معرفی کتاب | پیشوایان شیعه،پیشگامان وحدت

معرفی کتاب | پیشوایان شیعه،پیشگامان وحدت

خانه / کتابخانه / معرفی کتاب | پیشوایان شیعه،پیشگامان وحدت

پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» از سوي انتشارات سپيده‌باوران منتشر شد. اين كتاب به تبيين معناي واژه وحدت و جلوه‌هاي آن در كلام و سيره پيشوايان دين مي‌پردازد.-

نام کتاب:پیشوایان شیعه،پیشگامان وحدت

نام نویسنده:مهدی مسائلی

انتشارات:سپيده‌باوران

چکیده کتاب:
کتاب «پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» در پي بيان اين موضوع است كه مساله وحدت، نه مساله جهان امروز، بلکه دغدغه پیشوایان شیعه و ائمه اطهار علیهم السلام و در راس همه آنان، امام علی‌علیه السلام بوده است.در مقدمه كتاب آمده است: «این نوشته، نگاهی است تحقیقی به روایات و سیره عملی ائمهعلیهم السلام که در آن ابعاد مختلف نگرش آن بزرگواران را نسبت به موضوع وحدت اسلامی به رصد نشسته و مشخص می‌سازد که انسجام امت از دستورات و تکالیف عظیم شرعی است که اهل بیتعلیهم السلام در تبیین و ترویج آن بسیار کوشیده‌اند.»

نويسنده پس از بیان کلیاتي درباره واژه وحدت و معناي آن، به انعکاس جلوه‌های وحدت در کلام و سیره پیشوایان پرداخته و تلاش كرده است تا حد امکان به سوالات و عکس‌العمل‌های افراطي برخي افراد در این باره پاسخ دهد.

کتاب «پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» بیش از آن‌که نوشتاری خشک و تحقیقی باشد، سخنرانی‌ روان و همه‌فهمي است و به همين دليل، خواندن آن را می‌توان به بسیاری از شیعیان پرسشگر توصیه كرد؛ زيرا در بخش‌های مجزا و با استفاده از روایات معتبر و موثق، به بیان مصادیق وحدت در نمازگزاردن، حج، مراوده و معاشرت با اهل سنت، نهی از لعن و نفرین و تکفیر و مخاصمه پرداخته است.

بخش پایانی اين کتاب با عنوان «مدارا آری، مداهنه نه» به تبیین تفاوت مدارا و مداهنه اشاره مي‌كند و نرمی (مدارا) با مردم را همان‌قدر لازم می‌داند که مداهنه را ناروا و قربانی کردن حقیقت را.

کتاب «پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» نوشته مهدی مسائی در 128 صفحه توسط انتشارات سپیده‌باوران منتشر شده است.

.  «خداوند بر این امت منت گذارده و بین آنان ریسمان الفت [و اتحاد] را گره زده است . . . این نعمتی است که احدی نمی‌تواند بهایی برایش بگذارد؛ زیرا از هر بهایی گران‌قدرتر و از هر چیز باارزشی پرارزش‌تر است. »(نهج‌البلاغه، خطبه 192)

برخی کلیدواژگان آن‌چنان پهنایی از معنا را در خود جای می‌دهند که هزاران سطر نوشتن و هزاران کلمه سخن راندن حق مطلب‌شان را ادا نمی‌کند و باز بسیار دیرفهمی و بدفهمی و کج‌فهمی دامن‌ آن کلمات را می‌گیرد و باز باید سخن‌ها راند و غبار از چهره معانی زدود و البته این واژگان گاه آن‌چنان اساسی و سرنوشت‌سازند که نمی‌توان رهای‌شان کرد و از کنارشان به سکوت گذشت.

تفهیم و تبیین «وحدت اسلامی» آن هم در زمانه‌ای که تیزترین تیرِ ترکشِ دشمنان اسلام، کالبد آن را نشانه رفته است، و آن هم در زمانه‌ای که چهارسوی جهان را موج اسلام‌خواهی و بیداری فراگرفته، ضرورتی است غیر قابل انکار و بدون اجرای بی‌کم و کاست این آرمان، شاکله امت اسلامی ره به تعالی نخواهد برد و چه‌بسا زهر تفرقه و اختلاف آنان را به دست خود و از درون خود از پای بیاندازد.

آن‌چه که در این روزهای حساس و سرنوشت‌ساز تاریخی بر  امت اسلامی می‌گذرد از مصر و یمن و تونس تا لیبی و بحرین و دیگر کشورهای مسلمان عرب، لزوم پرداختن به این مهم را صدچندان می‌کند و بر کسی پوشیده نیست که در میان شیعیان نیز در باب این مسئله بدفهمی‌هایی وجود دارد که مانعی بزرگ است در جهت احقاق وحدت اسلامی؛ و کمکی است بی جیره و مواجب به دشمنان قسم خورده اسلام.

این بخش‌هایی از کتاب «پیشوایان شیعه؛ پیشگامان وحدت» است که به قلم «مهدی مسائلی» به رشته تحریر در آمده و قرار است توسط انتشارات «سپیده‌باوران» آن را برای بار دوم به بازار کتاب ارائه دهد.

از وی پیش از این کتاب‌هایی چون«نهم ربیع، جهالت‌ها و خسارت‌ها» و نیز «قمه‌زنی؛ سنت یا بدعت» به چاپ رسیده است.

این نوشته نگاهی است تحقیقی به روایات و سیره عملی ائمه معصومین علیهم السلام که در آن ابعاد مختلف نگرش آن بزرگواران را نسبت به موضوع وحدت اسلامی به رصد نشسته، مشخص می‌سازد که انسجام امت از دستورات و تکالیف عظیم شرعی است که اهل بیت در تبیین و ترویج آن بسیار کوشیده‌اند. »

پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *