معنى «حسين مني و أنا من حسين» چيست؟

خانه / مطالب و رویدادها / معنى «حسين مني و أنا من حسين» چيست؟

حدیثی را که رسول گرامی اسلام(ص) فرمود و در کتب حدیثی شیعه و اهل سنّت آمده، متن کامل آن را مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار چنین آورده است: “حسینٌ منّی و أنا من حسین أحبّ الله من أحبّ حسیناً، حسینٌ سبطٌ من الاسباط”.

 حدیثی را که رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمود و در کتب حدیثی شیعه و اهل سنّت آمده، متن کامل آن را مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار چنین آورده است: “حسینٌ منّی و أنا من حسین أحبّ الله من أحبّ حسیناً، حسینٌ سبطٌ من الاسباط”.

تعبیر: “من از اویم و او از من است” نشانة وحدت کامل فکری، روحی، مرامی و خطّ مشی است. رسول گرامی(صلی الله علیه و آله) نیم قرن پیش از حادثة کربلا خواسته قیام و نهضت حسینی را تداوم راه خویش بداند و دشمنان سید الشّهداء را که دست خود را به خون او آلودند،‌ دشمنان و قاتلان خود به حساب آورد،‌ چرا که خشم و رضا و جنگ و صلح و یاری یا جفا بر حسین(ع)، همسان با خشم و رضا و جنگ و صلح و یاری و جفا بر پیامبر خدا است، زیرا این دو بزرگوار، یک جان در دو بدن و یک فکر و مرام در دو زمانند.

اين حديث در منابع روايى شيعه و سنى به تواتر از «يعلى ابن مرة» يكى از اصحاب پيامبرصلى الله عليه وآله نقل شده است.

او مى‏گويد: «روزى با پيامبرصلى الله عليه وآله به يك ميهمانى دعوت شده بوديم، در حالى كه در كوچه مى‏رفتيم، حسين‏عليه السلام را در حال بازى ديديم. پيامبرصلى الله عليه وآله از همراهانش جلوتر رفت و دستانش را گشود تا او را بگيرد، اما حسين‏عليه السلام فرار كرد و اين طرف و آن طرف مى‏رفت و پيامبرصلى الله عليه وآله به او مى‏خنديد، تا اين كه او را گرفت، پس يكى از دستانش را زير چانه و ديگرى را پشت سرش قرار داد و او را مى‏بوسيد و مى‏گفت:

«حسين از من است و من از حسينم، كسى كه حسين را دوست بدارد، خداوند او را دوست دارد…»

درباره اين حديث مى‏توان گفت: بى شك حسين‏عليه السلام فرزند پيغمبرصلى الله عليه وآله و از نسل آن حضرت است، و او شاخه‏اى از درخت نبوت به شمار مى‏آيد. اما منظور آن حضرت كه فرمود: «من از حسينم» چيست؟

برخى مى‏گويند: پيامبرصلى الله عليه وآله پس از مبعوث شدن به رسالت، حيات او به رسالت و بقاى آن و حيات رسالت نيز به حيات او وابسته شد و چون حسين‏عليه السلام براى زنده ماندن رسالت محمدى بسيار كوشيد حتى عزيزترين كسانش را در اين راه قربانى كرد، رسالت از او جانى دوباره گرفت و استمرار يافت، از اين رو پس از جريان كربلا ثابت شد «الاسلام محمديُ الحدوث حسينيُ البقاء»، اسلام توسط پيغمبرصلى الله عليه وآله به وجود آمد و توسط حسين عليه السلام باقى ماند.

بنابراين پيامبرصلى الله عليه وآله در اين حديث، مسأله دقيق‏ترى، بالاتر از رابطه نسبى را بيان كرده است، حسين از اوست، زيرا روح او را دربر دارد و آنچه حسين‏عليه السلام براى حفظش از تمام هستى خود مايه گذاشت، چيزى جز حيات و حقيقت رسالت يعنى اسلام ناب محمدى‏صلى الله عليه وآله نبود.

حسين‏عليه السلام نيز در استمرار حيات اسلام و رسالت حضرت محمدصلى الله عليه وآله به مانند پدرش على‏عليه السلام است، پس پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله مى‏تواند بگويد: «حسين از من است و من از حسينم».

منبع : عقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *