معرفی کتاب پیرامون شخصیت حضرت زینب(سلام الله علیها)

خانه / مطالب و رویدادها / معرفی کتاب پیرامون شخصیت حضرت زینب(سلام الله علیها)

آفتاب در حجاب
نویسنده:سید مهدی شجاعی

انتشارات:نیستان

خلاصه:

زندگی و وقایع متفاوت خانوداگی و اجتماعی زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها را همراه با نقش و حضور او در واقعه کربلا در قالب داستان بیان کرده است.

این داستان که با زبانی شاعرانه به نگارش درآمده، به توصیف ابعاد مختلف زندگی این بانوی بزرگ اسلامی از زمان کودکی تا رخ دادن واقعه کربلا پرداخته است.

افتاب در حجاب روایتی است از زندگی حضرت زینب(سلام الله علیه). از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات. اثری که ماندگاری‌اش از حال پیداست. رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی،‌ به همه زوایای پنهان و آشکار زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است. شجاعی زبان روایتش را توی مخاطب انتخاب کرده، راوی دانای کلی است نامحدود که در تمام روایت حضرت زینب را مخاطب قرار داده و روایتش را پیش می‌برد. فرمی که در ادبیات داستانی ایران نمونه‌اش کمتر دیده شده. داستان از کابوس حضرت زینب در کودکی آغاز می‌شود: چشم‌های اشک‌آلودت را به پیامبر دوختی، لب برچیدی و گفتی:«خواب دیدم، خواب پریشان دیدم. دیدم که طوفان به پا شده است، طوفانی که دنیا را تیره و تار کرده است. طوفانی که مرا و همه چیز را به این سو و آن سو پرت می‌کند، طوفانی که چشم به بنیان هستی دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختی کهنسال افتاد و دلم به سویش پرکشید…» داستان از این کابوس که گواه رحلت پیامبر است و شهادت مادر و پدر و… آغاز می‌شود و در انتهای کتاب باز به همین خواب پریشان می‌رسیم: «تعبیر شد خواب کودکی‌های من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده‌ام…»

زینب عقیله بنی هاشم

نویسنده:هاشم رسولی محلاتی

انتشارات:نشر مشعر

این کتاب به شرح زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها از ولادت تا زمان رحلت می‌پردازد و توسط ‌هاشم رسولی‌محلاتی به نگارش درآمده است.

مقدمه کتاب با ولادت آن حضرت آغاز می‌شود و بخش‌های بعدی آن به دوران کودکی حضرت می‌پردازد و سپس ازدواج ایشان با عبدالله بن جعفر و شمه‌ای از فضائل زینب سلام‌الله علیها را مطرح می‌کند.

نویسنده در ادامه به سفر تاریخی آن حضرت به کربلا همراه با حضرت اباعبدالله و ماجرای شب و روز عاشورا اشاره دارد و سپس روز یازدهم محرم‌الحرام و حرکت کاروان اسرا به کوفه و وقایع آن و خطبه آتشین حضرت زینب در نزد ابن‌مرجانه را روایت می‌کند.

بخش دیگر کتاب به ورود کاروان اسرا به شام و بی‌احترامی‌ یزید به آنها و خواندن اشعار کفرآمیز آن ملعون می‌پردازد و خطبه آتشین و سوزنده آن حضرت را می‌آورد. نویسنده در بخش‌های پایانی کتاب از بازگشت کاروان اسرا و قافله‌سالارشان، حضرت زینب به مدینه‌النبی سخن می‌گوید.

الخصائص‌الزينبيه؛ ويژگي‌هاي حضرت زينب عليهاالسلام

نویسنده:سيد نورالدين حائري‌جزايري

انتشارات:قم

کتاب حاضر توسط علامه سيد نورالدين حائري‌جزايري نوشته شده است. در اين كتاب ولادت، القاب، عصمت، شمايل و دلايل، جهاد، امتحان و معرفت حضرت زینب، مراتب خوف و رضا و تسليم او، مصايب و بليات، صبر و مواسات و غيرت ايشان، نيابت خاصه و خدمات آن بانوی بزرگوار در كربلا، شباهت عقیله بنی‌هاشم با برخي از انبياء و امامان و خطبه‌هاي آن حضرت مطرح و بحث شده است.

کتاب حاضر یکی از کتاب‌های مهم در زمینه زندگانی حضرت زینب سلام‌الله علیهاست. نویسنده این کتاب از علمای بزرگوار شهر مقدس نجف است که از محضر بزرگانی چون سید ابوالحسن اصفهانی، سيد محمد فيروزآبادي، سيد محمدعلي حايري‌شهرستاني و آقا ضياءالدين عراقي استفاده کرده است.

نویسنده کتاب دلیل نگارش این کتاب را مشاهده مطالب نادرست و غلط در کتاب‌های مقتل عنوان کرده است. کتاب برای اولین‌بار سال 1341 به زبان عربی به نگارش درآمد و بلافاصله به منزله اثری خدشه‌ناپذیر و قابل اعتماد به زبان‌های رایج دنیا ترجمه شد.

زيباترين شكيب

نویسنده:اکبر اسدی-مهدی رضایی

انتشارات:مرکز تحقیقات اسلامی‌

در کتاب حاضر، نخست اطلاعاتی درباره موقعیت سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی كشور سوریه فراهم می‌آید ;سپس زندگی حضرت زینب (سلام الله علیها) بازگو می‌شود .بخشی از كتاب نیز به زیارت‌نامه حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) و حضرت رقیه (سلام الله علیها) اختصاص دارد

دویست داستان از فضایل ، مصایب و کرامات حضرت زینب سلام الله علیها
نویسنده:عباس عزیزی

انتشارات:مرکز اسلامی قم

فضایل و خصایص زینب کبری (سلام الله علیها)؛ حضرت زینب (سلام الله علیها) در سوگ پیامبر ، علی ، فاطمه و حسن (علیها سلام )؛ مصایب حضرت زینب (سلام الله علیها) در سرزمین کربلا؛ مصایب حضرت زینب در زمان اسارت؛ کرامات حضرت زینب (سلام الله علیها)؛ گزیده اشعار در منقبت زینب (سلام الله علیها)

عاشورا نقش بی همتای زینب سلام الله علیها
نویسنده:محمد حسین مهوری

انتشارات:مشعر

حضور زنان در صحنه اجتماع؛ شخصیت حضرت زینب؛ خاستگاه اجتماعی قیام امام حسین؛ ابتکار امام حسین برای اصلاح جامعه؛ آماده نمودن زینب برای انجام این مسؤلیت؛ نقش زینب تا شهادت امام؛ آماده سازی زینب توسط امام حسین؛ همراهی با برادر در روز عاشورا؛ شهادت فرزند؛ دفاع از یادگار مجتبی؛ آخرین تلاش؛ حضور سیاسی حضرت زینب پس از شهادت امام حسین؛ پرستاری و حمایت از امام سجاد؛ دفاع از جان امام سجاد؛ دلداری دادن به امام سجاد؛ جانفشانی در راه امام؛ حمایت از زنان و کودکان؛ جمع آوری زنان و کودکان؛ دفاع از فاطمه دختر امام حسین؛ دادن جیره غذایی خود به کودکان؛ پیام رسانی نهضت عاشورا؛ سخنرانی در کوفه؛ در مجلس ابن زیاد؛ در مجلس یزید؛ برگزاری مراسم سوگواری در شام؛ پاورقی

یادگار خیمه های سوخته

نویسنده:محمدجواد مغنیه

انتشارات:دار الصادقین

برگزیده ای از زندگانی زینب؛ بستگان و نیاکان زینب؛ علی (پدر)؛ فاطمه بنت اسد (جده پدری)؛ انتساب به پیامبر؛ منظور از اقربا و خویشاوندان رسول خدا؛ ولادت زینب؛ زینب در خانه ی فاطمه (مادر)؛ فضه، دست پرورده ی زهرا؛ زینب، همراه مادر؛ گوشه ای از فضایل و مکارم زینب؛ ازدواج و خانواده ی زینب؛ شرافت دامادی؛ زندگی زناشویی؛ باز هم از فضایل زینب بخوانیم؛ فرزندان زینب؛ محمد و عون دو شهید کربلا؛ چرا عبدالله بن جعفر با حسین از مدینه خارج نشد؟؛ جعل و تحریف؛ مادر مصیبت ها؛ مقابله زینب با مصائب؛ نماز شب زینب در شام غریبان؛ پیروزی ایمان زینب بر مصائب؛ قصیده شیوای «کعبی» درباره ی زینب؛ اهداف شوم یزید؛ درباره ی معاویه؛ حسین و معاویه؛ فوران بغض و کینه ی یزید؛ دستور ترور امام حسین توسط یزید؛ چرا امام با خانواده و زنان از مکه خارج شد؟؛ روش تبلیغی و مبارزاتی اهل بیت؛ احتجاج اهل بیت؛ روش مبارزاتی امام علی و حسنین؛ روش مبارزاتی امام سجاد؛ صحنه هایی از کربلا؛ استغاثه ی حسین؛ گریه ی عمر سعد؛ زینب از غارت خیمه ها می گوید؛ تبسم حسین؛ شمر چگونه انسانی بود؟؛ جیره خواران؛ آغاز اسارت یا شروع مرحله دوم نهضت عاشورا؛ قربانی زینب؛ مقام اهل بیت؛ خطبه های زینب در کوفه و شام؛ ظلم به اهل بیت؛ عذر بدتر از گناه؛ فاطمه، مدافع حریم ولایت؛ فدک، وسیله ای برای احقاق حق؛ خطبه زینب در کوفه؛ خطبه زینب در مجلس ابن زیاد؛ خطبه زینب در شام و مجلس یزید؛ بررسی خطبه؛ چرا یزید در مقابل خطبه زینب سکوت کرد؟؛ هدف از خطبه زینب و اهل بیت؛ عروج زینب؛ وفات زینب؛ آرامگاه زینب؛ پاورقی

سر نینوا – زینب کبری ( سلام الله علیها )

نویسنده:محمدعلی محسن زاده

انتشارات:مشعر

اولین خطبه ای که حضرث زهرا (علیها السلام) در مسجد پدرش- مسجدالنبی  در حضور دو گروه انصار و مهاجرین ایراد کرده اسث، به اسناد مختلفی نقل شده است. شیخ ابوالفضل احمد بن ابی طاهر بن طیفور خراسانی بغدادی در کتاب معروفش «بلاغات النساء»- قدیمی ترین اثری که در این موضوع به ما رسیده است- برخی از آن ها را چنین برشمرده است مردی از مصر را دیدم که جعفر بن محمد نام داشت، او گفت: پدرم به سند متصل خودش با چهار واسطه، از زید بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب (علیهم السلام) از عمه اش زینب،- خواهر حسین بن علی (علیها السلام)- نقل کرده است که: هنگامی که خبر تصمیم ابوبکر مبنی بر باز پس گرفتن فدک از حضرت زهرا (علیها السلام) به او رسید، چادر بر سر کرد و به اتفاق جماعتی انبوه از زنان همراه و گروهی دیگر از خانواده اش از منزل خارج شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *