ملک عبدالله پادشاه عربستان درگذشت + تصاویر و واکنش‌ها

خانه / مطالب و رویدادها / ملک عبدالله پادشاه عربستان درگذشت + تصاویر و واکنش‌ها

ملک عبدالله پادشاه عربستان درگذشت + تصاویر و واکنش‌ها

ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در سن ۹۰ سالگی درگذشت و امیر سلمان برادر ۷۹ ساله‌اش جانشین وی شد.

تلویزیون دولتی عربستان ساعات اولیه بامداد جمعه پخش برنامه‌های عادی خود را قطع و اقدام به پخش قرآن کرد.

رسانه‌ها در خبرهایی به نقل از امیرسلمان ولیعهد عربستان اعلام کردند که ملک عبدالله بن عبدالعزیز بامداد جمعه در بیمارستانی در ریاض درگذشت.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان، دربار پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ‌‌نهایت تاسف و تاثر درگذشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز را به شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد تسلیت می‌گوییم. ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ساعت یک بامداد جمعه (به وقت محلی) برابر با سوم ربیع الثانی ۱۴۳۶ هجری درگذشت.

مجری این شبکه افزود پس از نماز عصر روز جمعه نماز بر ملک عبدالله بن عبدالعزیز در مسجد جامع ترکی بن عبدالله در شهر ریاض برگزار خواهد شد.

دربار عربستان در بیانیه‌ای منتشر شده اعلام کرد، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بر اساس قانون اساسی به عنوان پادشاه عربستان مورد بیعت قرار گرفت و پس از این بیعت بر اساس بند دوم فرمان پادشاهی شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعود را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.

بیعت شهروندان سعودی با ملک سلمان بن عبدالعزیز و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پس از نماز عشا جمعه در کاخ پادشاهی در ریاض برگزار خواهد شد.

به گفته رسانه‌های سعودی، «امیرسلمان بن عبدالعزیز» به عنوان پادشاه و «امیر مقرن بن عبدالعزیز» (برادر ناتنی ملک عبدالله) به عنوان ولیعهد انتخاب شده‌اند.

پادشاه عربستان ۳۱ دسامبر (۱۰ دیماه) در بیمارستان بستری شد و بعد نتایج آزمایشات پزشکی مشخص کرد که به عفونت ریه مبتلا شده است. وی در سال‌های اخیر از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد.

از زمان بستری شدن ملک عبدالله در بیمارستان، ولیعهد ملک سلمان وظایف او را برعهده گرفته بود. سلمان همزمان با ولیعهدی، از سال ۲۰۱۲ وزیر دفاع این کشور هم بود.

ملک عبدالله متولد سال ۱۹۲۴، در سال ۲۰۰۵ پس از مرگ برادرش ملک فهد، پادشاه عربستان شد.

واکنش‌ها

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفته و او را رهبری راسخ نامید. رئیس جمهوری آمریکا گفته است: ملک عبدالله به اهمیت روابط عربستان سعودی و آمریکا ایمان راسخ داشت و عامل ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و فرا‌تر از آن بود. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفت که با درگذشت ملک عبدالله، واشنگتن شخصیتی خردمند و دوراندیش را از دست داده است.

جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا نیز قرار است برای ابراز همدردی در رأس هیأتی از مقام‌های آمریکایی راهی ریاض شود.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم ضمن ابراز تسلیت، گفت که پادشاه عربستان گفت‌وگوی ادیان را تحکیم بخشید.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز گزارش داد، در پی درگذشت پادشاه عربستان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفت و روابط بین پاریس و ریاض را قوی توصیف کرد. رئیس جمهوری فرانسه از ملک عبدالله به عنوان سیاستمداری که با عملکرد خود در تاریخ کشورش تأثیرگذار بود، تجلیل کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس جمهوری مصر، دبیرکل اتحادیه عرب، شیخ الازهر و پادشاه مراکش نیز فوت ملک عبدالله را به امت عرب و اسلام تسلیت گفتند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هم درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفت و برای شرکت در مراسم تشییع جنازه او، سفر خود را به داووس نیمه‌کاره‌‌ رها کرد. همچنین سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که بنا به دستور پادشاه این کشور ۴۰ روز در عزای عمومی خواهد بود.

نخست‌وزیر کانادا هم به درگذشت پادشاه عربستان واکنش نشان داد و گفت: ملک عبدالله مدافع سرسخت آشتی بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن با از دست دادن ملک عبد الله مرد بزرگی را از دست داد.

پادشاه مراکش نیز در پی درگذشت ملک عبد الله گفت: وی تمام زندگی خود را وقف مسائل امت عربی کرده بود.

نخست وزیر هند نیز مرگ وی را از دست دادن فردی قدرتمند و اثر گذار توصیف کرد.

شبکه‌های ماهواره‌ای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مصر از جمله شبکه‌های دولتی عربستان، کویت، بحرین و شبکه‌های‌ام. بی. سی، روتانا، سی. بی. سی و النهار در پی درگذشت ملک عبدالله، پخش برنامه‌های روتین خود را متوقف و با گذاشتن نوار سیاه رنگ در گوشه تصاویر خود، اقدام به پخش تلاوت قرآن کریم کردند.

پادشاه بحرین با تسلیت مرگ عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان ، چهل روز عزای عمومی در بحرین اعلام کرد.

رئیس امارات عربی متحده مرگ عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان را تسلیت گفت و اعلام کرد او از مسائل عربی و اسلام صادقانه و مخلصانه دفاع کرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل محد گفت میراث عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان راه را به سوی صلح در خاورمیانه هموار خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که برای دیدار رسمی در اتیوپی به سر می‌برد، امروز صبح به ریاض سفر خواهد کرد تا در مراسم تشییع جنازه ملک عبدالله شرکت کند.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و عبدالله دوم پادشاه اردن که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد داووس به سوئیس سفر کرده بودند با کوتاه کردن سفر خود، این کشور را ترک کردند تا در مراسم امروز تشییع جنازه عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود شرکت کنند.

 در حال بروزرسانی…

روابط با جهان خارج

پادشاه عربستان در نزدیک به ۲۰ سال حکمرانی بر این کشور تغییرات زیادی در عربستان محافظ کار ایجاد کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به گسترش روابط عربستان با دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی و نزدیک شدن بیش از پیش به آمریکا اشاره کرد.

عبدالله در طول این سال‌ها بار‌ها به آمریکا سفر کرد و میزبان روسای جمهور مختلف آمریکا در ریاض نیز بود. وی یکی از طرفداران باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شد و جمله مشهورش پس از انتخاب اوباما به ریاست جمهوری آمریکا که گفته بود «خدا را شکر که اوباما را رئیس جمهور کرد» بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت.

عبدالله بن عبد العزیز تلاش بسیار کرد تا در زمان حیاتش صلح را بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی برقرار کند و در سال ۲۰۰۲ طرحی را در همین رابطه در نشست سران اتحادیه عرب به تصویب رساند که این اتحادیه هنوز بر اجرای آن با برخی اصلاحات تاکید دارد.

وی روابط عربستان با دولت معمر قذافی، دیکتاتور لیبی بهبود بخشید و به برخی اختلافات در داخل کشورهای عربی به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پایان داد. عبدالله با اینکه رابطه خوبی با صدام نداشت اما مخالف حمله آمریکا به عراق بود و بار‌ها تلاش کرد که بوش را از حمله نظامی به این کشور منصرف کند.

مشهور است که پادشاه متوفی عربستان دل خوشی از ایران نداشت و حتی چندبار به آمریکا پیشنهاد داده است که به ایران حمله کند. وی این موضوع را در سال ۲۰۰۸ به ریان کروکر، سفیر آمریکا در عراق و دیوید پترائوس، رئیس وقت سازمان سیا در میان گذاشته بود. عادل الجبیر، سفیر سابق عربستان در آمریکا نیز معتقد است که توصیه‌های مکرّر ملک عبدالله به کاخ سفید باعث شد که واشنگتن مخالفت جدی با برنامه هسته‌ای ایران را در دستور کار قرار دهد.

عبدالله و حقوق بشر

پادشاه متوفی عربستان در طول حکومتش کارنامه سیاهی در زمینه حقوق بشر از خود به جای گذاشت و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر بار‌ها از وی به خاطر سرکوب خشونت‌بار مخالفان و نقض آشکار و گسترده حقوق زندانیان انتقاد کردند. وی در جریان تظاهرات مردمی بحرین در سال ۲۰۱۱ دستور ورود نیروهای امنیتی عربستان به بحرین را صادر و با این کار عملا تظاهرات را سرکوب و رژیم آل خلیفه را از سقوط نجات داد.

عفو بین الملل در گزارشی از وضعیت حقوق بشر در عربستان به شدت از عملکرد پادشاه این کشور در مبارزه با تروریسم انتقاد و اعلام کرد که هزاران زندانی بدون اینکه محاکمه عادلانه‌ای برای آن‌ها برگزار شده باشد یا حتی تفهیم اتهام شده باشند، برای سال‌ها در شرایطی اسفبار در زندان‌های سعودی نگهداری می‌شوند.

بر اساس این گزارش، مقامات عربستان و در راس آن‌ها ملک عبدالله حقوق بشر را به شکل گسترده‌ای نقض می‌کنند و از نفوذ بالای خود در جامعه جهانی استفاده می‌کنند تا این امر نادیده گرفته شود. و اینکه نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم به شکل گسترده و در خفا انجام می‌شود و ارتباط قربانیان با جهان خارج بدون محاکمه‌گاه برای سال‌ها قطع می‌شود.

زندگینامه ملک عبدالله

عبدالله بن عبدالعزیز ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزند «عبدالعزیز آل سعود» بنیانگذار عربستان جدید بود.

فرمان وی برای تشکیل شورایی به نام شورای بیعت، از کارهای پادشاه عربستان برای حفظ سلطنت در خاندان حاکم بر این کشور بود تا جلوی جنگ بر سر قدرت را بگیرد.

عبد الله بن عبد العزیز اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی دستور تشکیل این شورا را داد تا پادشاه و ولیعهد را انتخاب کند.

وی در سال ۱۹۲۴متولد شد و از اول آگوست ۲۰۰۵ (۱۰مرداد ۱۳۸۴) به دنبال مرگ برادرش ملک «فهد بن عبدالعزیز»، به تخت سلطنت نشست و به طور رسمی به عنوان پادشاه عربستان معرفی شد.
وی‌‌‌ همان روز امیر «سلطان بن عبدالعزیز» برادر کوچک‌تر خود را به عنوان ولیعهد عربستان منصوب کرد.

بر سر زندگی ملک عبدالله حرف‌های ضد و نقیض بسیاری وجود دارد. گفته می‌شود پدرش عبدالعزیز با خانواده‌ای دشمنی داشت. در فرهنگ عرب اگر کسی با خانواده‌ای دشمنی داشته باشد، برای ابراز کینه و دشمنی‌اش به هر ترفندی دختر آن خانواده را می‌گیرد.

اعراب معتقدند با این کار، چشم آن خاندان را در آورده‌اند. عبدالعزیز نیز از آنجا که او پادشاه و حاکم مطلق بلاد حجاز بود، به ناچار خانواده مورد غضب مجبور شدند دخترشان را به او بدهند. عبدالله تا بزرگ شدنش در میان این خاندان سختی‌های زیادی را متحمل شد.

او تنها پسر مادرش بود و به سبب سابقه‌ای که داشت، خاندان سلطنتی او را از خود دور می‌کردند و سر ناسازگاری بسیاری با او داشتند. این امر باعث شد تا عبدالله از خاندان سلطنتی کینه‌ای به دل بگیرد و همیشه به فکر تلافی باشد. چند بار خانواده سلطنتی سعی کردند تا او را بکشند اما این مسئله راه به جایی نبرد تا اینکه او بعد از سه پادشاه به ولیعهدی و سپس به پادشاهی عربستان منصوب شد. اتفاقی که برای تمام خاندان سلطنتی تلخ و باورنکردنی تلقی می‌شد.

عبدالله از سال ۱۹۹۶به طور غیر رسمی و از سال ۱۹۹۸به طور رسمی زمامدار امور کشور شد و با تصویب قانونی در مجلس فرمایشی عربستان و با استفاده از نفوذ خود توانست بسیاری از اختیارات پادشاه اعم از ریاست کابینه را خود بر عهده بگیرد. این اتفاق برای بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی غیرقابل تحمل بود و هر از گاهی به مقابله با آن بر می‌خاستند.

عبدالله بر عکس دیگر اعضای خاندان سلطنتی و برادر متوفی‌اش فهد که گرایش بسیاری به ایالات متحده داشت، به شدت انگلیسی و ضد آمریکایی نشان می‌داد. با اینکه او از سیاست اقتصاد و فرهنگ باز حمایت می‌کند و بر عکس بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی تفکری ضد رادیکالیسم و ضد وهابی دارد، در میان مردم عربستان و فرهنگ افراطی حاکم بر آن محبوب است. مردم عربستان او را دوست دارند و اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی به محبوبیت او افزوده است. با استفاده از همین ابزار او توانست به صورت آرام و مسالمت آمیز با افراطیون وهابی مقابله کند و از نفوذ آن‌ها در کشور تا حدی بکاهد.

این سیاست تا بدان جا پیش رفت که او خود، برادرش و خاندان سلطنتی را غیر وهابی و حتی ضد وهابی معرفی کرد.

او با حفظ ظاهر ضد آمریکایی اجازه داد تا فرهنگ غربی به کشورش نفوذ کند و تا آنجا پیش رفت که مکان‌های اختصاصی برای گردشگران خارجی ایجاد شود. مکان‌هایی که به صورت غیر علنی به سعودی‌ها نیز اجازه می‌داد تا آن‌ها نیز از این مکان‌ها استفاده کنند. او برای گردشگری اهمیت بسیاری قائل است اما همیشه گفته است که با وجود فرهنگ افراطی و نفوذ آن در جامعه نمی‌توان برای گردشگری کشور کاری کرد. از سال ۱۹۹۸ او به صورتی بسیار آرام و نامحسوس اقدام به دنبال کردن پروژه‌ای در جهت باز کردن فرهنگ جامعه کرد. از سال ۲۰۰۰ نگاه او به گردشگری از حالتی صرفا مذهبی خارج شد و جای خود را به نگاهی کاملا اقتصادی داد.

وی سمتهای ریاست هیئت دولت، فرماندهی نیروهای مسلح، ولیعهدی را به عهده داشت و نام کاملش نیز ملک عبدالله بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود بود.

 مرگ

نشانه‌های ضعف و کهولت سن ملک عبدالله که مدتی بود آغاز شده بود، از ژوئن ۲۰۱۰ به اوج خود رسید. عبدالله از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ تحت چند عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفت که وی را برای همیشه زمین‌گیر کرد بگونه‌ای که تا زمان مرگش بر روی ویلچر می‌نشست. وی پس از این دوره که در سکوت رسانه‌ای گذشت و اطلاع رسانی چندانی از آن صورت نگرفت، برای گذراندن دوران نقاهت عربستان را ترک کرد.

چیزی نگذشت که در ۴ سبتامبر ۲۰۱۲ یا دست کم تاریخی نزدیک به این دچار سکته قلبی شد و برای عمل جراحی به نیویورک برده شد که درباره این عمل خبری منتشر نشد ولی به جای آن دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که ملک عبدالله برای گذراندن دوران پس از بیماری راهی مراکش شده است. وی در ۲۴ سپتامبر‌‌ همان سال به کشورش بازگشت.

پس از این تاریخ ملک عبدالله چندین بار دیگر در عربستان و شاید در کشورهای دیگری بستری شد تا اینکه در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ با تشخیص ذات‌الریه و تنگی نفس شدید در شهرک پزشکی گارد سلطنتی عربستان بستری شد.

مرگ عبدالله  قیمت نفت را افزایش داد

در پی درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، روز جمعه قیمت نفت در بازارهایی آسیایی بیش از یک دلار افزایش یافت.

 قرارداد مربوط به معاملات نفت خام آمریکا در غرب تگزاس برای تحویل ماه مارس روز جمعه با یک دلار و ۴۵ سنت افزایش، به ۷۶. ۴۷  دلار رسید.

عربستان سعودی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می‌رود و و نخستین صادرکننده نفت در جهان است.

بهای نفت از ژوئن (خرداد-تیر) سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت که مهم‌ترین دلیل آن عرضه بیش از حد از سوی تولیدکنندگان است. البته این وضع با افزایش تولید نفت آمریکا تشدید شده است.

۱۲ کشور عضو اوپک که یک سوم نیاز جهانی نفت را تامین می‌کنند آخر ماه نوامبر (آذرماه) تصمیم گرفتند سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای خود در روز را برای ۶ ماه آینده حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *