hazrat-masoomeh

منبر پیشنهادی ویژۀ حضرت معصومه سلام الله علیها

خانه / آموزش / منبر پیشنهادی ویژۀ حضرت معصومه سلام الله علیها

در بین امامزاده ها فقط دو امامزاده هستند که زیارتنامه ی ماثور دارند. یکی حضرت قمر منیر بنی هاشم ابوالفضل العباس و یکی هم کریمه ی اهل بیت فاطمه معصومه علیهم السلام.

منبر پیشنهادی ویژۀ حضرت معصومه سلام الله علیها

امام جواد علیه السلام فرمودند: من زار عمتی بقم وجبت له الجنه.کسی که عمه ام (حضرت معصومه علیها السلام) را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود. چرا؟!

سوال اینجاست که مگر فاطمه معصومه سلام الله علیها کیست؟! یک امامزاده است.

سوال بعدی اینجاست که صرف آمدن و سلام دادن و زیارت بهشت بر زائر ایشان واجب می شود ؟ یا نه ؟ یا با همان قیودی که در بعضی از روایات آمده که عارفاً بحقّها باشد لایق بهشت می شود؟

زائر باید با مزور (کسی که به زیارتش می رود) ارتباط برقرار کند ، باید سنخیت پیدا کند. مگر در زیارت اهل بیت سلام الله علیهم  نمی خوانیم ؛ اتقرب الی الله بحبّکم ؟

مگر در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها، نمی خوانیم که ؛ ما رضایت خدا رو در زیارت شما می طلبیم؟

حال سوال اینجا مطرح است که چرا حضرت معصومه سلام الله علیها  این شأن بالا را دارد؟ و یک امامزاده نیست!

جواب این است که ایشان، محدثه بوده اند، عالمه غیر معلمه  بوده اند. به خاطر نماز و عبادت و ولایت پذیری و بندگی ایشان است که کسی که ایشان را زیارت کند در حالی که عارفا بحقها باشد بهشت بر او واجب می شود.

کسی که زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام می آید باید از خودش بپرسد آیا حضرت از من رضایتمند است؟ نماز من منطبق با سیره ی معصومین علیهم السلام است؟ حجاب من حجابی است که فاطمه معصومه علیهاالسلام بپسندد؟

نگاه من، قوای من، بندگی من، زندگی من بگونه ای تنظیم شده که ایشان من را شفاعت کند…؟

در بین امامزاده ها فقط دو امامزاده هستند که زیارتنامه ی ماثور دارند. یکی حضرت قمر منیر بنی هاشم ابوالفضل العباس و یکی هم کریمه ی اهل بیت فاطمه معصومه علیهم السلام.

منبر پیشنهادی ویژۀ حضرت معصومه سلام الله علیها
منبر پیشنهادی ویژۀ حضرت معصومه سلام الله علیها

امام جواد علیه السلام ضمانت فرمودند که هرکس زیارت عمه جانم برود بهشت بر او واجب می شود، اما ضمانت بدون شرط که نمی شود.

بشرط اینکه معرفت و آگاهی و شناخت زائر به حضرت به اندازه ای که باید باشد برسد.

با قصد پاک، قربه الی الله، اخلاص، اجازه گرفتن، با توجه، با خشوع، آزار ندادن معصوم…

عزیزان حضرت معصومه علیهاالسلام مقام های زیادی دارند که یکی از آنها مقام شفاعت است، در زیارتنامه ی ایشان می خوانیم یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه…

در یکی دیگر از فرازهای زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام می خوانیم؛

(اللهم انی اسئلک أن تَختم لی بالسعاده  ….)

اولین چیزی که در این فراز از خداوند می طلبیم این است که عاقبت به خیر شویم فقط آغاز کار ما به سعادت نباشد بلکه پایان کار ما هم به سعادت ختم شود .

امیر المومنین علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمودند: فرزندم اگر دیدی شخصی آدم خوبی است حکم نکن که خوب هم از دنیا می رود و اگر هم دیدی آدم بدی است قضاوت نکن بد هم از دنیا می رود.

کَم مِن سعیدٍ ختم له الشقاوه و کم مِن شقیٍّ ختم له بالسعاده … کسی فکر نمی کرد برصیصای عابد سقوط کند؛ بلعم باعورا سقوط کند.

کسی فکر نمی کرد پایان کار زیبر، زبیری که پای وصیت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها را امضا کرد، در جنگ های پیامبر شرکت داشت، جزو شورای شش نفره بود که به نفع امیرالمومنین کنار رفت، اما در جمل مقابل علی علیه السلام صف‌آرایی کند.

اسامه ای که پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم دوستش داشت در جنگ جمل از علی ابن ابیطالب علیهماالسلام جدا شد، سعد ابن ابی وقاص که برای اسلام شمشیر زده بود در جنگ جمل از ادامه ی جنگ عذرخواهی کرد.

لذا حضرت یوسف علیه السلام دعا می کرد که پروردگارا تَوَفَّنی مُسلماً؛ من را مسلمان بمیران و تَوَفَّنا مع الابرار؛ و با نیکان بمیران.

عاقبت بخیری خیلی مهم است .

حدیث زیبایی از آقا رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم برایتان نقل می کنم؛

که چه انسان هایی سعید و چه انسان هایی شقی می باشند.

فرمودند: علامه الشقاوه اربعه؛

چهار چیز نشانه ی شقاوت و بدبختی است:

  • نسیان الذنوب الماضیه و هی عندالله محفوظه ،بجای اینکه از گناه توبه کند ؛گناهانش را فراموش میکند .
  • وذِکرُ الحسنات الماضیه و لا یدری قُبِلَت اَو رُدَّت ،کار خویش را به رخ دیگران میکشد.
  • و نَظرَهُ الی مَن هو فَوقَهُ فی الدنیا ، در عالم دنیا و مادیات ، به بالا دست خود نگاه میکند،مسابقه ی ثروت و چشم و هم چشمی
  • و الی مَن هو دونَهُ فی الدین ، و در امور دینی و معنویات ، به پایین دست خود نگاه میکند.

یکی از راه های که می توان اسباب عاقبت بخیری را فراهم کرد ارتباط با ذوات مقدس معصومین علیهم السلام است.

عالمی نقل می کند ، قریب به هشتاد سال قبل ، در عالم خواب از طرف موزه (مسجد طباطبایی) در حال رفتن به حرم بودم  از مقابل ایوان آیینه سلام دادم و رفتم .

در عالم خواب دیدم صندوقچه های مخملی سبز جلوی ایوان آینه است، (فقط می گویید سلام دادم و رفتم) هر که رد می شد و لو اینکه فقط رد می شد، یکی از اینها بهش می دادند.

می گوید من هم یکی گرفتم و رفتم . جلوی ِ فیضیه که رسیدم با خود گفتم که باز کنم ببینم چه چیزی داخلش هست ؟…باز کردم دیدم یک برگه داخلش هست، نوشته؛ بسم الله الرحمن الرحیم  برائه من النار لفلان بن فلان _فاطمه بنت موسی ابن جعفر سلام الله علیها…ولو یک کسی عبور کرده بود.

آقای اراکی می فرمودند:  یک درس اخلاقی بود پنج شنبه ها، فلان عالم دیدند درهای حرم اولیا مخدره فاطمه معصومه دوش های آبی است که هر کس داخل یا خارج می شود زیر این دوش ها شسته می شود.

در احوالات آن عالم دارد که فرمودند چهل سال بدون وضو به گنبد و بارگاه حضرت معصومه علیهاالسلام نگاه نکردم.

امام صادق علیه السلام فرمودند : لنا حَرَماً و هو بلده قم .

آقا فرمودند : قم کوفه الصغیره. قم حرم کوچک ماست.

فرمودند: لَولا القمیون لَضاعَ الدین، اگر قمی ها نبودند دین خدا ضایع می شد. دین از بین می رفت . هم اهل الفقه ، هم اهل الدرایه، هم اهل الدرک، قم عُشّ آل محمد مأوا شیعتهم.

منبر پیشنهادی ویژۀ حضرت معصومه سلام الله علیها
منبر پیشنهادی ویژۀ حضرت معصومه سلام الله علیها

شنیده اید آیت الله بهجت هر موقع مشرف می شدند حرم ، زیارت جامعه می خواندند. از ایشان سوال کردند آقا ما فکر کردیم فقط برای چهارده معصوم علیهم السلام باید خواند ، در جواب این روایت از امام صادق سلام الله علیه را فرمودند:

ان لله حرماً و هو مکه ، و لرسوله حرما  و هو مدینه ، و لامیرالمومنین حرما و هو کوفه، و لنا حرما و هو بلده قم سَتُدفِنُ فیها امرأه مِن وُلدی تُسمی فاطمه من زارها وَجبت له الجنه.

(لنا حرما و هو قم ) من آقای بهجتی که می آیم اینجا و زیارت جامعه می خوانم ، همه ی اهل بیت سلام الله علیهم را در اینجا زیارت می کنم.

نکته ای بسیار لطیف و زیبا در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در زیارت حضرت وقتی به انبیاء سلام می دهیم به صورت غایب است؛

السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ
السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ
السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ
السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ

ولی همینکه می رسید به پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله و سلّم  و سیزده معصوم علیهم السلام همه ی بزرگواران را با ضمیر مخاطب سلام می دهیم. می گوییم:

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ

یعنی همه ی اهل بیت سلام الله علیهم اینجا حضور دارند.

فرمود لنا حرم و هو بلده قم.

اگر قم حرم اهل بیت سلام الله علیهم است ، باید حرمت این حرم را نگه داریم. بعضی ها می گویند ما همسایه حضرت هستیم .کی گفته همسایه ایم. از صدیقه طاهره تا امام عصر، حرمشان قم است …

در حرم اهل بیت داریم زندگی می کنیم . مهمانشان هستیم سر سفره این خانم این اولیا مخدره ،به برکت ایشان سر سفره اهل بیت هستیم . بعضی از اساتید، کسی که می خواست مقدمتا به نجف برود ؛ می فرمودند (…خیر … یک دو سالی در قم بمان مراقب چشم ، گوش ، زبان ،  دستت باش.

(برای اینکه در حرم اهل بیت سلام الله علیهم هستی)

در حرم اهل بیت سلام الله علیهم  انسان چه کار می کند؟!

نماز صبح قضا می شود ؟! در حرم اهل بیت سلام الله علیهم  بی حجابی هست؟! در حرم اهل بیت دورغ می گوید؟! چشم چرانی می کند؟! گرون فروشی می کند؟! اختلاس  می کند؟! بی ادبی می کند؟

یعنی از این بی حیایی ها در جامعه ، بی احترامی به حضرت؛ می فرمودند دو سال مودب به آداب اسلامی بشوید ،  بعد بروید حرم امیرالمومنین سلام الله علیه.

ما اهل قم سر سفره حضرت هستیم، حضرت معصومه علیهاالسلام فرمودند از پدرم شنیدم که فرمودند قم شهر شیعیان است … ما را به آنجا ببرید.

زمانی امام صادق سلام الله علیه این فرمایش رو بیان می‌کنند که هنوز امام کاظم سلام الله علیه دنیا نیامده اند.

می فرمایند : ستُدفن فیها امراه من ولدی تسمّی فاطمه

می فرماید….سَ….سوف نه ……سَ به‌زودی پدر نیومده صحبت از نوه می کند.

خزّان العلم است . منتهی العلم است اصول الاکرام  است قاده الامم است.

مرحوم آیت الله ، سید محمود مرعشی ، پدر شهاب الدین مرعشی نقل می کند : در نجف چله گرفتم که بدانم قبر حضرت زهرا سلام الله علیها کجاست.

به نقلی امیرالمومنین سلام الله علیه را در مکاشفه دیدند، حضرت فرمودند چی میخوای سیدمحمود؟ عرضه داشت میخوام بدونم قبر مادرم زهرای مرضیه علیه السلام کجاست؟ حضرت در جواب فرمودند سیدمحمود این وصیت مادرت است (لا تعلم احدا)… آقایون طلاب می دانند که نکره در سیاق نفی افاده ی عموم می کند ( هیچ کس نباید بداند.. حتی برخی علما هم می فرمایند حضرت هم که ظهور کنند پرده از مزار مخفی حضرت صدیقه علیهاالسلام بر نمی دارند تا قیامت بپا شود.) امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: علیک بکریمه اهل البیت سلام الله علیها.

مرحوم فلسفی نقل کردند شاه ملعون سعودی به ایران آمد. دیداری با شاه ملعون ایران داشت خواست بیاید خدمت آیت الله بروجردی ایشان قبول نکردند بعداً سوال شد آقا موقعیت خوبی بود تثبیت جایگاه شیعه بود، فرمودند : این آقا می آید زیارت من نه زیارت عمه ام فاطمه معصومه سلام الله علیها  و این بی‌ادبی به ساحت ایشان می شود.

(حرمت حرم را باید حفظ کنیم)

السّلام علیک یا بنت رسول الله

السلام علیک یا بنت فاطمه و خدیجه

السلام علیک یا بنت امیرالمومنین

روزی که به قم قدم نهادی

قم را شرف مدینه دادی

تابید چو موکبت ز صحرا

شهر از تو شنید بوی زهرا

گر فاطمه دفن شد شبانه

نبود ز حریم او نشانه

کی گفته نهان ز ماست آنقدر

من یافته ام کجاست آن قبر

آن قبر که در مدینه شد گم

پیدا شده در مدینه ی قم

طرح منبر: سید عباس خاتم پور

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *