معرفی کتاب | احکام انتخابات

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | احکام انتخابات

کتاب «احکام انتخابات» به کاوش در معروف و منکرهای سیاسی و مرتبط با انتخابات پرداخته و اصول رفتار اسلامی برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان را روشن ساخته است.

معرفی کتاب | احکام انتخابات

هیاتآشنایی با احکام ویژه هر صنف برای دست اندرکاران آن ضروری و برای مراجعان به آن مشاغل نیاز قطعی و برای اهل مطالعه، دانشی اجتماعی و دینی است. طرح پژوهشی” فقه و زندگی” که با سفارش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و همت پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفته پاسخی به نیازهای بشر در همه عرصه های زندگی است.

کتاب” احکام انتخابات” شانزدهمین شماره از این مجموعه است که به کاوش در معروف و منکرهای سیاسی و مرتبط با انتخابات پرداخته و اصول رفتار اسلامی برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و دیگر دست اندرکاران و هواداران روشن ساخته است.

” اهمیت و نقش انتخابات”، “شرایط، وظایف و اختیارات انتخاب شوندگان”، ” اصول تبلیغات انتخاباتی”، ” انتخاب اصلح” و “وظایف انتخاب کنندگان و مجریان انتخابات” عناوین 5 فصل کتاب”احکام انتخابات” نوشته حجت الاسلام سیدسیف الله نحوی است.

انسان و سرنوشت، وجوب حضور در صحنه، تکلیف محوری، آثار انتخابات، آفات عدم حضور و انتخاب نامناسب، بی تفاوتی گناهی بزرگ، ذلت جامعه اسلامی، گسترش ظلم، ضررهای جبران ناپذیر و پاسخگویی در محضر الهی در فصل اول کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم کتاب ” احکام انتخابات” شرایط انتخاب شوندگان و وظایف و اختیارات شامل وظایف و اختیارات مجلس خبرگان رهبری، رییس جمهور و نمایندگان مجلس را تبیین کرده است. ضوابط اسلامی تبلیغات و منکران تبلیغاتی در فصل سوم کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. مفهوم و ضرورت انتخاب اصلح، معیارهای اصلح و راه های شناخت اصلح در فصل چهارم کتاب تشریح شده است. حقوق و مسئولیت های انتخاب کنندگان و مجریان انتخابات و وظایف و موازین مجریان انتخابات در فصل پنجم تبیین شده است.

معرفی کتاب | احکام انتخابات

در این کتاب می خوانیم: هر انتخاب درست زمینه انتخابی بهتر و عالی تر از فراهم می کند و هر انتخاب غلط توان انتخاب خوب بعدی را از انسان سلب می کند. انتخاب خوب پله ای به سوی آزادی و آگاهی و عدالت و مقام قرب الهی است. انتخاب بد زمینه سقوط بیشتر و محدودیت افزون تر را فراهم می سازد، بنابراین حضور در انتخابات گوناگون اجتماعی و نظر دادن در امور مربوط به زندگی جمعی مقتضای ایمان و عقل و احساس مسئولیت اجتماعی و نوعی پیشگیری از منکر و حمایت از معروف است. با روی کار آمدن صالحان میدان برای همه ارزش ها باز می شود و با اقتدار ناصالحان زمینه های اجرای قوانین قرآن و اسلام کاهش می یابد و با سلطه اشرار، ابرار گوشه نشین می شوند.

حضور جدی و پرنشاط و مسئولانه در تمام انتخابات مربوط به سرنوشت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور، رای دادن و گزینش بهترین ها و تلاش برای شناخت بهترین های ایمانی، اخلاقی، علمی و توانمندترین ها در چهارچوب قوانین الهی، عدم اهانت به دیگران و حفظ شخصیت عموم مسلمین و ابعاد مثبت دیگران برای امکان بهره گیری از آنان در جایگاه های شایسته و مناسب و ورود تمام دست اندرکاران اعم از کاندیداها، رأی دهندگان و هواداران و مجریان به میدان با قصد قربت چهار وظیفه بزرگی در قبال انتخابات است که در کتاب ذکر شده است.

گفتنی است، کتاب ” احکام انتخابات” نوشته حجت الاسلام سیدسیف الله نحوی مشتمل بر 135 صفحه در شمارگان 3000 نسخه و قیمت 5500 از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *