معرفی کتاب | مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت

معرفی کتاب | مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت

در واقع این کتاب بحثی کاملا استدلالی و علمی در مورد مقامات و حجیت ولایت الهی آن حضرت است که در ابتدا به صورت تقریر مطالب، به عنوان «مقامات فاطمة الزهراسلام الله علیها فی الکتاب و السنة» به قلم فاضل گران قدر آقای سید محمدعلی الحلو، به زبان عربی چاپ شده است

معرفی کتاب | مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت

هیات: مقامات حضرت فاطمه علیها السلام در کتاب و سنت، ترجمه فارسی «مقامات فاطمة الزهراسلام الله علیها» محمد سند بحرانی است که توسط احمد خوانساری انجام گرفته است.

این کتاب، در حقیقت نتیجه یکی از مباحثی است که برای پاسخ به برخی سؤال هایی که از آنها غفلت شده، تنظیم گردیده است؛ از آن جمله مقام حضرت زهراسلام الله علیها و ماهیت حجیت و ولایت آن بانوی الهی است.

برای اجابت این قبیل سؤال ها مؤلف مباحثی با محوریت قرآن کریم و مفسریت سنت نبویه و ائمه هدی علیهم السلام عنوان کرده که البته کاملا با استدلال های فقهی و کاربردی مقرون است.

نکته دیگر، استفاده مؤلف محترم از ادله مورد اتفاق شیعه و سنی است؛ لذا بسیاری از مقامات آن حضرت از لابه لای کلمات بزرگان اهل سنت به تصویر کشیده شده است.

در واقع این کتاب بحثی کاملا استدلالی و علمی در مورد مقامات و حجیت ولایت الهی آن حضرت است که در ابتدا به صورت تقریر مطالب، به عنوان «مقامات فاطمة الزهراسلام الله علیها فی الکتاب و السنة» به قلم فاضل گران قدر آقای سید محمدعلی الحلو، به زبان عربی چاپ شده است و پس از ترجمه کامل و البته آزاد و با حفظ مطالب اصلی آن، جلسه های دیگری با استاد شیخ محمد سند برگزار و تحقیقات جدیدی بدان اضافه گردید که اینک در اختیار همه علاقه مندان به آن بانوی بزرگ قرار می گیرد

از جمله نقاط قوت کتاب این است که بیشتر از ادله مورد قبول شیعه و سنی بهره برده است؛ به همین جهت، بسیاری از مقامات آن حضرت را از میان کلمات بزرگان اهل سنت به تصویر کشیده است.

معرفی کتاب | مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت
معرفی کتاب | مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت

در روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام آمده است که ما حجت خداوند بر خلق هستیم و مادر ما فاطمه حجت خدا بر ماست. نویسنده با ذکر این حدیث، شواهدی بر مدعای خود می آورند؛ مثل روایاتی که در مورد مصحف فاطمه سلام الله علیها آمده و مدلولشان این است که این کتاب شریف، واسطه علمی بین ائمه و خداوند تبارک و تعالی در علم محفوظ می باشد و در آن، همه وقایع تا روز قیامت آمده است؛ در نتیجه فاطمه زهراسلام الله علیها با این منبع فراگیر علوم بر ائمه اطهار حجت می باشد؛ همان گونه که پیامبر اکرم به واسطه قرآن کریم حجت بر ائمه علیهم السلام است. . . و وساطت آن حضرت به لحاظ ارتباط وی با عالم انوار می باشد.

مؤلف با توجه به روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام – که فرمودند: مریم سیده زنان دوره خویش بود، لکن فاطمه سیده زنان عالمین از پیشینیان و پسینیان است- معتقد است که حضرت مریم سلام الله علیها تمثیلی است از فاطمه مرضیه در قرآن؛ به همین جهت به مقایسه ای بین حضرت زهراسلام الله علیها و مریم مقدس دست می زند و با ذکر تفسیر آیاتی که در مورد مقامات حضرت مریم سلام الله علیها آمده است، به بررسی افضلیت حضرت زهراسلام الله علیها بر حضرت مریم سلام الله علیها می پردازد (این مطلب در مقام سوم مورد بررسی قرار گرفته است).

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *