معرفی کتاب | تجلي اوصاف امام‌ علي علیه السلام در ادب فارسي

خانه / کتابخانه / معرفی کتاب | تجلي اوصاف امام‌ علي علیه السلام در ادب فارسي

در ادبيات جهان بويژه ادبيات فارسي از كسايي مروزي تا سعدي و از سعدي تا شهريار و از شهريار تا همه شاعران و انديشمندان و فرزانگان آزادانديش روزگار تا عاشقان و عارفان و پروانگان شمع معرفت و ولايت علوي در زمان و عصر ما كدام شاعر دل‌آگاه و نويسنده فرزانه را مي‌توان سراغ گرفت كه از علي علیه السلام يا يكي از ابعاد وجودي آن حضرت سخن نگفته باشد

نام کتاب: تجلي اوصاف امام علي علیه السلام در ادب فارسي

نويسنده : يدالله هاشمي

چاپ و شمارگان : اول 82 – 2000 نسخه

ناشر : موسسه انتشارات اميركبير

سيد عباس شجاعي در مقدمه كتاب حاضر بيان مي‌كند كه كتابي كه در پيش روي خوانندگان است عصاره يك دنيا عشق و خلوص و ارادت است كه در قالب كلمات ، به پاي مظهر علم ،‌ فضيلت ،‌ تقوا ،‌جوانمردي ، و عدالت نثار شده است. به اشاره دوست دانشوري به نام آقاي طالشي كه سالهاست بر مسند استادي نشسته و ديرگاهي كه در خدمت صاحبدلان و اهل فضيلت ايستاده است. شجاعي ادامه مي‌دهد كه بعنوان امتثال امر خواسته كه رقمي و قلمي بزند و به اين نتيجه رسيده است كه سخن گفتن درباره شخصيتي چون علي‌ علیه السلام كه برخي او را از فرط جلالت و عظمت تا سرحد خدايي رسانيده و خدايش خوانده‌اند ،‌ و گروهي از فرط بي‌معرفتي و بي‌خبري از اينكه حضرتش در محراب عبادت و هنگام نيايش به معبود خويش پيوسته و شهيد محراب گشته است و نغمه « فزت و رب الكعبه » اش‌ملكوت آسمانها را پركرده است تعجب مي‌كنند  ،‌ و گروهي هم بر اين باور و انديشه‌اند كه علي علیه السلام خداست و لاغير ، و بر اين اعتقاد تا سرحد مرگ پاي مي‌فشارند و از سويي ديگر ،‌گروهي بي‌خبر در اين شگفتي ،‌كه علي علیه السلام را با محراب و خدا چه كار ؟ با اين همه فاصله از فرش تا عرش ،‌ چه چيزي مي‌‌تواند بگويد كه حتي آن ( بضاعت مزجاه ) را كه بعضي دارند و وي دارا نيست ،

وي يادآور مي‌شود كه از علي حرف زدن كاري بس نابخردانه و دور از بلاغت و انصاف است نه وي و نه هيچ صاحب‌انديشه‌اي را جرئت و توان راه‌يافتن و انديشيدن در آسمان بلند اوصاف علي علیه السلام ميسر نيست و پرواز به چكاد عرفان و شناخت و معرفت آن يگانه عالم وجود ، امكان عقلي ندارد. سيدعباس شجاعي بيان ميكند كه حضرت مولي‌الموالي ، ابرمردتاريخ انسانيت ،‌ امپراتور جهان اسلام ، علي علیه السلام ،‌ به جهات متعدد كه در ابعاد گوناگون كتاب و رساله و عقل و شعر نثر نگارش يافته و كنگره ها و سمينارها و بزرگداشتهاي زيادي برپا گشته و لا تعد و لا تحصي و به انگيزه‌هاي مختلف ،‌ دوست و دشمن و عامه و خاصه و آشنا و بيگانه هرچه در توان داشتند و هرچه مي‌توانستند در  مقام (‌ له و عليه ) سخن گفته‌ اند و مطلب  نگاشته‌اند كه در تاريخ نگارش و كتابت شگفت‌انگيز است ،‌و همگان از اين كاوش و كنكاش در جهان علم و  ادب ، دين ،‌فرهنگ  ، ‌مذهب و مكتب دقيقه‌اي و نكته‌اي را از نظر دور نداشته‌اند و طرفه اينجاست كه سرانجام همگي به عجز و ناتواني خويش اعتراف كرده و سرتسليم و بندگي بر آستان حضرتش نهاده‌اند.

شجاعي در پايان مقدمه خود تاكيد مي‌كند كه در ادبيات جهان بويژه ادبيات فارسي از كسايي مروزي تا سعدي و از سعدي تا شهريار و از شهريار تا همه شاعران و انديشمندان و فرزانگان آزادانديش روزگار تا عاشقان و عارفان و پروانگان شمع معرفت و ولايت علوي در زمان و عصر ما كدام شاعر دل‌آگاه و نويسنده فرزانه را مي‌توان سراغ گرفت كه از علي علیه السلام يا يكي از ابعاد وجودي آن حضرت سخن نگفته باشد ،‌ و كدام اثر فرهنگي و علمي و عرفاني را مي‌توان يافت كه علي و نهج‌البلاغه در آن راه نيافته باشد  و شهيار عاشق و عارف زمان ما، خدا را در چهره و حقيقت علي علیه السلام مي‌يابد و با شناخت علي خدا را مي‌شناسد و از سر آشفتگي و شگفتي در مقابل عظمت و بزرگيها وكارهاي خارق‌العاده برون از حد بشري علي علیه السلام اين اعجوبه جهان خلقت لب به سخن مي‌گشايد:

و مات الشافعي و ليس يدري      علي ربه‌ام ربه‌الله

 نويسنده در بخش ديدگاههاي كتاب حاضر مي‌نويسد :

امام خميني رحمة الله علیه :

من درباره شخصيت امير چه مي‌توانم بگويم . كسي كه انسان كامل است و مظهر جميع اسماء و صفات حق تعالي . تمام اسماء و صفات الهي در ظهور و بروز دنيا و عالم با واسطه رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در اين شخصيت ظهور كرده است و ابعادي كه در او مخفي است بيشتر از آنست كه از او ظاهر باشد.

طه حسين : علي مي‌خواست عدالت را به منتهي درجه در ميان مردم برقرار كند . اگر چيزي در بيت‌المال مي‌يافت همه را به عدالت و انصاف ميان مسلمين تقسيم مي‌كرد.

تجلي اوصاف امام علي علیه السلام در ادب فارسي به قلم يدالله هاشمي در چاپ نخست خود با قيمت 7000 ريال توسط موسسه انتشارات اميركبير به چاپ رسيده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *