دوران انقلاب و فرهنگ حاکم در پوشش زنان و دختران و فرهنگ غربی نیز اشاره می‌شود

کتاب “آب هرگز نمی‌میرد” روایت جانبازی است که از ابتدای دوران دفاع مقدس حضور فعالانه‌ای داشت و فرمانده گردان ۱۵۲ حضرت ابوالفضل علیه السلام بود و به‌تعبیر سردار همدانی نقش او در عملیات مرصاد مغفول ماند.

، با توجه به اهمیت تاریخ شفاهی دفاع مقدس و لزوم جمع‌آوری خاطرات دفاع مقدس و تأکیدات امام خامنه ای مبنی بر اینکه «این جنگ (جنگ هشت ساله‏) حقیقتاً یک گنجِ تمام‌نشدنى است» و باید آن را استخراج کرد و هر رزمنده‌ای در این راستا وظیفه دارد تا خاطرات خود را برای آگاهی نسل‌های بعد از جنگ بیان و ثبت کند.

در این راستا کتاب «آب هرگز نمی میرد» در بردارنده خاطرات جانباز و پیشکسوت دوران دفاع مقدس حاج میرزا محمد سلگی است که با استفاده از تاریخ شفاهی و با انجام مصاحبه‌هایی در چندین فصل به نگارش سردار حمید حسام و مصاحبه گری جمشید طالبی و حمید حسام از انتشارات صریر به انتشار رسیده است.

«آب هرگز نمی میرد» اسلوبی تازه و طرحی نو در تاریخ شفاهی

«آب هرگز نمی میرد» اسلوبی تازه و طرحی نو در تاریخ شفاهی است که با محوریت خاطرات سردار میرزا محمد سلگی و روایت جمعی از رزمندگان گردان حضرت ابوالفضل و چهار فرمانده لشگر انصار الحسین علیه السلام به سامان رسیده است که این روش برای جامعیت روایت با توجه به اینکه راوی روایت خاطرات خود را حدیث نفس می دانست انجام شد. استشمام عطر علقمه را از خاطرات علمدار گردان حضرت ابوالفضل علیه السلام در این کتاب می‌توان دریافت.

حاج میرزا محمد سلگی راوی کتاب آب هرگز نمی‌میرد متولد نخستین روز فروردین ماه سال 1335 از روستای هادی آباد در فاصله 25 کیلومتری شهرستان نهاوند است که سومین فرزند خانواده شیخ علی محمد سلگی است.

فصل اول کتاب به معرفی راوی و نحوه بزرگ شدن او در خانواده ای مذهبی در روستا و ارادت مردم لر زبان این خطه به حضرت ابوالفضلعلیه السلام و شخصیت‌های عاشورایی می‌پردازد، در بخشی از فصل دوم راوی از روستا برای کار نقاشی ساختمان به همراه برادرش به تهران سفر می‌کند در بخش هایی از این قسمت به دوران انقلاب و فرهنگ حاکم در پوشش زنان و دختران و فرهنگ غربی نیز اشاره می‌شود که در شهر فرنگ، تهران آن زمان حاکم بود و راوی در سال 54 عازم خدمت سربازی می‌شود و در سایر فصول نیز به فعالیت ها و مصاحبه های انجام شده و عملیات‌های آن دوران پرداخته می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر داستان ذکر قسمتی از روایت ها با گویش مردم خطه نهاوند به زبان لری است که نگارنده کتاب در برخی قسمت ها که زبان برای خواننده نامفهوم است توضیحاتی را در پاورقی به خوبی آورده است همچنین تعدادی از مصاحبه‌های انجام شده با اعضای خانواده و فرماندهان دوران دفاع مقدس و همرزمان حاج میرزا در پاورقی آمده است.

نگارنده به خوبی موفق شده تصویر سازی از شخصیت‌ها و مکان ها را با توصیفات خود در ذهن خواننده جای دهد.

این کتاب از فرهنگ عاشورایی، نمادهای عاشورا و وفاداری به ائمه معصومین برگرفته شده که در مصاحبه‌های این کتاب حدود 50 نفر شرکت داشتند و چینش خاطرات آن بر اساس زمان، عملیات‌ها و اولویت‌بندی انجام گرفته است.

نکته قابل توجه این کتاب این است که راوی کتاب حاج میرزا محمد سلگی، نگارنده کتاب سردار حمید حسام و مصاحبه‌گر کتاب جمشید طالبی هر سه از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس هستند، ضمن اینکه حاج میرزا محمد سلگی هم اکنون در جایگاه مشاور استاندار همدان در امور ایثارگران فعالیت می‌کند.

مصاحبه گر کتاب، جمشید طالبی متولد سال 1343 از همدان از اسفندماه سال 61 وارد جبهه شد و در عملیات‌های فاو، والفجر 8، صاحب الزمان، کربلای 4 و  کربلای 5، عملیات مرصاد در سال67 حضور یافت، ضمن اینکه در عملیات‌های والفجر 2 در پیرانشهر و والفجر 5 با پیشکسوت دفاع مقدس حاج میرزا محمد سلگی مجروح شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *