انتشار کتاب علی بن ابی طالب؛ پرتویی از یک پیامبر در هندوستان

معرفی کتاب| انتشار کتاب علی بن ابی طالب؛ پرتویی از یک پیامبر در هندوستان

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام علی (علیه السلام) / معرفی کتاب| انتشار کتاب علی بن ابی طالب؛ پرتویی از یک پیامبر در هندوستان

کتاب ۳۳۰ صفحه‌ای «علی‌بن ابی طالب: پرتویی از یک پیامبر» به قلم زین‌الدین در دهلی‌نو منتشر شد. ام. ک. زین‌الدین نویسنده کتاب «علی‌بن ابی طالب: پرتویی از یک پیامبر» یک محقق تاریخ اسلام به ویژه در آموزه‌های اهل بیت علیه السلام است. وی علاوه بر این کتاب، اثر دیگری نیز به زبان عربی تحت عنوان «کلام سید المرسلین فی علی امیرالمومنین» دارد.

معرفی کتاب| انتشار کتاب علی بن ابی طالب؛ پرتویی از یک پیامبر در هندوستان

کتاب «علی‌بن ابی طالب؛ پرتویی از یک پیامبر» به قلم زین‌الدین، محقق تاریخ اسلام، در دهلی نو منتشر شد.

به نقل از گزارش خبرگزاری فارس، ام. ک. زین‌الدین نویسنده کتاب «علی‌بن ابی طالب: پرتویی از یک پیامبر» یک محقق تاریخ اسلام به ویژه در آموزه‌های اهل بیت علیه السلام است. وی علاوه بر این کتاب، اثر دیگری نیز به زبان عربی تحت عنوان «کلام سید المرسلین فی علی امیرالمومنین» دارد.

وی برداشت‌های خود را در رابطه با عظمت شخصیت امام علی علیه السلام در لابلای متون این کتاب چنین اظهار داشته است:
«تصمیم های بشر دوستانه آدم‌ها در شرایط سرد و گرم، بیانگر نجابت و بزرگی شخصیت‌ها است. در دنیای پر از خشونت، فساد و ظلم، وظیفه آدم‌های بزرگ این است که همیشه یادآور اصول بنیادین رعایت حقوق همنوعان خود باشند.
در این اثر نیز به چنین شخصیتی پرداخته شده است و انتظار می‌رود محتوایش برای کسانی که شعار آزادی بیان و حقوق بشر می‌دهند با ذکر و معرفت شخصیتی چون حضرت علی ابن ابی طالب علیه السلام که در طول زندگی‌اش برای حفظ و تداوم شرف انسانی و ارزش‌های اخلاقی، تلاش‌های وافری داشته است، راهگشا باشد.»
در این کتاب آمده که علی علیه السلام شخصیتی است که دکترینش همانا برای این دور و زمانه مفید و سازگار است و برای دوره خود وی نیز سازنده و آموزنده بوده است. ایشان سخنوری فصیح، مرد میدان و مشاوری دانشمند بودند که خود قرآن کریم، پیامبر اکرم و متفکران برجسته جهان نیز در وصف او اظهاراتی داشته‌اند‌.
به گزارش رایزنی ایران در دهلی نو، نویسنده مدعی است که تلاش داشته تا اهمیت عشق و ماندگاری و همچنین آزادی و عدالت را با دیدگاه شخص حضرت علی علیه السلام که در واقع، متجلی و منعکس کننده ویژگی‌های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده است را در این اثر ارائه دهد.

فصلهای کتاب
محتوای این کتاب، جمعا به هشت بخش تقسیم شده است و هر بخش فصل‌های مختلفی با عناوین گوناگونی دارد؛ برخی از آن‌ها بدین قرار است:
جوان‌ترین صدّیق، معجزات عربستان، فرزند کعبه، احضار کردن خانواده، تقسیم وظایف، شیر خدا، در راه خدا، مجاهد امن، پیکان بهشت، جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خندق، جنگ خیبر، داستان های قهرمانی، عشق و ماندگاری، عشق مقدس، دلم را شفا بده! بی سرو صدایی در روح، گردن بند دختر، در پرتو عشق، ولی مومنان، یک دستور مقدس، مولای متقیان، رنج صداقت، ناکثین، قاسطین و مارقین، جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. شهید یگانه، جهاد اکبر، توسط خداوند کعبه، غریبه‌ای بین ما!،
فرهنگ، کتابنامه، فهرست ویژه، فهرست اعلام و جدول آیات قرآنی بخش پایان این فصول است.

بیان اعتقادات شیعی
آنچه که از عناوین فصل‌های ذکر شده پیدا است می‌بینیم که اغلب تیترها نیز با مبانی و مسلمات اعتقادی شیعیان جهان متعلق به امام علیعلیه السلام بسیار نزدیک و مشابه است به طور مثال فصل «مولود کعبه» این اثر را اگر مختصرا مرور کنیم می‌بینیم که برخلاف برخی از محققان اهل سنت که مخالف صحت و اعتبار «مولود کعبه» بودن آن حضرت علیه السلام هستند، نگارنده این اثر، مستقیما وارد بحث تولد امام در کعبه شده و آن جریان را به این شکل مطرح می‌کند:
«علی علیه السلام در سال ۶۰۰ میلادی و حدود ۱۰ الی۱۲ سال قبل از سلسله نزول وحی در شهر مکه به دنیا آمد. طبق نظر محققان دوره میانه از جمله ابن السباغ و غیره، علیعلیه السلام در داخل کعبه به دنیا آمد؛ جایی که مقدس‌ترین جایگاه را در جهان اسلام به خود اختصاص داده است و این یک شرف فوق‌العاده‌ای است. آورده‌اند‌ که مادر وی فاطمه بنت اسد صدایی که از داخل کعبه می‌آمد شنید و وارد آن مکان شد درحالیکه که او باردار بود و پس از سه روز با یک پسر بچه‌ای بیرون آمد».
در رابطه با جنگ جمل مولف این اثر به این جنگ بدین سان پرداخته است:
«امام علی علیه السلام تاکید داشت تا برابری و عدالت را بین مردم حتمی بسازد و به خصوص در مورد تقسیم اموال این نکته، بیشتر رعایت شود. او همواره می‌گفت که «خراج» متعلق به همه مسلمانان است و هیچ کس حق اولویتی بر کسی ندارد حتی اگر کسی مسلمان قدیمی‌تر هم باشد.
این موضع سخت امام علی علیه السلام باعث شد که طلحه و زبیر نتوانستند وی را برای مال بیشتری قانع بکنند و یا سمت استانداری را بدست بیاورند فلذا بر آن شدند که «بیعت» را بشکنند و عازم مکه شده با عایشه ملاقات کردند و در آنجا مردم به ویژه بنی امیه را به نام قصاص خون عثمان به شورش درآوردند.
امام علی علیه السلام رسما اعلام کرد که قتل عثمان با وی هیچ گونه ربطی ندارد اما مردم کم کم نزدیک عایشه و افراد با نفوذ بنی امیه جمع شدند و حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به فراموشی سپردند که فرموده بود: «بعد از من مشکلاتی به وجود خواهد آمد و اگر چنین شد به علی رجوع کنید چون نخستین کسی است که به من ایمان آورد.»
در نتیجه عایشه با یک لشکر عازم عراق و پایتخت حکومتی امام علیعلیه السلام شد. امام علیعلیه السلام اول تلاش کرد تا او را قانع کند که برگردد اما هیچ فایده‌ای نداشت. جنگ رخ داد و علی مثل همیشه پیروز شد اما او هیچ وقت بر دشمنانش هم ظلم نکرد. این جنگ در واقع در مقابل ناکثین بود».

منابع کتاب
آنچه از ارجاعات محتوای اثر مورد نظر بر می‌آید این است که نگارنده در طی گرد آوری مطالب بیشتر از منابعی مثل صحیح بخاری، صحیح مسلم، احمد ابن حنبل و غیره استفاده کرده است و معتقد است که شخصیت امام علیعلیه السلام و آموزه‌ها‌ی اهل بیتعلیه السلام همیشه باعث سربلندی پرچم اسلام در مقابل هرگونه سوء تبلیغات علیه این دین مبین در طول قرن ها بوده است.

درباره نویسنده
مولف در بخش عمده مطالب با وجود اینکه تلاش داشته سبک تاریخ نگارانه‌ای داشته باشد، اما به شیوه نگارش اعتقادی نزدیک است؛ به این دلیل است که قضاوت نهایی در مورد دیدگاه واقعی مذهبی و همچنین چگونگی هدف و انگیزه وی، کاری دشوار است به خصوص با توجه به این امر که او لبنانی الاصل است و شغلش وکالت در عربستان است و در عین حال اثر وی که با گرایش‌های صریح شیعی همراه است در هندوستان چاپ و نشر شده است.

وضعیت نشر
این نوشتار با عنوان « Ali b. Abi Talib – Reflection of a Prophet » و ترجمه فارسی «علی ابن ابی طالب: پرتویی از یک پیامبر» اثر ام. ک. زین‌الدین از سوی نشر آتهرس پریس، دهلی نو با تعداد صفحات ۳۳۰ منتشر شد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *