مفتی‌های «جهاد» در سوریه و عراق، چرا برای غزه فتوای جهاد نمی‌دهند؟

خانه / مطالب و رویدادها / یادداشت و گفتگو / مفتی‌های «جهاد» در سوریه و عراق، چرا برای غزه فتوای جهاد نمی‌دهند؟

در سه سال بحران سوریه، مفتی‌های سلفی و وهابی در کشورهایی مانند عربستان، کویت، قطر و دیگر کشورهای منطقه فتوای جهاد در سوریه صادر کردند، اما اکنون مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی ساکت‌ مانده‌اند.

تاریخ، بهترین قضاوت کننده است. فقط باید کمی صبر و حوصله داشت. گذر زمان بسیاری از شک و تردیدها را به یقین مبدل می‌کند. عیار ادعاها و وعده و وعیدها را مشخص می‌کند، زود یا دیرش فرقی نمی‌کند، باید اندکی حوصله کرد تا نتیجه حاصل شود.

ادعاهای حقوق بشری، داعیه‌های خیرخواهانه، نصایح دینی و ژست‌های خوب، هنگامی که منافع اقتضا کند ممکن است بدون هیچ گونه تعارفی، تغییر رنگ دهند و هیچ انگار که اتفاقی افتاده است.مثال‌ها در این باب زیاد است، نمونه‌اش شبکه الجزیره قطر که مدعی کار حرفه‌ای و روشنگری و بی طرفی است و تا منفعتی به خطر نیفتاده بود سعی داشت بر این مشی اصرار کند؛ اما وقایع همزمان سوریه و بحرین همان قضاوت تاریخ بود که این شبکه تلویزیونی را رسوا کرد و مهر باطلی به ادعای بی طرفی‌اش شد. کاهش شدید بینندگان این شبکه گواه این مدعاست.تاریخ بهترین قاضی برای سنجش صداقت سیاستمداران و صاحبان قدرت و داعیان مذهبی نیز است. مدعیان دلسوزی برای دین و علمای تکفیری، مدام از عزت بر باد رفته مسلمانان سخن می‌گویند و شهر به شهر برای جمع آوری کمک‌های مردمی برای به اصطلاح جهادگران سوریه و سپس عراق می‌گردند و تروریسم را در قالب لفظ مقدس «جهاد» توجیه می‌کنند.پیکار این روزهای مقاومت درغزه با صهیونیسم، باز همچون گذشته محکی بود برای سنجش صدق داعیان تکفیری، پیش ازاین ماهیتشان آشکار بود، اما این روزها، مردم منطقه می‌توانند مقایسه‌ای بین آن‌چه در سوریه و عراق می‌گذرد با غزه داشته باشند و عملکرد مفتیان تکفیری را خوب نظاره کنند.آن‌ها یادشان نرفته است که همراه با جنگ 8 روزه غزه، «صالح الحیدان» مفتی سعودی، برگزاری تظاهرات در دفاع از غزه و محکومیت اسرائیل را حرام دانست، یا «عبدالعزیز آل شیخ» تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی را حرام اعلام کرد و اجازه نداد ذره‌ای به منافع غرب، خدشه‌ای وارد آید.مردم کشورهای سوریه و عراق به خوبی حال کشته شدن کودکان بی دفاع غزه و سکوت پر صدای کسانی چون «محمد العریفی» و «عدنان العرعور» را مشاهده می‌کنند، دو فردی که در حمایت از تروریست‌های سوریه «جهادالنکاح» را تجویز کردند و حال کشور به کشور برای جمع‌آوری کمک‌ برای تروریست‌ها سفر می‌کنند، اما حاضر به کمترین محکومیت رژیم صهیونیستی نیستند.در بهترین حالت شاهد دعوت مفتیان تکفیری برای دعا در حق مردم فلسطین هستیم. در روزهای اخیر کاربران شبکه‌های اجتماعی عرب زبان، نوشته‌ای از یک مفتی سعودی منتشر کرده‌اند که وی در گذشته جنگ در سوریه را بالاترین جهاد دانسته است ولی هم اکنون در قبال جنایات غزه، مسلمانان را دعوت به نماز خواندن و دعا در حق فلسطینیان می‌کند.چندی پیش، تکفیری‌های داعش، اعلام کردند، اولویت ما جنگ با اسرائیل نیست بلکه کشتن شیعیان است. پایگاه خبری اسرائیلی «i۲۴» اعلام کرد که گروه تکفیری داعش اعلام کرده است که با «اسرائیل» یا یهودیان نخواهد جنگید و دلیل آن را نیز این‌چنین اعلام کرده که در قرآن هیچ دستوری برای مبارزه با آنان ذکر نشده است.«نضال نصیری»، سخنگوی داعش در پاسخ به انتقادات بابت عدم حمایت از فلسطینیان گفته است: «بهترین پاسخ در قرآن آمده است جایی که خداوند در مورد دشمن نزدیک که همان منافقان هستند صحبت می‌کند و می‌گوید که آن‌ها از کافران خطرناک‌ ترند». وی سپس چنین نتیجه می‌گیرد که شیعیان منافق بوده و صهیونیست‌ها کافر هستند، بنابراین باید با شیعیان جنگید نه با اسرائیل.

داعش و حامیان تکفیری‌ آن‌ها، تاکنون هیچ ضربه کوچکی هم به رژیم صهیونیستی وارد نکرده‌اند ولی مدام بر آتش‌کشیدن منطقه و تجزیه کشورهای مسلمان اصرار دارند. اتفاقات جان سوز این روزهای غزه، خشم هر آزادی‌خواه و با وجدانی را برانگیخته است، از کسانی چون «راجر واترز» خواننده آمریکایی موسیقی راک گرفته تا خیل روزنامه‌نگاران و ورزشکاران و دانشمندان، انزجار خود را از جنایات صهیوینست‌ها اعلام کرده‌اند، اما علمای وهابی و تکفیری همچنان سکوت اختیار کرده و تروریسم در سوریه و عراق را بالاترین جهاد می‌دانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *