معرفی کتاب | معاد تالیف شهید مرتضی مطهری

معرفی کتاب | معاد تالیف شهید مرتضی مطهری

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | معاد تالیف شهید مرتضی مطهری

در این بخش به معرفی کتاب معاد به قلم شهید مرتضی آوینی از مجموعه کتاب های جوانان که توسط نشر صدرا به چاپ رسیده است می پردازیم. در ادامه بخش هایی از این کتاب تقدیم شما می گردد.

معرفی کتاب | معاد تالیف شهید مرتضی مطهری

 هیات ؛ مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است؛ این خیلی مهم است. این هنر و دقّت لازم دارد، ظرافتهایی دارد که بایستی بتوانید اینها را وارد ذهن اینها بکنید. «امام خامنه ای – ۱۳۹۵/۰۹/۱۵»

پایگاه اطلاع رسانی هیأت در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و عمل به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت کتاب و کتابخوانی همچنین ارائه سیر مطالعاتی مدون به شما همراهان همیشگی سایت هیأت مطالبی مجموعه مطالب با همین مضمون برای شما تهیه دیده است.

در این بخش به معرفی کتاب معاد به قلم شهید مرتضی مطهری از مجموعه کتاب های جوانان که توسط نشر صدرا به چاپ رسیده است می پردازیم. در ادامه بخش هایی از این کتاب تقدیم شما می گردد.

معرفی کتاب | معاد تالیف شهید مرتضی مطهری

چکیده ای درباره کتاب:

اگر بخواهیم در بین کتب موجود در یک موضوع که از حیث محتوایی تفاوت چندانی بین آنها احساس نمی شود، رتبه بندی قائل شویم، ناچاریم که ملاک دوم برای این درجه بندی را درایت و اشراف علمی مولف آن قرار دهبم و این مساله وقتی به طور جدی به چشم می آید که موضوع کتاب مورد نظر از اعتقادات باشد .

در زمینه معاد، یکی از بهترین آثار برای عامه مخاطبین رو به پیشرفت کتاب معاد مرحوم شهید مطهریست . می توان گفت که این اثر از آثار ویژه و دقیق استاد شهید در باب اصول و اعتقادات و در حوزه بحث معاد است . ایشان ابتدا حقیقت و معنای روح را در نظر مسالک مختلف بیان کرده و سپس به تحلیل آن می پردازند .

مولف این اثر ابتدا این بحث را مطرح می کند که معاد، مستقلا موضوع ایمان است و باید به شکل ویژه ای بررسی شود. سپس به بیان کیفیت معاد پرداخته و به مساله عود ارواح به اجساد اشاره می نماید . بررسی پیوستگی دنیا و آخرت در قرآن کریم در کنار دیگر آیات مربوط به جریان مرگ و پس از آن را در بحث قرآنی ایشان می خوانیم . معنای روح و مقود از آن را در عقیده حکما و قران کریم می توان در این کتاب دید . یکی از بارزترین نقاط این کتاب ، جاییست که سخن از عنصر سوم درکتاب ذره بی انتها به میان می آید . اشاره به مفهوم عنصر سوم و بررسی حرکت رو به رشد موجودات زنده و سیر تکاملی ایشان را می توان در این کتاب پیگیری کرد . در بین مولف ، دنیا دار تکلیف است و آخرت دار جزاء و همچنین در عین اینکه معاد انسان جسمانی و روحانیست تشخیص او به روح اوست .

رویکرد فلسفی و رد یا اثبات دیگر رویکرد ها به مساله روح و معاد ، از نقاط قوت این کتاب است . بدیهی است مطالعه این کتاب برای مشتاقان از اهل مطالعه بسیار مناسب خواهد بود .

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *