«عنصر شجاعت یا هفتاد و دو تن و یک تن» اثر مرحوم آیت‌الله حاج میرزاخلیل کمره‌ای است که در موضوع شرح واقعه عاشورا از زمان کودکی تا شهادت امام حسین  به رشته تحریر درآمده است.
این اثر در 8 جلد به چاپ رسیده است که نخستین مجلد تا سومین جلد از این کتاب با موضوع «اصحاب سیدالشهدا (ع)»به نگارش درآمده است.

معرفی کتاب عنصر شجاعت یا هفتاد و دو تن و یک تن
جلد چهارم به ماجرای مسلم ابن عقیل و اسرار کوفه، جلد پنجم به سیدالشهدا(ع) ولادت و رسالت، جلد ششم سیدالشهدا(ع) و دوران کودکی، جلد هفتم سیدالشهدا(ع) در دامان نبوت و جلد هشتم فهارس آثار مرتبط با موضوع عاشورا نامگذاری شده است.
نویسنده در مقدمه اثر در رابطه با اهمیت واقعه عاشورا می‌نویسد: «در حقیقت حادثه با عظمت و بی‌نظیر عاشورا در سرزمین کربلا که قبله عاشقان با معرفت است، پشتوانه توحید، بازوی توانمند دین، ضامن بقا و تداوم اسلام، سند قرآن و عامل تحرک انسان‌های آزادی‌خواه و حیات عقل و نور قلب است.»
کمره‌ای برای نگارش اثر از منابع متعددی بهره برده است که از آن‌ها می‌توان به ارشاد شیخ مفید ، ابصار العین فی انصار الحسین، لهوف، صحیفه سجادیه، فهرست منتجب‌الدین ابن‌بابویه و… اشاره داشت.
نسخه های این کتاب به شدت کمیاب بودند ولی اخیرا با همت استاد حسین انصاریان دوره 8 جلدی این اثر در 2 هزار نسخه و به قیمت نود هزار تومان توسط انتشارات دارالمعارف شیعی در قم به چاپ رسیده است.

استاد انصاریان در مقدمه ی  این کتاب میگویند:(کتاب عنصر شجاعت از استوارترین و محکمترین کتابهایی است که بعد از زمان حادثه ی کربلا تا کنون نگاشته شده است و مولف آن مجتهدی پارسا به نام آیت الله میرزا خلیل کمره ای است که بعد از نماز  شب به همراه گریه کردن این کتاب را مینوشتند و حقیر در طول پنجاه سال منبر و روضه خواندنم از این کتاب بهر ه ی فراوان برده ام و آرزو داشتم  برای استفاده ی مردم این کتاب کمیاب را احیا و تجدید چاپ کنم.)

آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی به مناسبت رو نمایی از این کتاب فرمودند:

(يكی از شخصيت‌هايی كه در عصر ما به شرف اين افتخار نايل گرديد و در بين مؤلفان نامدار و نويسندگان جليل القدر واقعه بزرگ عاشورا نام خود را به ثبت رساند مرحوم عالم جليل و محقق متتّبع آيت الله آقای حاج ميرزا خليل الله فرنقی كمره‌ای بود كه در ولايت و ارادات به اهل بيت عليهم السلام و خدمت به آستان قويم البيان حسينی‌عليه السلام خلوص خاص داشت و يك دوره كتاب بنام عنصر شجاعت به يادگار گذاشت و نام خود را جاودان نمود.

اين كتاب نفيس كه نسخه‌هايش كمياب و در دسترس علاقه‌مندان قرار نداشت بحمدالله با همت خطيب توانا جناب حجت‌الاسلام و المسلمين آقای حاج شيخ حسين انصاريان خوانساری دامت تأييداته بطرز جالب و شايسته تجديد طبع گرديد. حقير اين توفيق عالی را به ايشان و اعضاء محترم مؤسسه دارالمعارف الشيعی تبريك عرض می‌نمايم. اللّهم ارزقنا شفاعة الحسين عليه السلام يوم الورود بحقّ محمّد و آله الطاهرين.)

همچنین استاد حسین انصاریان در مراسم رونمایی از این کتاب فرمودند:(انسان اگر به زندگی مرحوم آیت الله میراز خلیل کمره ای توجه کند، ‌روشن ترین و قوی ترین نور را در وجود ایشان می بیند.
کتاب هفت جلدی عنصر شجاعت تالیف این عالم ربانی چشم و چراغ تمام کتبی است که در زمینه قیام امام حسین(ع) و عاشورا نوشته شده است.