کتاب عزاداران بَیَل

معرفی کتاب| عزاداران بَیَل (بهترین داستان اجتماعی ایرانی)

خانه / کتابخانه / کتب اجتماعی / معرفی کتاب| عزاداران بَیَل (بهترین داستان اجتماعی ایرانی)

اتفاقات کتاب در روستایی بنام بَیَل رخ می دهد. روستایی که می تواند نمادی از جامعه باشد. مردم روستا افرادی فقیر و غمگین و بی هدف هستند که مدام در کار یکدیگر سرک کشیده و با کارهای بیهوده خود را سرگرم می کنند.

کتاب عزاداران بَیَل اثر غلامحسین ساعدی

اتفاقات کتاب در روستایی بنام بَیَل رخ می دهد. روستایی که می تواند نمادی از جامعه باشد. مردم روستا افرادی فقیر و غمگین و بی هدف هستند که مدام در کار یکدیگر سرک کشیده و با کارهای بیهوده خود را سرگرم می کنند.

غلامحسین ساعدی، پزشکی که سرانجام نویسندگی را برگزید و ادبیات داستانی ایران، طی دهه های سی و چهل وام دار او شد. در سال ١۳١۴ در آذربایجان تولد یافت. فعالیت های سیاسی اش را از سال ١۳۳٠ آغاز کرد و مسئولیت انتشار چند روزنامه را در آذربایجان برعهده گرفت. بعد از کودتای ٢٨ مرداد ١۳۳٢دستگیر شد و چند ماهی در زندان به سر برد.
در داستان های ساعدی، جهان غم انگیز فقر و دربدری دهقانان آواره، روشنفکران سر گردان و بی هدف و ولگردان آواره اجتماع ترسیم می شود و اینگونه فقر، درماندگی و واقعیات فضیحت بار جامعه، چهره ی عریان جهان پیرامونشان را به خواننده نشان می دهند. در پس این توصیفات، خشم و خروشی توأم با کینه نهفته است و در نهایت، آنچه برای خواننده برجای می ماند، زهرخندی بیش نیست.
“عزادارن بیل” از سال ١۳۴٢ تا سال ١۳۵۶، دوازده بار تجدید چاپ شد و بعد از گذشت سالیان، همچنان اثری خواندنی تلقی می شود که جریان خاصی را در خود پدید آورده است؛ چنانکه شاملو در مورد آن می گوید:”ما عزاداران بیل را داریم از ساعدی، که به عقیده من پیش کسوت گابریل گارسیا مارکز است.”

عزاداران بَیَل مجموعه هشت داستان پیوسته درباره فلاکتهای مدام مردمان روستایی به نام بَیَل است. این کتاب را غلامحسین ساعدی نگاشته است و در سال ۱۳۴۳ چاپ شده است. این مجموعه از داستانهای روستایی غلامحسین ساعدی محسوب می‌شود. به نظر جمال میرصادقی دیگر نویسنده ایرانی و منتقد ادبی، منبع الهام ساعدی نقاب مرگ سرخ اثر ادگار آلن پو بوده است.

داستان گاو یکی از معروفترین داستان های این مجموعه است که بعد ها توسط داریوش مهرجویی به صورت فیلمدرآمد.

نویسنده : غلامحسین ساعدی

هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *