معرفی کتاب | کتاب اسلام و نیاز های زمان استاد مطهری + دریافت

خانه / چندرسانه ای / معرفی کتاب | کتاب اسلام و نیاز های زمان استاد مطهری + دریافت

جلد اول این کتاب مشتمل بر بیست و شش سخنرانی که در زمستان ۱۳۴۵ شمسی و در شبهای ماه مبارک رمضان در مسجد اتفاق (تهران) و در یک جمع عمومی تحت عنوان «اسلام و مقتضیات زمان» و نیز نوشته کوتاهی به قلم ایشان در همین موضوع «به عنوان مقدمه» می باشد.

 این کتاب حاوی بخشهایی جالب و دلکش در موضوع خود بوده و حلال مسائل مبتلابه زیادی در باب «اسلام و مقتضیات زمان» می باشد. خصوصاً‌ با توجه به موقعیت زمانی حاضر که به یمن انقلاب شکوهمند اسلامی،‌ حکومت به صالحان رسیده و در پی اجرای احکام می باشیم و طبعاً‌ این سوال پیش می آید که آیا با توجه به تغییرات و تحولات زمان، اسلام که در چهارده قرن پیش نازل شده می تواند پاسخگوی مشکلات این زمان و هر زمان دیگری باشد؟ این کتاب پاسخگوی اینگونه سوالات است. ناگفته نماند که استاد شهید بحثهایی در همین زمینه در سال ۱۳۵۱ ایراد نموده اند. این بحثها به همراه دو بحث دیگر و نیز نوشته هایی از استاد در این باب، جلد دوم این کتاب را تشکیل می دهد.

جلد دوم این کتاب مشتمل بر نه گفتار است که از مباحث طرح شده در «انجمن اسلامی پزشکان» در موضوع مذکور درسال ۱۳۵۱ هجری شمسی، که حالت مباحثه داشته است، تشکیل یافته. مباحث این کتاب- خصوصاً نیمه اول آن که در چگونگی انطباق قوانین اسلام با شرایط مختلف زمانی می باشد- تاحد زیادی دید فقهی استاد شهید را در این خصوص و به ویژه هماهنگی آن با نظرات امام خمینی(ره) در باب اختیارات وسیع حاکم شرعی یا ولی فقیه را آشکار می سازد به شرح ذیل می باشد. ۱-طرح اشکال و پاسخ اجمالی ۲-مقام عقل در استنباط احکام اسلامی ۳-آیا اجتهاد نسبی است؟ ۴-جبر تاریخ از دو دیدگاه ۵-نیروی محرک تاریخ چیست؟ ۶-نظریه جبر اقتصادی تاریخ و بررسی آن(۱) ۷-نظریه جبر اقتصادی تاریخ و بررسی آن(۲) ۸-جامعه و تاریخ از نظر قرآن

اسلام-و-نیازهای-زمان-ج1

دریافت جلد اول کتاب اسلام و نیاز های زمان 

دریافت جلد دوم کتاب اسلام و انیاز های زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *