معرفی 10 کتاب پیرامون زندگانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله وسلم)

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی 10 کتاب پیرامون زندگانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله وسلم)

92827194

کتاب:پیام‌آور رحمت
نویسنده:سیدعلی میرشریفی
انتشارات:سمت

خلاصه ی کتاب:کتاب حاضر، مجموعه ایست مختصر درباره سیره پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که به زبان فارسی به رشته تحریر در آمده است. مؤلف کتاب ، طبق روش مرسوم علما و بزرگان سیره نگار در این کتاب از شیوه معمول مورد قبول مورخان و محققان عرصه تاریخ که کشف حقیقت مبتنی بر نصوص تاریخی در پرتو قراین و شواهد است پیروی کرده و سعی نموده است تا ناگفته‏‌ها و مشکلات و معضلات سیره را بیان نماید.
در انتخاب مطالب و گزینش مصادر، صرفا به منابع سیره و تاریخ اسلام بسنده نکرده، بلکه از کتب گوناگون از جمله تفسیر، حدیث، رجال، فضایل، ادبیات و غیره استفاده نموده و علاوه بر آن، برای تحقیق میدانی به دوردست ها سفر کرده است.
فصل اول کتاب به‌ وقایع قبل از بعثت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرداخته و فصل دوم که به وقایع دوران بعثت فصل سوم نیز به وقایع دوران پس از هجرت تا رحلت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اختصاص دارد.

13962_600_800

کتاب:همنام گلهای بهاری
نویسنده:حسین سیدی
انتشارات:معارف

خلاصه ی کتاب:این کتاب که با نثری روان و قابل فهم و کاربردی به خصوصیات اخلاقی پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) و توصیه های آن حضرت (صلی الله علیه و اله و سلم) در زمینه های مختلف پرداخته است، با استفاده از منابع معتبر شیعی و اهل سنت گردآوری شده است. موضوعات متنوع این کتاب علاقمندان به پیامبر را با ویژگیهای انسان کامل آشنا می کنند

هم نام گل های بهاری جلد اول از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم» است که برنده جایزه کتاب سال حوزه شد.
در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله و سلم) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از صد موضوع مثل محیط زیست و حقوق مخالفان را شامل می شود، برای جوانان و نوجوانان نوشته شده است.
278_600_800-1

کتاب:سیرت جاودانه
نویسنده:سید جعفر مرتضی عاملی
انتشارات:پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

خلاصه ی کتاب:«سیرت جاودانه» ترجمه و تلخیص کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم (صلی الله علیه و اله وسلم)» نوشته علامه سید جعفر مرتضی عاملی است که توسط دکتر محمد سپهری در دو جلد به فارسی برگردانده شده است.
کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم (صلی الله علیه و اله وسلم)» علاوه بر تبیین سیره و زندگانی رسول خدا (صلی الله علیه و اله وسلم) به مثابه یک منبع ذی قیمت معرفت شناختی است که مسلمانان می توانند همه اعمال، رفتار و گفتار خود را از آن الگو برداری کنند، به نقد و ارزیابی عالمانه حدیث در حوزه و تاریخ و سیره می پردازد.
نویسنده دانشمند این کتاب که آثار قابل تقدیر دیگری نیز در همین حوزه دارد بی تردید کتاب حاضر خود را به جهاتی کامل ترین و مفصل ترین و محوری ترین ومحوری ترین پژوهش خویش در قلم و ارزیابی حدیث قرار داده است. نویسنده علاوه بر سبک ویژه در سیره نگاری که بر آموزه های کلامی و نقد و ارزیابی حدیث در حوزه تاریخ مبتنی است در این زمینه اصول و مبانی راهبردی نوینی به خواننده ارائه می دهد.

کتاب:فروغ ابدیت
نویسنده:آیت الله جعفر سبحانی
انتشارات:بوستان کتاب

خلاصه ی کتاب:یکى از مقاطع بى‏نظیر تاریخ، دوران حضرت رسول (صلی الله علیه و اله و سلم)از تولّد تا رحلت ایشان است. در این‏باره، کتاب‏هاى بسیارى از سوى مسلمانان و غیرمسلمانان نوشته شده است که متأسفانه در بیش‏تر آن‏ها، نقایص بیشمارى به چشم مى‏خورد.
فروغ ابدیت نوشته محقق ارجمند ایت الله شیخ جعفر سبحانی یکی ا. جامع ترین و عالی ترین کتبی است که با قلمى روان و گویا، وقایع مهم و اساسى زندگى پیامبر اسلام ص را از اساسى‏ترین مدارک تاریخى اسلام نقل کرده و به تجزیه و تحلیل آنها نشسته و ایرادها و شبهه‏هاى موجود را با دلایل قوى، جواب داده است.
عرب پیش از اسلام، نیاکان پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) نخستین جلوه حقیقت، افسانه غرانیق، معراج از نظر قرآن و حدیث و تاریخ، سفیران پیامبر بعضى از فصول این کتاب است.

کتاب:تاریخ پیامبر اسلام
نویسنده:دکتر محمد ابراهیم آیتی
انتشارات:دانشگاه تهران

خلاصه ی کتاب:«تاریخ پیامبر اسلام» اثرى است که بررسى تاریخ زندگى پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) می‏پردازد. این کتاب از سوی شهید مطهری به عنوان یکی از آثار فاخر در سیره نبوی معرفی شده است.
برخى موضوعاتى که در این کتاب بدانها پرداخته شده عبارتند از:
اجداد رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) ، حنفاء موحّد، شعراء معلّقات، ازدواج پیامبر، فرزندان پیامبر، بعثت رسول خدا، آغاز دعوت، نخستین مهاجران حبشه، مهاجران حبشه در نوبت دوم، وفات ابو طالب و خدیجه، واقعه إسراء، واقعه معراج، واقعه شق القمر، دعوت قبایل عرب، مقدمات هجرت به مدینه، بیعت عقبه اول و دوم، مهاجرت مسلمانان به مدینه، شوراى دار النّدوة یا تصمیم نهایى قریش، وقایع سالهاى اول تا نهم هجرت مانند: ورود رسول خدا به مدینه، تغییر قبله، شمار غزوات رسول خدا، غزوات پیامبر، سفراى قریش، سفیران رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) دعوت پادشاهان مجاور به اسلام، فتح مکّه و تاریخ آن، مسجد ضِرار، وفدهاى عرب و..

zendegi-hazrat-mohammad

کتاب:زندگانی حضرت محمد، خاتم‌النبین
نویسنده:سیدهاشم رسولی محلاتی
انتشارات:دفتر نشر فرهنگ اسلامی

خلاصه ی کتاب:کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین(صلی الله علیه و اله و سلم)» در 15 فصل با عنوان‌هایی مانند«نسب رسول خدا

(صلی الله علیه و اله و سلم)»،«ازدواج با خدیجه و ماجراهای بعد از آن تا بعثت»،«هجرت رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم)»،«سال نهم هجرت» و «سال دهم هجرت» به بررسی زندگی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله و سلم) از آغاز و پس از آن به طور جداگانه از سال‌های پس از بعثت و هجرت رسول اسلام(صلی الله علیه و اله و سلم) تحریر شده است.
نکته قابل توجه و پر اهمیت این کتاب، نثر ساده و داستانی نویسنده است که تمامی وقایع مربوط به زندگی پیامبر بزرگ اسلام(صلی الله علیه و اله و سلم) را با روایتی داستان‌گونه به تصویر می‌کشد.
فصل نخست کتاب به بررسی «نسب» رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) اختصاص دارد و نویسنده تلاش دارد تا با بررسی پیشینه قوم‌های مختلف در آن زمان عربستان، نسب رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) را شناسایی کند.
فصل دوم کتاب دربرگیرنده موضوع ولادت رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) است و نویسنده تلاش می کند تا به بیان بشارت‌های حکما و دانشمندان پیش از اسلام بپردازد و بتواند اثبات کند که از زمان نخستین پیامبر اولوالعزم رسالت حضرت محمد(صلی الله علیه و اله و سلم) بشارت داده شده است.

download

کتاب:پیامبر و یهود حجاز
نویسنده:مصطفی صادقی
انتشارات:بوستان کتاب

خلاصه ی کتاب:یهودیان از جمله گروه‏هایى هستند که نامشان در کنار مسلمانان صدر اسلام به فراوانى به چشم مى‏خورد. این‏که رفتار رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) با آنان چگونه بوده و چه روابط دوستانه و خصمانه‏اى بین آنان وجود داشته است مطالب اصلى این پژوهش را تشکیل مى‏دهد.

در این کتاب با استفاده از آیات قرآن و منابع تاریخى، مجموع برخوردهاى مسلمین صدر اسلام و یهودیان ساکن حجاز مدینه و شمال آن از چند زاویه بررسى مى‏شود: یکى روابط دوستانه و انعقاد پیمان‏ها، دوم گفت‏وگوها و برخوردهاى غیرنظامى یهود، سوم روابط خصمانه و قهرآمیز شامل جنگ‏ها و سریه‏ها. بدیهى است در این نوشتار به برخى از شبهات مطرح شده در چگونگى رفتار پیامبر با یهود پاسخ داده شده است.

86403066

کتاب:شعاعی از نیّر اعظم
نویسنده:امام خامنه ای
انتشارات:سروش صدا و سیما

خلاصه ی کتاب:این کتاب نمونه ای از بهترین کتاب هایی است که با گردآوری علمی و محققانه بیانات امام خامنه ای ، به مسائلی چون ویژگی های رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) و عصر بعثت، ماجرا و حقیقت بعثت پیامبر، وقایع خاص در تاریخ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم)، نقش اهل بیت (علیهم السلام) در نهضت نبوی، انواع تعامل با پیامبر، وظایف مسلمانان نسبت به پیامبر و آموزه های او، رویداد نگاری دوران پیامبری حضرت محمد و پایه گذاری تمدن اسلامی پرداخته است.

از ویژگی های منحصر به فرد این کتاب در کنار جمع آوری جامع و طبقه بندی دقیق بیانات امام خامنه ای، با هدف تکمیل مطالب هر محور، آثار و فرمایش های امام خمینی (رحمة الله علیه) درباره پیامبر اکرم و نوع گرایش برترین نویسندگان جهان اسلام در خصوص پیامبر و آثارشان مورد بررسی قرار گرفت و در قالب پاورقی به مجموعه افزوده شد.

کتاب:آخرین نماز پیامبر
نویسنده:علامه عسکری
انتشارات:مؤسسه علامه عسکری

خلاصه ی کتاب:مسئله مورد بحث در این نوشتار یکی از مشکلات بزرگ تاریخ صدر اسلام است و بنای عقاید دسته بزرگی از مسلمانان بر آن نهاده شده است.
روایات شامل موضوع بحث می گویند که پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) در آخرین روز حیات خویش برای نماز صبح ابوبکر را به جای خویش فرستاد و حتی وقتی عایشه، به خاطر رقّت قلب پدرش ایشان را از این تصمیم منع کرد به شدت مقاومت کرد، و این را در واقع نشانه خواست پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) نسبت به خلافت یافتن ابوبکر بعد از خود می دانند.
این روایات که همه از عایشه نقل شده در یک طرف است و تمام زندگی پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) که به طور جدی با این مسئله در تضاد است در سوی دیگر قرار دارد.حال چه کسی می تواند این مشکل بزرگ را حل کند؟
این نوشتار اندک اما گران سنگ عهده دار حل این مشکل بزرگ است و اگر خواننده با دید انصاف بنگرد در انجام وظیفه خویش موفق بوده است.

thumb_1311091785669270

کتاب:جنگ‌های ارتداد و بحران جانشینی پیامبر
نویسنده:علی غلامی
انتشارات:مؤسسه امام خمینی

خلاصه ی کتاب:کتاب جنگهای ارتداد و بحران جانشینی پیامبر اثر علی غلامی نگاهی تحلیلی به ماجراهای ارتداد نو مسلمانان بعد از رحلت رسول گرامی اسلام را دارد و پدیده جنگ‏هایی که پیرامون آن انجام شد را به همراه تحلیل نوع ارتباط آن با جانشینان بعد پیامبر ص با استناد به منابع کهن تاریخی و روایی و رجالی فریقین بیان می‌کند.
نویسنده بعد از معرفی برخی از آثار مکتوب در باره اهل ردّه و منابع تاریخی مسلمانان، این موضوع را در قالب هشت فصل سامان داده است: پیشینه ارتداد در عصر پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم)، جنگ‏های ردّه و بحران جانشینی، مدعیان دروغین پیامبری، شورش یا ارتداد بحربیتیان، اندیشه شیعی در میان حضرموتیان، مالک بن نویره در جستجوی جانشین پیامبر، گونه‏ ها و انگیزه ‏های ارتداد، موضع حضرت علی(علیه السلام) و جنگ‏های ردّه , از موضوعات مطروحه در این کتاب می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *