معرفی کتاب دو اثر جدید از سید مهدی حسینی

معرفی کتاب دو اثر جدید از سید مهدی حسینی

خانه / اشعار / معرفی کتاب دو اثر جدید از سید مهدی حسینی

کتاب حاضر گزینشی از اشعار عاشورایی می باشد که با هدف معرفی جدیدترین اشعار عاشورایی شاعران ولایی سُرا و تشویق ایشان از سال های 1384 تا 1394 گردآوری شده است. این مجموعه با رویکرد ساده سازی زبان شعر عاشورایی و توجه خاص به مرثیه – همان گونه که از نام آن مشهود است – جمع آوری و ارائه شده است.

معرفی دو اثر جدید از سید مهدی حسینی در حوزه شعر هیات و نوحه: 

116884_296

عقیق شکسته:

گزینش و تحلیل ده سال غزل مرثیه های عاشورایی

مولف: سید مهدی حسینی رکن آبادی

ناشر کتاب : آرام دل

نوع جلد: شومیز

قطع: رقعی

زبان کتاب: فارسی

سال نشر: 1394

شمارگان: 1000

چاپ جاری: 1

تعداد صفحات: 472

کتاب حاضر گزینشی از اشعار عاشورایی می باشد که با هدف معرفی جدیدترین اشعار عاشورایی شاعران ولایی سُرا و تشویق ایشان از سال های 1384 تا 1394 گردآوری شده است. این مجموعه با رویکرد ساده سازی زبان شعر عاشورایی و توجه خاص به مرثیه – همان گونه که از نام آن مشهود است – جمع آوری و ارائه شده است.

 ………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 116883_607

آیین شور آفرینی

«نگاهی به نوحه سرایی و نوحه پردازی»

مولف: سید مهدی حسینی رکن آبادی

ناشر کتاب : آرام دل

نوع جلد: شومیز

قطع: رقعی

زبان کتاب: فارسی

سال نشر: 1394

شمارگان: 2000

تعداد صفحات: 324

در این اثر آیین های گذشته و امروز نوحه سرایی و نوحه پردازی را معرفی و نقد نموده و حاوی یادداشت های نویسنده درباره موضوعات نوحه است.
این کتاب در ده فصل کلی نگاشته شده است. در فصل اول واژه شناسی و اصطلاح شناسی نوحه بیان شده است. مولف در فصل دوم تاریخچه نوحه خوانی و نوحه سرایی در ایران را ذکر نموده است. در فصل سوم دوره های نوحه سرایی (اعم از عصر مشروطه، دوره نهضت انقلابی مردم ایران، دوره دفاع مقدس و پس از آن) توضیح داده شده اند. نوحه و پیوند موسیقی با آن موضوع فصل چهارم کتاب می باشد. تقسیم بندی نوحه در فصل بعد معرفی شده اند. نویسنده در این فصل انواع نوحه (احساس محور، خیال انگیز، نوحه از نظر نوع روایت، نوحه از نظر حجم و نوع ادبی و …) را توضیح داده است. مولف در دو فصل، کلیاتی در مورد نوحه و مباحث مهم آن را بیان نموده است. شرایط نوحه سرایی (مانند: مقبول طبع عام و خاص، پرهیز از کاربرد نغمه های نامتناسب با فضای هیئت، بهره گیری هنری از عناصر تاریخی، توجه به احساس و عواطف و غیره) نیز در فصل هفتم ذکر شده اند. در فصل نهم، تکنیک ها و شگردهای بیانی در نوحه پردازی بازگو شده اند. و در نهایت، فصل آخر بیان کننده لغزش ها و ضعف های زبانی در نوحه پردازی می باشد.

پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *