مقاومت پیروز قطعی نبرد نابرابر با اسرائیل

خانه / مطالب و رویدادها / مقاومت پیروز قطعی نبرد نابرابر با اسرائیل

نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: وظیفه دینی ایجاب می‌کند که ما هم کرانه باختری و هم سایر مناطق فلسطین را مسلح کنیم.

* پس از گذشت حدود یک ماه از نبرد اسرائیل با مقاومت فلسطین، شما کدام طرف را پیروز می‌دانید؟ چرا؟

مولوی سلامی: در جنگ‌های امروزی با توجه به وجود ابزارهای جنگی مخرب، بازنده و برنده هر دو متضرر می‌شوند؛ چراکه خسارات زیادی به هر دو طرف وارد می‌شود؛ اما برای تعیین پیروز میدان در جنگ نابرابر غزه و رژیم اشغالگر قدس، یک معیار آن است که ببینیم کدام طرف به اهداف خود دست نیافته است. در این جنگ باوجود خسارات و تلفات هر طرفی که به اهداف خود برسد؛ پیروز میدان محسوب می‌شود. از نگاه اسلامی هم برنده طرفی است که به رسالت خود عمل کند؛ حال آنکه به نتیجه مطلوب برسد یا نه، تأثیری در این معادله ندارد. من معتقدم که در این نبرد، مسلمانان غزه با توجه به هردو معیار پیروز میدان هستند؛ چراکه رژیم اشغالگر قدس تاکنون به اهدافش نرسیده و هرگز هم به آنها نمی‌رسد. همچنین از نگاه دینی هم مردم فلسطین به خوبی به وظایف خود عمل کرده و مقابل ظالمان مقاومت می‌کنند؛ بنابراین پیروز این نبرد قطعاً مردم فلسطین هستند.

مردم فلسطین هراسی از شهادت ندارند. قرآن در آیه “إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة ألا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنة التی کنتم توعدون” به مردمانی مانند مردم استوار فلسطین بهشت را بشارت داده است. این مردم همانانی هستند که با وجود کشته شدن کودکان و زنان زیادی از آنها، باز هم لحظه‌ای از مقاومت دست نمی‌کشند و این قطعاً براساس معیارهای قرآنی یک پیروزی بزرگ است. مردم فلسطین تاکنون نشان داده‌اند که افزایش کشته‌ها تنها آنها را مقاوم‌تر کرده است.

* موشک‌های مقاومت برای نخستین بار است که اسرائیل را در چنین حجم وسیعی مورد هدف قرار داده و به همین دلیل اسرائیل دنبال آتش‌بس بوده است. شما نقش موشک‌ها و تجهیزات نظامی ارسال شده از جانب ایران برای مقاومت فلسطین را در این رابطه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مولوی سلامی: ایران تاکنون چه به لحاظ معنوی، چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ تسلیحاتی از هیچگونه کمکی به مقاومت فلسطین دریغ نکرده است. خود فلسطینی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که ایران حمایت مناسبی در زمینه آموزش نظامی و تجهیز آنها به سلاح‌های نظامی داشته و اگر حمایت ایران نبود؛ امروز آنها دلگرمی لازم برای مقاومت را نداشتند. اگر سایر کشورهای اسلامی هم در همین سطح از ملت فلسطین دفاع می‌کردند؛ آنها در رویارویی با اسرائیل با تلفات کمتری پیروز می‌شدند؛ ولی متأسفانه امروز بسیاری از سران کشورهای اسلامی به وظایف خود عمل نمی‌کنند و در انجام رسالت خود کوتاهی می‌کنند.

* رهبر معظم انقلاب اخیراً طی سخنانی بر نیاز مسلح شدن کرانه باختری تأکید کردند. نظر شما در خصوص این سخنان چیست؟

مولوی سلامی: قرآن کریم در آیه “وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ” از مسلمانان خواسته که خود را برای دفاع از نظام و میهن اسلامی آماده و مجهز کنند. طبیعتاً وقتی دشمنان تا بن دندان مسلح هستند؛ وظیفه دینی ایجاب می‌کند که ما هم کرانه باختری و هم سایر مناطق فلسطین را مسلح کنیم. آنچه که رهبر معظم انقلاب در این خصوص بیان کرده‌اند؛ به عقیده من یک رویکرد کاملاً دینی و اسلامی است. امروز مسلمانان باید سعی کنند برای پیروزی مقابل دشمنان، به همان ابزارهای آنها مسلح شوند.

* کشورهای عربی از جمله عربستان در حمله اخیر اسرائیل به غزه به نحو بی‌سابقه‌ای با رژیم صهیونیستی همراهی کردند و مصر هم این بار نه به عنوان یک میانجی، بلکه قصد داشت مذاکرات یکطرفه به نفع اسرائیل صورت بگیرد. علت این علنی شدن فاصله بین حکام عربی با مقاومت در چیست؟

مولوی سلامی: جریان بسیار روشن است. کشورهای اسلامی خاورمیانه به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیک به قلب دنیا معروف هستند. آمریکا و استکبار با همه ایادی خود در وهله اول به دنبال تأمین امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و تأمین منافع خود از جمله ایجاد امنیت در مسیر تأمین نفت برای خود هستند. بنابراین به دو جهت آمریکا سعی دارد در خاورمیانه کشوری اسلامی مانند ایران وجود نداشته باشد؛ چرا که در چنین شرایطی منافع خود را در خطر می‌بیند. لذا می‌بینیم زمانی که حکومت اخوان‌المسلمین در مصر تأسیس شد و حکومت اسلامی تشکیل داد؛ برای آمریکا قابل تحمل نبود و ظرف یک سال این حکومت را نابود کرده و حامیان اسرائیل را در مصر روی کار آورد.دلیل اصلی حمایت برخی کشورهای عربی و به ویژه حمایت مصر آن است که اربابان آنها که همان آمریکا و استکبار جهانی هستند؛ نمی‌خواهند اجازه دهند حکومت اسلامی شکل بگیرد و بعد از آن به وظایف خود در حل و فصل قضایای جهان اسلام عمل کند و این دلیل اصلی حمایت مصر و کشورهای عربی از اسرائیل است.

* همانطور که مطلع هستید؛ آمریکا و اسرائیل به دنبال خلع سلاح کردن مقاومت فلسطین هستند. از نظر شما علت این امر چیست؟

مولوی سلامی: خلع سلاح باید انجام شود تا توان مقاومت فلسطین کاهش یابد و صهیونیست‌ها به همان خیال دستیابی به بحر تا نهر برسند و این امر در صورتی محقق می‌شود که طرف مقابل خلع سلاح باشد.

* آیا این خلع سلاح مقاومت فلسطین با وجود روحیه جهادی مردم فلسطین و کمک‌های ایران قابل تحقق است؟

مولوی سلامی: ممکن است روند تجهیز مقاومت فلسطین به تسلیحات به دلیل درگیری پیاپی با اسرائیل مقداری فرسایشی شود؛ اما قطعاً روز به روز حمایت جهانی به سمت مجاهدان فلسطین هدایت می‌شود و خلع سلاح آنها ممکن نیست. برداشت ما این است که در نهایت مسلمانان فلسطین با توجه به حمایت‌های مردمی از سراسر دنیا به پیروزی می‌رسند.

* برخی تحلیلگران معتقدند نبردی حمله داعش به عراق زمینه‌ساز حمله اسرائیل به غزه است. نظر شما در اینباره چیست؟

مولوی سلامی: اینکه چرا اسرائیل در این برهه از زمان چنین جنگ وحشیانه‌ای در فلسطین راه انداخته چند دلیل دارد. دلیل اول اینکه اسرائیل احتمال می‌داد که با کشتن جوانان غزه انتفاضه سومی شروع شود؛ که این امر محقق شد. دومین دلیل این بود که حرکت داعش و حرکت جبهه النصره فضا را برای اسرائیل امن کرد تا این جنگ را آغاز کند. از طرف دیگر ایران هم با مذاکرات هسته‌ای درگیر بود و این امر هم عاملی شد تا خیال اسرائیل برای حمله به غزه کمی راحت‌تر شود. عامل دیگر هم این بود با روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی در مصر اسرائیل از ناحیه این کشور هم احساس امنیت کرد. این عوامل دست به دست هم دادند تا زمینه برای حمله اسرائیل به غزه فراهم شود. قطعاً حرکات داعش در عراق زمینه‌ساز این حمله اسرائیل بوده است.

* مهمترین پیام نبرد اخیر غزه به جهان اسلام از نظر شما چیست؟

مولوی سلامی: پیام ارزشمند و مهم این نبرد آن است که پیروزی همواره در سایه مقاومت محقق می‌شود و هر قدر که دشمنان قوی باشند؛ باز هم در برابر اراده و تصمیم قوی امت اسلامی محکوم به شکست هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *