معرفی کتاب | کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه

خانه / چندرسانه ای / معرفی کتاب | کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه

اين كتاب برگرفته از سخنرانىها، مقالات، كتاب‌ها و جلسات پرسش و پاسخ حضرت استاد مصباح يزدى درباره ولايت فقيه است كه توسط حجت‌الاسلام والمسلمين آقاى محمدمهدى نادرى قمي تنظيم شده و به رشته تحرير درآمده و به كوشش انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) چاپ و منتشر شده است.

كتاب مزبور در شش فصل به مباحث زير مى پردازد:

فصل اول درباره اهميت و ضرورت بحث ولايت فقيه و جايگاه علمى و پيش‌فرض‌هاى نظريه ولايت فقيه بحث مي‌كند و از آنجا كه يكى از پيش‌فرض‌هاى نظريه ولايت فقيه، عدم جدايى دين از سياست است، فصل دوم به بحث از رابطه دين با سياست مى پردازد و ضمن آن، معناى سكولاريسم تبيين و مبانى آن نقد مى شود.

در فصل سوم جايگاه مردم در نظريه ولايت فقيه بررسى مى شود كه ضمن آن، معانى مشروعيت و مقبوليت و رابطه اين دو با هم بيان شده، نقش مردم در حكومت اسلامى از ديدگاه هاى شيعى و سنى مورد ارزيابى قرار مى گيرد.

فصل چهارم به اثبات ولايت فقيه مى پردازد كه براى اين منظور به ادله نقلى و عقلى استناد مى شود. در فصل پنجم نيز مفهوم ولايت مطلقه فقيه تبيين مى شود و جايگاه ولايت فقيه در قانون اساسى و نيز رابطه مرجعيت و ولايت فقيه مورد بررسى قرار مى گيرد.

و بالأخره، در فصل ششم بحثى درباره خبرگان و ولايت فقيه صورت مى گيرد كه در ضمن آن، اشكال معروف دور و نيز شبهه خبرگان و انواع تخصص ها و همچنين پارادوكس عزل (معماى هم زمانى عزل رهبرى و انحلال مجلس خبرگان) بيان و نقد مى شود.

گفتني است اين کتاب توسط مجمع جهاني اهل‌بيت(علیه السلام) به زبان‌هاي اردو و عربي ترجمه و منتشر شده است. عنوان عربي کتاب مزبور « نظرة عابرة الي نظرية ولاية الفقيه » است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *