منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                                      

منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                                      

خانه / اختصاصی هیأت / منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                                      

در هر عصر و زمانی این انسان های بصیر و آگاه در جبهه حق هستند که با رصد دشمن و نقشه های شیطانی او می توانند تشخیص دهند که مهم ترین عرصه جهاد کدام عرصه است

منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                                      

هیات: جهاد به معنای تلاش و مبارزه با دشمن از سوی مجاهدین فی سبیل الله، امری همیشگی، مستمر و تعطیل ناپذیر است. دلیل تعطیل ناپذیری امر جهاد در یک جامعه دینی و اسلامی، وجود دشمن به عنوان یک سنت الهی و واقعیتی انکار ناپذیر است. اما باید بدانیم که نوع جهاد به اقتضای شرایط و رفتار دشمن تفاوت پیدا می‌کند و ماهیت های نظامی، سیاسی، فرهنگی، علمی، اقتصادی به خود می‌گیرد.

 بر این اساس در هر عصر و زمانی این انسان های بصیر و آگاه در جبهه حق هستند که با رصد دشمن و نقشه های شیطانی او می توانند تشخیص دهند که مهم ترین عرصه جهاد کدام عرصه است؛ از دیدگاه مقام معظم رهبری در مقطع فعلی که حدود ۴۳ سال از رویارویی جدی و مستمر بین جبهه انقلاب اسلامی و جبهه استکبار می‌گذرد، با توجه به نوع رفتار دشمن و راهبرد هایش در مقابله با انقلاب اسلامی، جهاد عظیم روزگار ما، «جهاد تبیین» است.

دشمنان در مقطع کنونی با تمرکز راهبردی بر روی یک جنگ شناختی و راه انداختن جنگ تمام‌عیار روایت های غلط و نادرست از تمامی حقایق و واقعیت‌های مربوط به اسلام سیاسی، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و جریان مومن انقلابی، به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه و بدبین سازی مردم نسبت به انقلاب و نظام ولایی می‌باشند. جهاد تبیین اصلی ترین راهبرد برای خنثی سازی این نقشه شوم جبهه استکبار است و بر این اساس منبر و هیات دو ظرفیت و امکان بزرگ برای این جهاد عظیم به حساب می آید.

منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                                      
منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی

مقدمه:

جهاد در یک جامعه دینی و برای تک تک افراد مومن و خداپرست یک وظیفه و تکلیف همیشگی، مستمر و تعطیل ناپذیر است، دلیل اصلی بر این نگاه قرآنی و اسلامی، انکار ناپذیر و اجتناب ناپذیر بودن وجود دشمن است. وجود دشمن در برابر حق، افراد خداپرست و جامعه دینی یا نظام ولایی، یک امر قطعی و در واقع یک سنت الهی است. خداوند در قرآن می فرماید و «کذلک جعلنا لکل شی عدوا شیاطین الانس و الجن» آری این سنت الهی است که در برابر هر پیامبری که مردم را به راه درست دعوت می‌کند، دشمنانی از جنس و انس صف آرایی کرده و به دشمنی روی آورده و با آن پیامبر و اصحابش مقابله می‌کنند. همیشه اشرار، ظالمین، ستمگران و زورگویان در مقابل جبهه حق و اصحاب حق به میدان آمده و دشمنی می کنند. در چنین شرایطی خداوند به مومنان و پیروان جبهه حق فرمان جهاد و مبارزه با دشمن داده و برای این جهاد پاداش عظیم منظور کرده است. بنابراین جهاد تنها راه غلبه بر دشمن و رسیدن به عزت و سربلندی و کسب درجه بالایی از عبودیت و بندگی است. نکته مهم در این میان تشخیص عرصه جهاد و کم و کیف جهاد به اقتضای شرایط است. همه پیشوایان دینی و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین در راه خدا جهاد کردند و در این مسیر به شهادت رسیدند.

مقام معظم رهبری در این خصوص در دیدار با مداحان در سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها در سال جاری فرمودند چطور است که همه ائمه به شهادت می رسند؟چرا امام جواد در ۲۵ سالگی، امام عسگری در ۲۸ سالگی به شهادت می رسند؟چرا این ها را می کشند؟ چرا موسی بن جعفر علیه السلام را چند سال به زندان می‌اندازند و در زندان به شهادت می‌رسانند؟ زندگی، زندگی مبارزه بود. … ائمه جهاد نظامی که نمی کردند، جز      معدودی – فقط حضرت امیر المومنین، امام حسن مجتبی و حضرت امام حسین علیهم السلام با شمشیر جنگیدند – بقیه ائمه علیهم السلام که با شمشیر نجنگیدند جهاد شان چه بود؟ «جهاد تبیین»

آری از دیدگاه قرآن، جهاد یعنی مبارزه با دشمن که وجودش امری ثابت و همیشگی است، یک ضرورت قطعی برای حفظ دین و احیای آن قلمداد می شود.

 جهاد تبیین یکی از مهم ترین نوع جهادها در برابر دشمن است و بیشتر ائمه معصومین علیهم السلام به خاطر همین نوع جهاد بود که از سوی دشمنان اسلام و قرآن به شهادت رسیدند، اینک انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در شرایطی قرار دارد که با توجه به نقشه ها و برنامه های دشمنان، جهاد تبیین در اولویت قرار دارد. باید این جهاد را به درستی درک کرد و حق آن را ادا نمود. «منبر و هیات» در جامعه اسلامی و دینی ایران از چنان موقعیتی برخوردار است که می‌توان آن دو را خط مقدم جهاد تبیین نامید. بنابراین بر دست اندرکاران مساجد و هیات‌های مذهبی است که با توجه به شرایط کنونی به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند تا حق این جهاد ادا گردد. در این نوشتار چیستی،  چرایی و چگونگی جهاد تبیین مورد بررسی قرار می گیرد.

منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                                      
منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی

چرا جهاد تبیین اهمیت دارد؟

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با مداحان اهل بیت علیهم السلام در روز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها این چنین دعا کردند: «پروردگارا هیات‌های ما را هیات های امام صادق علیه السلام پسند قرار بده. ما را سربازان جهاد عظیم این روزگار که جهاد تبیین است قرار بده»  در این دعا ایشان از جهاد تبیین با عنوان جهاد عظیم روزگار کنونی یاد می کنند. چرا امروز جهاد تبیین، یک جهاد عظیم و با اهمیت است؟ جهاد یعنی تلاش و مبارزه در برابر دشمن و توطئه های دشمن.

در واقع جهاد جایی مطرح است که دشمن، دشمنی می‌کند و باید با جهاد یعنی مبارزه، توطئه ها و نقشه ها ی دشمنان را خنثی کرد و با شکست مواجه نمود.  اینک دشمنان به دلیل شکست در تمامی صحنه های مقابله با انقلاب اسلامی و ملت ایران طی ۴۳ سال گذشته به یک جنگ شناختی و جنگ روایت های فریبنده روی آورده، به دنبال گمراه سازی مردم هستند. جبهه استکبار در مقطع کنونی، با تمرکز بر جنگ شناختی و جنگ نرم با روی آوردن به تحریف تمامی حقایق و واقعیت های مرتبط با انقلاب اسلامی به دنبال فریب دادن ملت ایران و خصوصا نسل جوان است.

 فعال سازی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و سرمایه‌گذاری فراوان در این حوزه، سرمایه‌گذاری در فضای سایبر و سامان دهی تمامی نیروهای مخالف انقلاب اسلامی در این حوزه ها، نشان می‌دهد سردمداران جبهه استکبار تصور می کنند از این طریق موفق به غلبه بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خواهند شد. بنابراین جریان انقلاب باید با شناخت ماهیت و چگونگی این دشمنی دشمنان، به مقابله با آن بپردازد.

ملت ایران در محاصره تبلیغاتی قرار دارد

 در بیانیه گام دوم که با نگاهی عالمانه و واقع‌بینانه تنظیم شده، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با اشاره به جنگ رسانه‌ای دشمن علیه ملت ایران تصریح می‌کند که  اینک مردم ایران در محاصره تبلیغاتی دشمن قرار دارند و بایستی این محاصره تبلیغاتی شکسته شود.

دشمن با تبلیغات دروغین، با سیاه نمایی ها،  با برجسته سازی و بزرگنمایی مشکلات، با سرپوش گذاشتن بر روی دستاورد های انقلاب اسلامی و یا با کم ارزش جلوه دادن موفقیت ها و دستاورد ها، به دنبال تحریف حقایق و واقعیت های انقلاب اسلامی می‌باشد. کسانی که می‌خواهند این محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنند باید با ماهیت این محاصره آشنا باشند.

محاصره تبلیغاتی به مراتب خطرناک تر از محاصره نظامی و محاصره سرزمینی است. در این محاصره دشمن به دنبال تصرف ذهن ها و تصرف دل‌ها و قلب‌ها می باشد. اگر دشمن بتواند اذهان، دل ها و قلب‌های یک ملت را تصرف کند به راحتی می‌تواند به دست خود آن ملت به تمامی اهداف شوم و شیطانی اش دست پیدا کند و آن ملت را اسیر خود نماید.

 شرایط کنونی نبرد ملت‌ ما با دشمنان، یک چنین شرایطی است، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مداحان این صحنه نبرد را به درستی تشریح کرده و فرمودند: « این را من از روی اطلاع عرض می کنم که امروز انبوهی از رسانه ها – نمی‌شود شمرد، به خصوص با این وضع فضای مجازی – با هزاران متخصص هنر، متخصص رسانه و متخصص علوم ارتباطات، با پشتیبانی مالی انبوه، با پشتیبانی امنیتی انبوه در کارند، برای چه؟ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار را برگردانند، مذاق ها را برگردانند، ایمان ها را و باورها را تضعیف کنند و تخریب کنند. »

 نقطه هدف در جنگ تبلیغاتی

 جبهه استکبار و متحدینش در جنگ تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی و نظام ولایی، مجموعه ای از اهداف را دنبال می کنند. بدبین سازی، ناامید سازی و بی اعتماد سازی از اهداف مهم دشمن در این جنگ تبلیغاتی است. ایجاد نگاه بدبینانه نسبت به اسلام سیاسی، انقلاب اسلامی، امام و رهبری، جریان انقلابی و هر آنچه متعلق به انقلاب است، از اهداف مهم دشمن در این جنگ است. ایجاد نا‌امیدی در جامعه نسبت به آینده با توجه به شرایط کنونی و روندهای موجود و همچنین ایجاد بدبینی در مردم نسبت به تمامی ارکان نظام و مسئولین کشور در قوای سه گانه و دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها از دیگر اهداف دشمن می باشد. در واقع دشمن به دنبال تخلیه ایران از تفکر، اندیشه و روحیه انقلابی است. مشکل دشمن در ۴۳ سال گذشته با ملت ایران، به همین تفکر، اندیشه و روحیه انقلابی بر می گردد و بر همین اساس، در جنگ سنگین، پردامنه و با شدت نرم و عملیات روانی که به راه انداخته، دنبال تغییر افکار، باورها و نگاه ها نسبت به انقلاب اسلامی و نظام ولایی است. در این جنگ نابود سازی تفکر و روحیه انقلابی در ایران و از این طریق ایجاد گسست بین مردم و ولایت، نقطه هدف اصلی دشمن می باشد. به عبارت دیگر در این جنگ، دشمن ارتباط مردم با رهبری و پیوند ملت با ولایت را نشانه رفته است.

 راهبرد دشمن در جنگ تبلیغاتی

 دشمن برای رسیدن به اهداف یاد شده و همچنین رسیدن به هدف اصلی که همانا نابودی تفکر، اندیشه و روحیه انقلابی و در نهایت ایجاد شکاف و فاصله بین ملت و ولایت است، راهبرد های گوناگون و شیوه ها و روش‌های متنوعی را به کارگرفته، لکن تحریف حقایق و واقعیت ها از دو طریق راهبرد اصلی دشمن در این مقابله و جنگ نرم به شمار می آید:

  1. تصویر سازی غلط و منفی از اسلام سیاسی، انقلاب اسلامی، امام و رهبری، دوران پس از انقلاب، جریان انقلابی و در یک کلام ایجاد نگاه منفی در مردم نسبت به هر آنچه مرتبط با انقلاب اسلامی است.
  2. تصویر سازی غلط و مثبت از جریان، تفکر و اندیشه های مقابل انقلاب اسلامی. در واقع دشمن از یک طرف به دنبال ایجاد نگاه بدبینانه نسبت به انقلاب اسلامی و نظام ولایی و از طرف دیگر ایجاد نگاه مثبت به هر آنچه غیر انقلاب و نظام اسلامی تصور می شود، می باشد.

 این که برخی از مخالفین می‌گویند این حکومت نباشد، هر چه می‌خواهد باشد بهتر از این حکومت است، خروجی و نتیجه همین تغییر نگاه ها و افکار است.

آری دشمن با این تصویر سازی های غلط و منفی از انقلاب و نظام اسلامی به دنبال ایجاد تنفر در مردم نسبت به حکومت و نظام ولایی است. در واقع هدف آن هزاران متخصص هنر، متخصص علوم ارتباطات و متخصص رسانه با پشتیبانی های انبوه مالی که شبانه روز کار می کنند، ایجاد همین تنفر و نگاه منفی در مردم است.

نمونه هایی از تصویرسازی های گمراه کننده

همان طور که اشاره شد دشمن با تصویر سازی های غلط اعم از مثبت و منفی به دنبال ایجاد گمراهی در مردم است اساساً کار جریان تحریف و تخریب القا تحلیل‌های غلط و زمینه‌سازی برای اخلال در دستگاه محاسباتی و در نهایت اشتباه در تصمیم گیری و رفتار است؛ کار اصلی دشمن این است که مردم انقلابی و پیرو ولایت را تبدیل به مردم مخالف انقلاب و ضد ولایت کند. فراموشی تاریخی و جابجایی نسلی کمک می‌کند تا دشمن در موضوع تصویر سازی برای بخشی از جامعه موفق عمل کند. نمونه‌هایی از این تصویرسازی ها عبارت است از:

1-  تطهیر رژیم پهلوی

 در حالی که رژیم پهلوی که رژیم بیگانه ساخت بود و خسارت فراوانی را به کشور و ملت وارد ساخت و دارای سه ویژگی اصلی، فاسد بودن سیستمی، دیکتاتور و مستبد بودن و وابستگی کامل به بیگانه بود؛ امروز جبهه استکبار با بهره‌گیری از امپراطوری رسانه‌ای تلاش می‌کند از رژیم پهلوی و شاه ایران یک چهره مردمی، مستقل، خدمتگزار و عامل پیشرفت ایران معرفی کند؛ اینک تلاش می‌شود شاه به عنوان خادم ملت ایران معرفی گردد و از او شخصیتی در ذهن جوان ایرانی ساخته شود که در اعتراضات خیابانی شعار دهد رضا شاه روحت شاد.

2- انقلاب عامل مشکلات

 در حالی که با انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی کشور ایران از زیر سلطه آمریکا رهایی پیدا کرد و ملت ایران سرنوشت خود را به دست گرفت و حاکمیت ملی در کشور معنا پیدا کرد و ایرانیان با عزت نفس و خودباوری بر اساس هویت اسلامی و ملی خود در مسیر پیشرفت واقعی قرار گرفتند، لکن در این جنگ نرم، جریان تحریف و تخریب با شگردهای مختلف تلاش می‌کند تا با یک تصویر سازی غلط و منفی از انقلاب اسلامی، این انقلاب را عامل پدیداری مشکلات فراوان برای ملت ایران معرفی کند.

 زندگی و رفاه مردم ایران در دوران بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب از جهات مختلف تفاوت از زمین تا آسمان دارد اما اینکه این گونه خصوصاً به نسل جوان القا می‌شود که مردم در پیش از انقلاب راحت زندگی می‌کردند و در رفاه بودن اما با انقلاب دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شدند این القا به‌گونه‌ای است که عمده مردم در دوران قبل از انقلاب در فقر و محرومیت به سر می‌بردند، شاخص‌های تحصیل و سواد، تعداد پزشکان، تعداد مشترکین برق، گاز، آب و تلفن، شبکه بهداشت، میزان مرگ و میر کودکان و نوزادان همگی شان نشان می‌دهد که مردم در چه شرایط سخت و دشواری به سر می بردند، اما در تصویر سازی از رژیم پهلوی، آن دوران، دوران رفاه تعریف می‌شود.

منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                               
منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی

3-  ایران آغازگر جنگ تحمیلی!

 از عجایب روزگار آن است که با وجود هزاران سند و مدرک مبنی بر اینکه، جنگ تحمیلی بر اساس سیاست قدرت های شیطانی از سوی رژیم بعث عراق بر ایران تحمیل شد. در این جنگ شناختی برای ایجاد بدبینی نسبت به انقلاب، نظام اسلامی و خصوصاً حضرت امام رحمة الله علیه تلاش می شود که جمهوری اسلامی و شخص امام به عنوان آغازگر جنگ معرفی شده و صدام حسین را در موضع دفاع تعریف کنند.

4-  استکبار ستیزی و شعار مرگ بر آمریکا عامل مشکلات است

 از نمونه های دیگر در جنگ شناختی و تحریف برای فریب افکار، آن است که گفته می‌شود شعار مرگ بر آمریکا اساساً استکبار ستیزی، عامل اصلی پدیداری مشکلات برای ملت ایران است. بر این اساس با چنین القایی راه نجات کشور و ملت در مذاکره و سازش با آمریکا خلاصه می شود.

در واقع القا می شود که ایستادگی در مقابل آمریکا یک امر غیر عقلایی و هزینه ساز برای ملت و کشور است و اگر بخواهیم این مشکلات حل شود باید دست از شعارهای انقلابی برداشته و با کوتاه آمدن و سازش با آمریکا مشکلات کشور را حل کنیم.

5- جمهوری اسلامی در منطقه ماجراجویی می کند!

درحالی که سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی در راستای تامین منافع ملی و خصوصاً تامین امنیت ملی می‌باشد اما دشمن در جنگ شناختی تلاش می‌کند از این سیاست‌ها تحت عنوان ماجراجویی یاد کرده و این سیاست‌ها را عامل تولید مشکل برای ملت ایران معرفی کند. بسیار روشن است که در دو دهه اخیر آمریکایی ها به بهانه مبارزه با تروریسم و لشکرکشی به منطقه غرب آسیا به دنبال سلطه بر این منطقه و از جمله سلطه بر ایران همانند دوران قبل از انقلاب بودند لکن با سیاست‌های درست جمهوری اسلامی تمامی طرح ها و نقشه های آمریکا و متحدینش با شکست مواجه شد. اینک آمریکای شکست خورده در منطقه تلاش می‌کند این سیاست های درست جمهوری اسلامی را که دقیقا در راستای منافع ملی ایرانیان بوده در نقطه مقابل منافع مردم ایران توصیف نماید. بر همین اساس است که افراد تحت تاثیر رسانه های دشمن در حرکت های اعتراضی خیابانی شعار می‌دهند: ((سوریه را رها کن فکری به حال ما کن!))

کار ویژه منبر و هیات در جهاد تبیین

 اگر بپذیریم که در کشور ما منبر و هیات همچنان از رسانه های معتبر و موثر به حساب می آیند و دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشند، آنگاه درخواهیم یافت که این دو اولاً در خط مقدم جهاد تبیین قرار دارند و ثانیا این دو، با یک نهضت جهادی و هوشمندانه می‌توانند با شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن، این توطئه خطرناک جبهه استکبار را خنثی نمایند.

 بر اساس همین نقش ممتاز هیات در جهاد تبیین است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با مداحان فرمودند: ((هیات کانون جهاد تبیین است))

داشتن زبان گویا و ذهن فعال دو شرط لازم برای جهاد تبیین است و این دو از ویژگی‌های اصلی اصحاب منبر و هیات است. هم‌منبری‌ها و هم مداح ها خصوصاً آنان که موفق هستند و مخاطب های فراوان جذب می‌کنند، عمدتاً کسانی هستند که دارای زبان گویا و ذهن فعال می باشند؛ انتظار ولایت از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت آن است که تمامی امکانات و توانایی ها و ظرفیت ها از جمله ظرفیت هیات را در مسیر جهاد تبیین فعال سازند. در میان این ظرفیت ها برای مقابله با جبهه شیطان از طریق جهاد تبیین، مقام معظم رهبری با این اعتقاد که >>هیات کانون جهاد تبیین است<< خطاب به دست اندرکاران هیات ها و مداحان می فرمایند: « ما از خودمان سوال کنیم که ما در این جهادی که وجود دارد در این جنگ بی امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت – این جنگی است بین این ها – ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟ این را باید مشخص کنیم برای خودمان و خاطرمان را جمع کنیم، کجا ایستاده‌ایم.»

رهبر حکیم انقلاب در گذشته هم در دیدار با دست اندرکاران هیات رزمندگان اسلام فرموده بودند؛ ما هیات سکولار نداریم و هیات امام حسین علیه السلام باید یک هیات بصیرت افزا و انقلابی پرور و دشمن شکن باشد. معظم ‌له در این دیدار مداحان هم با چنین نگاهی دعا می کند که هیات ها در مسیر مکتب اهل بیت و احیا کننده مکتب اهل بیت حرکت کرده و می فرمایند: «پروردگارا هیات‌های ما را هیات امام صادق پسند قرار بده ما را سربازان جهاد عظیم این روزگار که جهاد تبیین است قرار بده»

از این کلام رهبری به وضوح دریافت می‌شود که هیات امام صادق علیه السلام پسند در این روزگار ما آن هیاتی است که در خط مقدم جهاد تبیین باشد و مداحان این هیات ها همانند سربازان فداکار و ایثارگر در این خط مقدم درحال جهاد شبانه روزی باشند.

منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                                      منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی                                                                      
منبر و هیات خط مقدم جهاد تبیین|دکتر جوانی

الزامات جهاد تبیین در هیات

 برای اینکه هیات در خط مقدم جهاد تبیین موفق باشد توجه به الزامات این جهاد از سوی دست اندرکاران هیات و به ویژه صاحبان منبر و مداحان اهل بیت ضرورت دارد الزاماتی از قبیل:

  1. معنویت، اخلاص و توکل.
  2. شناخت دشمن و سیاست های دشمن در عصر حاضر.
  3. آشنایی با حوزه هایی که دشمن به تحریف آن روی آورده و با روایت غلط به دنبال گمراه کردن مردم است.
  4. داشتن زبانی گویا و ذهنی فعال برای روایت درست از حقایق و واقعیت‌ها برای خنثی سازی روایت‌های دروغ دشمن.
  5. رعایت انصاف و اخلاق در روایت درست از حقایق و واقعیت‌ها.
  6. به میان آوردن آبرو و نترسیدن از جنگ روانی دشمن در این جهاد روایت‌ها و جهاد تبیین.
  7. حرکت جهادی مبتنی بر عقلانیت و تدبیر برای سخن گفتن و روایت کردن درست و به هنگام در مقابل جبهه دشمن.
  8. برخورداری از شرح صدر و شجاعت و تدبیر توأمان در این جهاد عظیم.
  9. آشنایی با تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن.
  10. آشنایی با رژیم پهلوی و فساد های این رژیم و شرایط و چگونگی زندگی مردم در آن دوران و وضعیت کشور از جهات مختلف.

موارد ذکر شده از مهمترین الزامات این جهاد عظیم است، جهادی که خود از الزامات تحقق گام دوم و تمدن سازی اسلامی می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *