معرفی کتاب | کتاب «بچه‌های حاج قاسم»؛ کتابی که نامش را به حاج قاسم نگفتند

خانه / چندرسانه ای / معرفی کتاب | کتاب «بچه‌های حاج قاسم»؛ کتابی که نامش را به حاج قاسم نگفتند

کتاب «بچه‌های حاج قاسم» خاطرات سردار آزاده، حسین معروفی شهربابکی است

سردار معروفی کسی است که در نوجوانی لباس سپاه را پوشید و به جبهه‌ها رفت. هفت سال جنگید و بارها مجروح شد و تا پای شهادت پیش رفت. کسی که به گفته حاج قاسم سلیمانی، کم سن و سال‌ترین فرمانده گردان در لشکر 41 ثارالله بود.

معروفی در سال 67 و 4 روز پس از پذیرش قطعنامه 598 در شلمچه در حالی به اسارت در آمد که امکان فرار از معرکه برایش وجود داشت، اما مردانه تا آخر ماند و بروبچه‌های گردانش را تنها نگذاشت. او اسیر شد و  26 ماه در عراق بود. به خاطر شناسایی شدنش به عنوان فرمانده گردان، در صلیب سرخ ثبت نام نشد و در مدت اسارتش، کسی از او خبر نداشت.

معروفی را مورد سخت‌ترین شکنجه ها قرار دادند اما او دلیرانه ایستاد و مقاومت کرد و آزادی او هم از معجزات الهی بود.

سردار معروفی در پی کلام رهبر معظم انقلاب بر لزوم ثبت خاطرات دوران جنگ، دست به کار شد و با توجه به پیگیری‌های سرکار خانم افسر فاضلی شهر بابکی، تنظیم و نگارش آن‌ها را به وی سپرد.

حالا در عرض یک سال، این کتاب با 530 صفحه و قیمت 25000 تومان، به چاپ دوم رسیده و مورد استقبال مخاطبانش واقع شده است.

کتابی که نامش را به حاج قاسم نگفتند

سردار معروفی در ابتدای کتاب و در بخش تقدیر و تشکر از افرادی که در آماده‌سازی این کتاب، دستی داشته‌اند، به نکاتی اشاره می‌کند که نکته آخر، جالبتر از بقیه است. آنجا که می‌نویسد: نام این کتاب با مشورت جمعی از رزمندگان و آزادگان عزیز و سرافراز و بدون آگاهی سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی انتخاب شده است، چرا که یقین داشتم در صورت مشورت با ایشان، با این نامگذاری مخالفت می‌کردند.

کتاب «بچه‌های حاج قاسم» پس از مقدمه مؤلف و تقدیر و تشکر، شش بخش دارد که سه بخش اول هم شامل چندین فصل می‌شود. در بخش چهارم کتاب نیز خاطرات همسر سردار معروفی در حدود 16 صفحه آمده است. بخش پنجم کتاب را هم تصاویر رنگی تشکیل داده که کیفیت خوبی در چاپ و طراحی دارند. از ویژگی‌های دیگر این کتاب، بخش نمایه است که استفاده از آن را برای علاقمندان و پژوهشگران راحت تر می‌کند.

این کتاب را نشر فاتحان در 3000 نسخه و در بهار امسال برای دومین بار منتشر کرده و جلد آن را نیز «علی‌اصغر بهمن‌نیا» طراحی کرده است. در طرح جلد چاپ اول کتاب، رزمندگان به صورت تک رنگ در عکس دیده می شدند و فقط حاج قاسم سلیمانی به صورت رنگی دیده می شد اما در چاپ دوم کتاب، کل تصویر به صورت رنگی درآمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *