معنویت رمز پیروزی در نبرد نامتقارن است

خانه / استان ها / معنویت رمز پیروزی در نبرد نامتقارن است

سردار محمدعلی آسودی، آینده پژوهی را رویکرد مجمع فرهنگی تبلیغی دفاع مقدس در سطح کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه در حاشیه دومین همایش رزمندگان تبلیغات تیپ 44 قمربنی هاشم علیه السلام و تیپ 91 بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف، گفت: تبلیغات در دوران دفاع مقدس چند محور اساسی داشت ، یکی از آن محورهایی که تبلیغات ماموریت داشت بحث حفظ و ارتقاء معنویت بود.

سردار محمدعلی آسودی، افزود: به عنوان برترین عنصر مقاومت و پیروزی، رزمندگان اسلام از امکانات و تجهیزات برخوردار نبودند و ضرورت داشت در یک نبرد نامتقارن رزمندگان و فرماندهان ما از یک معنویت بالایی برخوردار باشند؛ لذا برای این محور تلاش های مختلفی صورت می گرفت تا اینکه در شب عملیات و در زمانی که می خواهند خطوط دشمن را بشکنند توانایی معنوی لازم را داشته باشند.

وی، ادامه داد: اقداماتی که برای این محور یعنی حفظ و ارتقا معنویت صورت می گرفت، یکی سخنرانی ها بود. کسانی که به هر حال از اساتید، علما و بزرگان بودند، دعوت می شدند به تیپ ها و لشگرها و برای رزمندگان مباحث اخلاقی مطرح می کردند و از تجارب دوران جنگ های صدر اسلام و اینکه چگونه دور پیامبر می ایستادند و مقاومت می کردند را بیان می نمودند، که این سخنرانی ها برای افزایش معنویت بچه ها زیاد موثر بود.

این یادگار دفاع مقدس، ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر، برگزاری مراسم های مختلف بود مثل؛ دعای کمیل، دعای ندبه، زیارت عاشورا، که این مراسم ها از یک روحیه ی بالایی برخوردار بود و بچه ها خیلی علاقه مند بودند.

سردار آسودی، گفت: یکی از اقدامات دیگری که برای ارتقای معنویت رزمندگان از سوی واحد تبلیغات صورت می گرفت، نوحه هایی بود که توسط مدیحه سرایان حماسه آفرین تولید و اجرا می شد. این اقدام نیز روحیه ی بچه ها را ارتقا می داد.

وی، برپایی نمازهای جماعت و نمازهای شب را از دیگر عوامل تبلیغی مؤثر در روحیه رزمندگان دانست و افزود: بچه ها حداقل نیم ساعت قبل از اذان صبح می آمدند و ضمن راز و نیاز با خدا و ادای نماز شب، به سجده می افتادند، چون یکی از راه های کسب معنویت نماز است و نماز می تواند انسان را به معراج ببرد.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه، تصریح کرد: نماز می تواند انسان را از یک معنویت بسیار بالایی برخوردار بکند، سجده های بعد از نماز رزمندگان دفاع مقدس واقعاً اگر بررسی کنیم دیدنی است. قطعاً به نظر من خداوند متعال به ملائکه اش می گوید اشرف مخلوقات که من گفتم این ها هستند. خدا می بالید به این انسان هایی که این طور خاضعانه و عاشقانه سر به سجده می گذارند و برای اینکه معنویتشان افزایش دهند.

سردار آسودی گفت: وصیت نوشتن های رزمندگان نیز همین حالت را داشت، بنابراین یکی بحث روحیه بود و دیگری اینکه رزمنده هم باید معنویت داشته باشد و هم روحیه داشته باشد. برای ارتقای روحیه اقدامات مختلفی باید صورت می گرفت، مثل؛ شعرخوانی ها، مثلاً شاعران و حماسه آفرینان شعر می خواندند یا برنامه های فرهنگی هنری انجام می شد، که این کارها را برای حفظ ارتقای روحیه نیاز داشتیم.

وی، افزود: رزمنده از یک معنویت بالا و روحیه ی بالایی نیز باید برخوردار باشد. یکی از محورهای دیگری که ما در تبلیغات زمان جنگ انجام می دادیم، فیلمبرداری و عکاسی بود. یعنی ثبت لحظه ها و ثبت حماسه ها . الان ما از دفاع مقدس هرچیزی می بینیم نتیجه ی تلاش برادران عزیز فیلمبردار و عکاس ما بود که از خطوط مقدم تا پشت جبهه خیلی از عزیزان فیلمبردار و عکاس ما شهید شدند.

سردار آسودی، خاطرنشان کرد: یکی از محورهای دیگر ثبت خاطرات بود که گروهی مسئول ثبت خاطرات بودند و قبل از عملیات و بعد از عملیات خاطرات بچه ها را ضبط می کردند و این ها را پیاده می کردند، هم نوار کاست و هم پیاده شدنش بعد از دفاع مقدس جمع آوری شد و منتقل شد به مرکزی که اصل صدای بچه ها را دارند و یک کار بسیار گسترده بود. این ثبت خاطرات به هرحال انجام شد.

مشاوره نماینده ولی فقیه در سپاه، گفت: یکی از کارهای واحد تبلیغات در زمان جنگ، فضاسازی تبلیغی بود. یک تابلو شما می دیدید “بسیجی لبخند بزن”، “خداقوت رزمنده”، این تابلوها که توسط برادران هنرمند خطاط و نقاش و طراح تولید می شد و زیرباران گلوله و توپ بچه های تبلیغات می رفتند نصب می کردند، یک تابلو به اندازه ی یک گردان نقش در روحیه داشت یعنی بچه ها می آمدند چشمشان می افتاد به تابلویی که نوشته بود، “رزمنده لبخند بزن”، خود به خود یک لبخند می زد و تمام خستگی ها از بین می رفت.

سردار آسودی، ادامه داد: یک کارکرد دیگری که این تابلوها داشت تابلوی راهنما بودند، که در شب های عملیات و روزهای عملیات آمار تلفات پایین می آمد و سمت و جهت حرکت به سوی مقرها و … را نشان می دادند.

وی، افزود: گاهی فرماندهان لشگرها و تیپ ها برای نصب این تابلوها خودشان شخصاً می آمدند پیگیری می کردند، که تابلوها را با چه رنگی خودشان نصب می کردند چون آمار را پایین می آورد و تلفات را پایین می آورد.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه، گفت: در پشت جبهه تبلیغات باز سه نقش مهم داشت:1. جذب و اعزام نیرو 2.جمع آوری و ارسال کمک های مردمی 3. برگزاری مراسم شهدا . هرهفته در همه ی استان ها و همه ی شهرها، تشییع شهدا و مراسم شهدا را داشتیم، که این کار انجام شد.

این یادگار دفاع مقدس، ادامه داد: یکی از کارهای مهم تبلیغات اینکه حضرت امام فرمودند درجنگ انقلاب را به جهان صادر کردیم، بود. میهمانان خارجی را دعوت می کردیم، ائمه جمعه یا اساتید دانشگاه از قاره ی آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا می آوردیم به مناطق عملیاتی و با رزمندگان دیدار می کردند. مثلاً من یادمه سال 64 تعدادی از مسئولین را دعوت کردیم. امام جمعه لس انجلس آمریکا هم بود، که آوردیم. این ها را بردیم جزیره مجنون. این ها می آمدند می دیدند این روحیه رزمندگان را . این فتوحات را می رفتند به آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و این حماسه ها را می گفتند.

وی، با اشاره به اهمیت برپایی ایستگاه های صلواتی در جبهه های جنگ، پیرامون رسالت تبلیغات در این زمان، اظهار کرد: در این زمان تبلیغات نقشش این است که بتواند از اسلام دفاع کند. اسلام را خوب معرفی کند. در داخل به هم بگویند که آقا دشمن هدفش اسلام است. ما با تمام توان باید از اسلام دفاع کنیم. از ولایت فقیه باید دفاع کنیم. این نقش تبلیغات هست. شناساندن رکن رکین ولایت فقیه به آحاد مردم هست. موزه ی دفاع مقدس را الان در بین مردم ترویج دهد. نتایجی که ما در دفاع مقدس داشتیم بگوییم. اگر آن روحیه امروز باشد، باز می توانیم بایستیم؛ چون دفاع همچنان ادامه دارد.

سردار آسودی، تصریح کرد: دفاع فقط آن اجساد نیست. آن اجساد در جنگ سخت بود، الان در جنگ نرم هست. در جنگ نرم اتفاقاً دفاع باید خیلی دقیق تر، هوشمندانه تر، تخصصی تر باشد.

وی،در رابطه با ایجاد مجمع فرهنگی تبلیغی دفاع مقدس در سراسر کشور نیز گفت: ماهم به عنوان مجمع فرهنگی تبلیغی دفاع مقدس که حول و حوش چهار سال است این مجمع را راه انداخته ایم و در همه ی استان ها راه اندازی کرده ایم، که تاکنون 68 جلسه در تهران برگزار کرده ایم و داریم با نگاه آینده یعنی آینده پژوهی این کار را انجام می دهیم، که آن تجارب دوران دفاع مقدس را بتوانیم در عرصه ی مقاومت و کشورمان انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *