ya-zahra

منبر پیشنهادی به مناسبت ایام فاطمیه-آسایش و آرامش

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / حضرت زهرا (سلام الله علیها) / منبر پیشنهادی به مناسبت ایام فاطمیه-آسایش و آرامش

خداوند تبارک و تعالی انسان را به حال خود رها نکرده تا در مشکلات زندگی غرق شود و نتواند راه‌حلی پیدا کند ، بلکه راه و رسم درست زندگی کردن را از طریق وحی و کتاب و سنت در اختیار او قرار داده و برای اینکه حجت بر انسان تمام شود ، اهلبیت سلام الله علیهم را به عنوان الگوی عملی معرفی کرده الگوهایی که اگر از آن تبعیت کنند.

منبر پیشنهادی به مناسبت ایام فاطمیه-آسایش و آرامش

منبر پیشنهادی با موضوع آسایش و آرامش ، به مناسبت شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها.

یکی از سوالاتی که امروزه در جامعه ما مطرح است این است که گمشده بشر در زندگی آرامش است یا آسایش؟ مردم به دنبال چه چیزی هستند؟ آرامش یا آسایش؟ این سوال خیلی مهم است که آرامش اولویت دارد یا آسایش؟

وقتی دقیق می‌شویم می‌بینیم که در زندگی امروز یک آرامش وجود دارد و یک آسایش . در زندگی امروز می‌بینیم که رفاه و آسایش زیاد شده است و رفاهیات زندگی افزایش پیدا کرده ، ولی آرامش زیاد نشده است…

بعضی فکر می کنند که هرچه آسایش و رفاه بیشتر شود آرامش هم بیشتر می‌شود ، ولی با تجربه‌ای که داشتیم ، می بینیم که عملاً اینطور نیست.

عزيزان ، شاید بارها شاهد صحنه های درگیری و تصادفات و همچنین بگو مگوهای لفظی و فیزیکی در محیط‌های اجتماعی بوده اید ، یقیناً هر پدیده ی اجتماعی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما امروز می خواهم از یک زاویه دیگر به این آسیب‌ها نگاه کنیم…

یکی از اصحاب امام باقر علیه السلام روزی محضر حضرت باقر علیه السلام شرفیاب شد ، از خراسان با پای پیاده به محضر حضرت آمد و پای خود را که پوست انداخته بود از کفش بیرون آورد و عرض کرد ، به خدا قسم جز محبت و دوستی شما اهل بیت سلام الله علیهم هیچ عاملی مرا از راه دور به این جا نیاورده است.

امام فرمودند: به خدا سوگند اگر سنگی ما را دوست بدارد خداوند او را با محشور می‌کند.

 سپس در ادامه فرمودند: هل الدّین الّا الحُبّ؟! آیا دین چیزی جز محبت است ؟!

قال الله عزّوجلّ: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ». آل عمران-31

خداوند می فرماید (ای پیامبر) بگو اگر خدا را دوست دارید مرا پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد.

از طرفی خداوند می فرمایند: کسانی را که به سوی آنها مهاجرت می کنند دوست دارند و آیا دین بغیر از محبت است؟!

منبر پیشنهادی به مناسبت ایام فاطمیه-آسایش و آرامش
منبر پیشنهادی به مناسبت ایام فاطمیه-آسایش و آرامش

خداوند تبارک و تعالی انسان را به حال خود رها نکرده تا در مشکلات زندگی غرق شود و نتواند راه‌حلی پیدا کند ، بلکه راه و رسم درست زندگی کردن را از طریق وحی و کتاب و سنت در اختیار او قرار داده و برای اینکه حجت بر انسان تمام شود ، اهلبیت سلام الله علیهم را به عنوان الگوی عملی معرفی کرده الگوهایی که اگر از آن تبعیت کنند. زمينه‌ی هدایت و سعادت دنیا و آخرت افراد تامین می گردد و از ضلالت و گمراهی نجات خواهند یافت .

با توجه به ایام فاطمیه نگاهی به سیره ی حضرت زهرا سلام الله علیها می‌کنیم و از ایشان الگوبرداری مینماییم  تا طریقه محبت و مهرورزی را از ایشان یاد بگیریم .

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که حضرت زهرا سلام الله علیها به چه کسانی محبت ورزیده‌اند و محبت و مهرورزی در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها چه جایگاهی داشته است ؟

که می توان در چهار بخش عنوان کرد ؛

اول ، محبت به پدر و مادر.

دو ، محبت به همسر.

سه ،  محبت به فرزندان.

چهار ،  محبت به مردم.

  • محبت به پدر

دوران کودکی حضرت زهرا سلام الله علیها مصادف بود با محاصره اقتصادی مسلمانان در شِعب ابوطالب ، در این دوره که سخت ترین دوران زندگی پیامبر صلّی الله علیه و و آله و سلّم است دو حامی بزرگ  دو حامی بزرگ خود یعنی حضرت ابوطالب علیه الرحمه و حضرت خدیجه سلام الله علیها را از دست دادند و آن سال، عام الحزن نامیده شد .

روزی ، یکی از مشرکین مقداری خاکروبه و خاشاک بر سر و صورت آن حضرت پاشید ، اما پیامبر صلّی الله علیه و آله چیزی نگفت ، حال اگر ما بودیم چه می‌کردیم حتماً عصبانی میشدیم و ناسزا می‌گفتیم و برخورد فیزیکی می‌کردیم…

(متاسفانه بسیاری از قتل های غیرعمد ، عصبانی شدن مردم،  و عدم کنترل هیجانات و احساسات و کم طاقتی بخاطر عدم محبت به مردم است زیرا انسان از کسی که دوستش دارد به راحتی عصبانی  نمی شود.)

صبر و حوصله ی پیامبر صلّی الله علیه و آله نشان از محبت ایشان به  مردم دارد و همین اخلاق پسندیده باعث جذب مردم به اسلام گردید .

 پیامبر صلّی الله علیه و آله بعد از ریزش خاکروبه ها عصبانی نشدند و چیز نفرمودند و با همین حال وارد خانه شدند حضرت زهرا سلام الله علیها به استقبال پدر رفت آورد و با چشم گریان سر و صورت پدر را شستند .

غمخوار پدر بودند . شدت علاقه حضرت به پدر بزرگوارشان ، نشأت گرفته از شدت علاقه ی پیامبر به ایشان بود به حدی که او را ام ابیها می نامیدند در دوره غربت اسلام  حضرت زهرا سلام الله علیها با پدرش رفتاری داشت ، مانند رفتار مادر به فرزند ، پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم نیز بسیار به دخترش علاقه‌مند بودند و رفتار ایشان  همانند رفتار فرزند نسبت به مادر بود .

پیامبر دست فاطمه علیها السلام را می بوسید، هر وقت سفر می رفت آخرین کسی که با او خداحافظی می‌کرد حضرت زهرا سلام الله علیها بود در بازگشت از سفر ابتدا از او دیدار می‌کرد. حضرت زهرا علیها السلام مانند مادری دلسوز رسول خدا صلّی الله علیه و آله را در آغوش می گرفت از او نگهداری می کرد. زخم هایش را مرهم می گذاشت و رنجها و دردهایش را کاهش می‌داد .

اینگونه عواطف و احساسات دو طرفه بود و  ابراز علاقه به قدری بود که وقتی بر پدرش وارد می‌شد ، پیغمبر صلّی الله علیه و آله دست  او را می بوسید و آن را در جای خودش می‌نشاند .

اگر دختران ما از این سیره نیک حضرت زهرا الگوبرداری کنند و پدر و مادر خود محبت و احسان نمایند و از طرف والدین نیز محبت ببینند در آن صورت به فطرت ِ محبت طلبی آنان پاسخ مثبت داده شده و دیگر در بیرون از خانه به دنبال محبت های کذایی نمی‌روند و بدنبال جبران کمبود محبت از خانه فرار نمی‌کنند.

  • محبت و مهرورزی نسبت به همسر

کلید آرامش ، انضباط ، استحکام و صمیمیت خانواده به دست زنان است و به دنبال آن موفقیت و آسودگی خاطر مرد نیز به نوع رفتار و برخورد زن در درون خانه بستگی دارد .

 یکی از مشکلات زوجین عدم ابراز علاقه است چه بسا زن و مرد قلباً  محبت فراوانی به یکدیگر داشته باشند ولی توانایی ابراز آن را نداشته باشند و در این حال زنان به خاطر روحیه حساس و لطیفشان گمان می کنند که شوهرشان دوستشان ندارد از این رو ائمه معصومین سلام الله علیهم بر ابراز علاقه به همسر تاکید کرده و در سیره عملی شان هم به کرات مشاهده می‌شود .

در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها کلمات و عبارات محبت امیز بسیار زیاد است . حضرت زهرا سلام الله علیها با الهام از دستورات الهی و با دارا بودن درک صحیحی از روابط زن و شوهر ، همواره به همسر بزرگوارشان عشق می‌ورزیدند و او را مورد محبت قرار می‌دادند و امیرالمومنین علیه السلام را ابوالحسن صدا می زدند و ایشان را رُوحی لروحِکَ الْفِداءُ و نَفْسی لِنَفْسِکَ الْوِقا می خواندند.

مشاهده می شود که عدم رعایت همین مسئله باعث ایجاد کینه بین زن و شوهر می شود متاسفانه در رسانه ها و فیلم ها مشاهده می‌کنیم که زوجین نه تنها احترام همدیگر را ندارند بلکه با بی احترامی و توهین همدیگر را صدا می زنند .

این در حالی است که استفاده از القاب و نام های مناسب ، باعث ایجاد روابطی صحیح و مثبت و محیطی آکنده از صمیمیت و محبت می‌کند و سبب پیدایش زمینه ی عکس العمل  رفتاریِ مناسب در طرف مقابل می شود.

امیر کلام و بیان در فرمایشی می‌فرمایند: اجملوا فی الخطاب تسمعوا جمیل الثواب؛ خطاب هایتان را زیبا کنید تا پاسخ زیبا بشنوید.

منبر پیشنهادی به مناسبت ایام فاطمیه-آسایش و آرامش
منبر پیشنهادی به مناسبت ایام فاطمیه-آسایش و آرامش
  • محبت ورزی حضرت زهرا سلام الله علیها به فرزندان

 یکی از نیازهای اساسی کودکان نیاز به محبت و دوست داشتن است . عدم توجه والدین به این نیازهای فطری باعث ایجاد کمبودها و مشکلات روانی خواهد شد . بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری های افراد در بزرگسالی ریشه در خلا عاطفی و کمبود محبت در دوران کودکی دارد و بیشترین امری که می‌تواند از نظر روانی این میل باطنی کودک به محبت را ارضا نماید آغوش گرم مادر است .

در کنار همسر داری پرورش روحی و جسمی کودک از مهمترین وظایف زن در خانواده است و لذا برای ابراز صحیح این محبت نیاز به الگو دارد. محبت چه کم و چه زیاد آن اثرات تخریبی زیادی بر روح و روان فرزندان دارد و چه الگویی بهتر از صدیقه طاهره سلام الله علیها.

با توجه به برخوردهای عاطفی و منطقی حضرت زهرا سلام الله علیها با کودکانش می‌بینیم که حضرت در پرورش روح و بنیان‌های شخصیتی فرزندانش ، به قدری با ظرافت و دقت عمل نموده که هر یک از فرزندانِ ایشان از بزرگترین افراد بشر قرار گرفتند و صفحات بزرگ از تاریخ را ورق زدند و عملاً به الگو و اسوه‌های مقاومت ، ایثار ، صبر و از خودگذشتگی و شجاعت تبدیل شدند .

 حضرت زهرا سلام الله علیها در روابط کلامی و محبت آمیز خود با خطاب قرّة عینی و ثمره الفؤادی فرزندان خود را صدا می کردند .

 سلمان فارسی می گوید : روزی به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شدم . آسیابی را جلوی حضرت دیدم ، که دستاس آن را با حالت خستگی و ضعف گرفته و می چرخاند و مقداری جو آرد می نمود و در گوشه ای از اتاق حسین سلام‌الله علیه از شدت گرسنگی ناله میکرد. عرض کردم اجازه بفرمایید کمک کنم یا آسیاب را بچرخانم یا حسین را آرام کنم .

 فرمودند : من به فرزندم آشناترم پس تو دستاس را بچرخان.

  • محبت و مهرورزی حضرت زهرا سلام الله علیها به مردم

روزی امام مجتبی سلام الله علیه وارد اتاق مادر گرامیشان شدند و دیدند که مادر در حال رکوع نماز است و برای مردها و زنهای مومن با ذکر نامشان دعا میکند . دیدند که فقط برای دیگران دعا کردند و برای خودشان دعای ننمودند وقتی سوال کردند که چرا برای خودتان دعا نمی کنید و فقط برای دیگران دعا نمودید فرمودند : یا بُنیَّ الجار ثم الدار، اول باید به فکر نجات همسایه باشیم و سپس برای خودمان دعا کنیم .

زمانی که آیه ۴۳ و ۴۴ سوره حجر نازل شد پیامبر صلّی الله علیه و آله بسیار گریستند و اصحاب هم گریان شدند آیات عذاب نازل شده بود .

سلمان فارسی چون میدانست که پيغمبر صلّي الله‌ عليه واله با دیدن فاطمه زهرا سلام الله علیها خوشحال می شوند ،

به دنبال حضرت رفتند و ایشان را نزد پدر آوردند .

وقتی به نزد پدر رسیدند بیان داشتند ، پدر جان دخترت فدای تو گردد چرا گریان و ناراحتید .

پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمودند : جبرئيل آمد و آیه ای از  جهنم نازل نمود که بسیار دردناک و وحشتناک بود ، حضرت زهرا سلام الله علیها با شنیدن آیه گریست و با صورت به زمین افتادند، صدا زد ای وای به حال گناهکارانی که اهل آتش جهنم گردند.

عزیزان ، چه کسی را سراغ دارید که اینقدر به فکر مردم باشد و با شنیدن عذاب الهی در مورد گنهکاران از هوش برود .

آیا چیزی غیر از محبت و دوست داشتن دیگران است ؟!

این درس بزرگی برای همه ما است که علاوه بر دغدغه ی هدایت ِ خود ، دغدغه ی هدایت دیگران را نیز داشته باشیم .

از امام باقر علیه السلام  نقل شده که فرمودند: به خدا قسم ای جابر در روز قیامت حضرت فاطمه سلام الله علیها  جدا می کند و نجات می دهد شیعیان و محبین و دوستدارانش را همچنان که مرغ دانه ی خوب از دانه ی بد را جدا می کند. زمانی که شیعیان او با آن حضرت نزدیک در بهشت می رسند، خداوند در دل های آن ها می اندازد که برگردید و نگاه کنید، بر می گردند و نگاه می کنند. خداوند می فرماید: چرا برگشتید؟ در حالی که فاطمه سلام الله علیها، دختر حبیبم در بین شماست! و هر آینه شفاعت، او را درباره ی شما خواهم پذیرفت.

می گویند: خدایا دوست داریم قدر و منزلت ما شیعیان فاطمه سلام الله علیها  در این روز شناخته شود.

پس از جانب خداوند خطاب می شود، ای دوستان من برگردید و نگاه کنید و ببینید هر کسی شما را به خاطر دوستی فاطمه سلام الله علیها دوست داشته است، هر کسی شما را اطعام کرده است؟

هرکس را که به خاطر زهرا سلام الله علیها ، شما دوستداران فاطمه را اطعام کرده، نیکی نموده و با جرعه ی آبی سیرابتان کرده است و یا غیبت افرد را از شما به خاطر دوستی فاطمه سلام الله علیها برگردانده، دست او را بگیرید و به بهشت واردش کنید. سپس امام باقر علیه السلام فرمود: به خدا قسم باقی نمی ماند در بین مردم جز شک کننده، یا منافق و یا کافر.

تنظیم: روح الله مومنیان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *