معرفی کتاب حكيمانه‌ ترين حكومت كاوشي در نظريه ولايت‌فقيه

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب حكيمانه‌ ترين حكومت كاوشي در نظريه ولايت‌فقيه

در اين کتاب، تلاش شده است تا ضمن تبيين مباني و اصولي که ولايت فقيه بر آنها مبتني است، تصويري روشن از اين دستاورد بزرگ انديشة اجتماعي اسلام به‌دست داده شود. افزون بر اين، كوشش شده است با واكاوي ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي، شبهات مطرح در اين زمينه را نيز پاسخ داده شود.

معرفی کتاب «حكيمانه‌ترين حكومت» 

کتاب «حكيمانه‌ترين حكومت؛ كاوشي در نظريه ولايت‌فقيه توسط پژوهشگر ارجمند، حجت‌الاسلام دکتر قاسم شبان‌نيا در چهار بخش با عناوين «مفاهيم و پيش‌فرض‌ها»، «مباحث نظري ولايت فقيه»، «ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي»، و «ولايت فقيه و کارآمدي نظام سياسي» نگارش يافته، و هدف آن ارائة مباحث بنيادين نظريه ولايت فقيه و جلوه‌هاي عملي آن براي استفادة علاقمندان به مطالعه در حوزة نظام سياسي اسلام است.

در اين کتاب، تلاش شده است تا ضمن تبيين مباني و اصولي که ولايت فقيه بر آنها مبتني است، تصويري روشن از اين دستاورد بزرگ انديشة اجتماعي اسلام به‌دست داده شود. افزون بر اين، كوشش شده است با واكاوي ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي، شبهات مطرح در اين زمينه را نيز پاسخ داده شود.

مفاهيم و پيش‌فرض‌هاي بحث ولايت فقيه، ضرورت حکومت از ديدگاه اسلام و ادله آن، منشأ مشروعيت حکومت اسلامي، جايگاه مردم درحکومت اسلامي، پيشينة نظرية ولايت فقيه، ادلة اثبات ولايت فقيه، شرايط و چگونگي تعيين ولي فقيه، محدودة وظايف و اختيارات ولي فقيه، ساختار حکومت مبتني بر ولايت فقيه، جايگاه رفراندوم در نظام جمهوري اسلامي، سازوکار تعيين ولي فقيه و نظارت بر او در نظام جمهوري اسلامي، ظرفيت‌هاي تئوريک نظرية ولايت فقيه در کارآمدي نظام سياسي، و جلوه‌هايي از کارآمدي نظام جمهوري اسلامي در پرتو ولايت فقيه، از جمله سرفصل‌هاي مهم اين کتاب است.

گفتني است برخي از اين مباحث پيش از اين در كتاب «نگاهي گذرا به نظريه ولايت فقيه» تدوين و منتشر گرديده، و در نتيجه استقبال علاقمندان به مطالعه در حوزة نظام سياسي اسلام بارها تجديد چاپ و به زبان‌هاي مختلف نيز ترجمه شده بود؛ اما با طرح مباحث جديد از سوي حضرت استاد در اين زمينه، ضرورت اقتضا مي‌كرد مجموعه‌اي غني‌تر مشتمل بر همه اين مباحث و پاسخ به شبهات نوظهور تدوين گردد.

به خواست خداوند کتاب «حكيمانه‌ترين حكومت» توسط انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمة الله علیه در 440 صفحه با قطع وزيري منتشرشده است. علاقمندان مي‌توانند آن را از نمايندگي‌هاي اين انتشارات و كتاب‌فروشي‌هاي معتبر تهيه كنند.

حکيمانه‌ترين حکومت: کاوشي در نظريه ولايت فقيه

مؤلف: آيت‌الله محمدتقى مصباح يزدى

تحقيق و نگارش: قاسم‌ شبان‌نيا

ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(قدس سره)

نوبت و تاريخ چاپ: چهارم، اردیبهشت 1397

چاپ: نگارش

شمارگان : 5000: قيمت: 27000 تومان

دفتر مركزي پخش: قم، خيابان شهدا، کوي ممتاز، پلاك 38، تلفن و نمابر: 37742326ـ 025

شعبه مؤسسه امام خميني رحمة الله علیه : قم، بلوار امين، بلوار جمهوري اسلامي، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمة الله علیه ، تلفن: 32113629ـ 025

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *