منتظران ظهور باید چه علامت هایی را بشناسند؟

منتظران ظهور باید چه علامت هایی را بشناسند؟

خانه / انتظار و مهدویت / منتظران ظهور باید چه علامت هایی را بشناسند؟

یک کارشناس مهدوی گفت: مهمترین بخش علامت‌های ظهور علائم حتمی هستند؛ امام صادق(ع) درباره آنها فرمودند: قیام قائم ما اهل بیت(ع) پنج نشانه دارد، خروج سفیانی، خروج یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء.

منتظران ظهور باید چه علامت هایی را بشناسند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از شبستان، حجت الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در کانال تلگرامی «مهدویت و انتظار» به شرح و آموزش مباحث مهدویت پرداخته است. در ادامه مشروح قسمت دوم از جلسه  «علامت های ظهور، راز مخفی بودن زمان ظهور، انواع علائم ظهور و علائم حتمی»  مرور می شود:

منتظران ظهور باید چه علامت هایی را بشناسند؟
منتظران ظهور باید چه علامت هایی را بشناسند؟

انواع نشانه های ظهور

برخی علامت ها نزدیکی ظهور را بشارت می دهند همچون ندا یا صیحه آسمانی؛ برخی علائم درباره اصل ظهور نوید می دهند، برخی علائم پدیده های عادی و طبیعی هستند مثل قیام سیدخراسانی و برخی علائم معجزه گونه هستند همچون خسف بیداء و صیحه آسمانی. مهمترین علائم ظهور بنابر روایات دو نوع هستند حتمی و غیرحتمی، حتمی آنهایی که هستند حتما رخ می دهند و غیرحتمی آنهایی اند که اگر مانعی ایجاد شود، رخ نمی دهند.

نشانه های حتمی ظهور

مهمترین بخش علامت های ظهور این علائم هستند علما و اهل حدیث بیش از دیگر علائم به آنها توجه کرده اند؛ شیخ صدوق در جلد دوم کمال الدین آورده که امام صادق علیه السلام فرمودند: قیام قائم ما اهل بیتعلیهم السلام پنج نشانه دارد، خروج سفیانی، خروج یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء.

در برخی روایات یکی دو مورد دیگر هم به اینها اضافه شده است مثل دجال و سید خراسانی.

اولین علامت از علائم حتمیه، خروج سفیانی است در روایت آمده سفیانی مردی از نسل ابوسفیان است که مدتی قبل از ظهور آمده و تظاهر به دینداری می کند و افراد بسیاری را فریب می دهد و در برخی کشورهای اسلامی کشتارهای فجیع به راه می اندازد؛ در کتاب الغیبه نعمانی آمده که امام صادق علیه السلام فرمودند:  اگر سفیانی را ببینید پلیدترین مردم را دیده اید. قیام وی در ماه رجب شروع می شود و منطقه شامات را تصرف می کند (سوریه و مناطقی از فلسطین) بعد به عراق حمله می کند و در آنجا نیز کشتار عجیبی را رقم می زند در برخی روایات است که 9 ماه حکومت می کند اما از ابتدای خروج تا کشته شدن او 15 ماه طول می کشد.

دومین علامت حتمی ظهور، خسف بیداء است؛ خسف به معنای فرو روفتن است، بیداء منطقه ای است بین مکه و مدینه که به مدینه نزدیک تر است، مقصود از خسف بیداء آن است که سفیانی بخشی از لشکرش را برای مقابله با امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف به سمت مکه اعزام می کند وقتی آنها به سرزمین بیداء می رسند معجزه ای رخ می دهد که پیامبرصل الله الیه و آله و سلم بشارتش را داده اند و آنکه که بخشی از لشکر سفیانی به زیر زمین فرو می رود. این در روایات شیعه از علائم حتمی ظهور است. در الغیبه نعمانی آمده که امام باقر علیه السلام فرمودند: به فرمانده سپاه سفیانی خبر می رسد که مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف به سوی مکه رفته است، سفیانی بخشی از لشکرش را به آنجا اعزام می کند اما آنها حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف را پیدا نمی کنند و وقتی به سرزمین بیداء می رسند، منادی از آسمان ندا می دهد که ای سرزمین بیداء آنها را نابود کن و بعد از این ندا با معجزه الهی، زمین دهن باز کرده و بخشی از لشکر سفیانی زیر زمین می روند.

سومین علامت ظهور، خروج یمانی است؛ سرداری از سرزمین یمن اندکی قبل از ظهور قیام می کند علیه منحرفان و با تمام قوا با آنها مبارزه می کند البته جزئیات حرکات وی در روایات نیامده است؛ در الغیبه نعمانی آمده امام باقر علیه السلام فرمودند: در میان بیرق هایی که قبل از ظهور بلند می شود پرچمی، هدایت کننده تر از پرچم یمانی وجود ندارد که پرچم هدایت است، چون مردم را به سمت صاحب شما دعوت می کند.

منتظران ظهور باید چه علامت هایی را بشناسند؟
منتظران ظهور باید چه علامت هایی را بشناسند؟

چهارمین علامت حتمی ظهور امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، ندای آسمانی است، این ندای آسمانی بر اساس برخی روایات (بنابر نقل الغیبه) ندای حضرت جبرئیل است که در ماه مبارک رمضان شنیده می شود و چون قیام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف توحیدی، بین المللی و جهانی است، از راه هایی که مردم دنیا از این اتفاق عظیم آگاه می شوند همین ندا (صیحه) آسمانی است. امام باقر علیه السلام فرمودند: قیام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف محقق نخواهد شد مگر اینکه منادی از آسمان ندا می دهد که اهل مغرب و مشرق آن را می شنوند.

این ندا بشارت ظهور برای منتظران و برای منحرفان و بدکاران، هشدار است که بازگردند. محتوای پیام آسمانی دعوت به حق و پیروی از امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف است که ای اهل عالم! آگاه باشید، حجت بن الحسن عج الله تعالی فرجه الشریف قائم آل محمد صل الله الیه و آله و سلم است … این روایت در الغیبه نعمانی آمده است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: در آن هنگام هیچ صاحب روحی از آفریده های خدا باقی نمی ماند مگر آنکه این ندا به گوشش می رسد.

طبق برخی روایات بعد از ندای آسمانی، ندای شیطان هم از زمین برمی خیزد تا مردم را از بیعت و همراهی با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بازبدارد و به حمایت از سفیانی تشویق کند.

طرز تشخیص ندای آسمانی از ندای شیطان

اهل بیت علیهم السلام فرمودند: آنهایی که در عصر غیبت به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف معتقد بودند و در پی رضایت ایشان برآمدند به ندای حق لبیک خواهند گفت و زیر بیرق یالثارات الحسین علیه السلام حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف قرار می گیرند و آنها که در برابر جریان ظهور قرار می گیرند در آن روز هم دنباله روی شیطان می شوند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *