منطق سیلی موشکی و پیامد های آن | دکتر علی سنایی راد

منطق سیلی موشکی و پیامد های آن | دکتر علی سنایی راد

خانه / اختصاصی هیأت / منطق سیلی موشکی و پیامد های آن | دکتر علی سنایی راد

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در روز این عملیات و در عین وجود احتمال واکنش نیروهای آمریکایی ، دیدار های عمومی خود را تعطیل نکرده بودند ، در اجتماع مردم قم که به مناسبت سالگرد 19 دی به حضورشان شرفیاب شده بودند از این اقدام سپاه به عنوان یک سیلی یاد کرده و ابراز خرسندی فرمودند.

منطق سیلی موشکی و پیامد های آن | دکتر علی سنایی راد

چکیده 

با پایان مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدای مقاومت و در حالی که هنوز پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی دفن نشده، پایگاه عین الاسد که در اشغال تروریست های آمریکایی است مورد اصابت تعداد انبوهی از موشک های نقطه زن جمهوری اسلامی قرار گرفت که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به عنوان یک سیلی بر گونه آمریکایی ها تعبیر فرمودند.

منطق این سیلی نوعی بازدارندگی و انسداد در مسیر اقدامات تروریستی آمریکا به حساب می آید که به پشتوانه حمایت مردم و مطالبه ی ملی در تشییع پیکرهای مطهر شهدا در قالب شعار انتقام سخت توسط رزمندگان اسلام در نیروی هوافضای سپاه طراحی و علیه یکی از مهمترین پایگاه های آمریکایی که نماد قدرت برای کاخ سفید به حساب می آمد، به اجرا گذاشته شد.

این سیلی که در واقع پیام قدرت به تروریست های آمریکایی و شکستن توهم تیم افراطی حاکم بر کاخ سفید و تصور غلط آنان مبنی بر قرارداشتن جمهوری اسلامی ایران در شرایط ضعف و شکنندگی، زده شد دارای پیامدهای راهبردی در داخل و خارج از کشور بود که مهمترین آن در خارج از کشور فرو ریختن هیمنه ی پوشالی آمریکا و افول قدرت آن و در داخل شکست توهم خطر جنگ آمریکا و ضرورت سازش و مذاکره برای دور ساختن آن به حساب می آید.

منطق سیلی موشکی و پیامد های آن | دکتر علی سنایی راد
منطق سیلی موشکی و پیامد های آن | دکتر علی سنایی راد

مقدمه

به فاصله کوتاهی پس از جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی ، ابومهدی المهندس و همراهانشان ، پایگاه عین الاسد که از جمله بزرگترین پایگاههای نظامی در اختیار نیروهای آمریکایی به شمار می آید مورد اصابت تعداد انبوهی از موشک های نقطه زن جمهوری اسلامی قرار گرفت .

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در روز این عملیات و در عین وجود احتمال واکنش نیروهای آمریکایی ، دیدار های عمومی خود را تعطیل نکرده بودند ، در اجتماع مردم قم که به مناسبت سالگرد 19 دی به حضورشان شرفیاب شده بودند از این اقدام سپاه به عنوان یک سیلی یاد کرده و ابراز خرسندی فرمودند . همچنین معظم له در نماز جمعه بعد از این عملیات حضور حماسی مردم در مراسم تشییع پیکر های مطهر شهدای مقاومت را سوخت این موشک ها نامیدند که به حمایت مردمی از این عملیات و مطالبه عمومی و پشتیبان آن اشاره می نمود . از آنجا که این سیلی جانانه و عملیات متهورانه به عنوان یکی از اوراق پر افتخار تاریخ و فرهنگ حماسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشور عزیزمان محسوب می شود ، بررسی چرایی و پیامد های آن از ارزش تحلیلی برخوردار می باشد که در این نوشتار دنبال شده است .

الف) چرایی وارد ساختن سیلی سخت

شهادت سردار دلها و قهرمان مقاومت در اقدامی تروریستی توسط ارتش آمریکا و اعلام وقیحانه آن با توئیت رئیس جمهور این کشور و صدور بیانیه رسمی وزارت دفاع آن نشان دهنده محاسبه غلط امریکایی ها از قدرت و توانمندی کشورمان بود که بر اساس سه مفروض اشتباه به این جنایت دست زده و آن را اقدامی فاقد هزینه سنگین و فواید راهبردی متصور شده بود .

فواید یا اهدافی چون ، بی راس ساختن مقاومت در منطقه و گرفتن عمق راهبردی منطقه ای جمهوری اسلامی از یکسو و استفاده از این برگه برای خوراک داخلی در آمریکا، به ویژه کمرنگ کردن استیضاح در مجلس سنا و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، مفروضاتی که به شکل گیری چنین توهمی در ذهن معیوب رئیس جمهور قمارباز آمریکا انجامیده بود، عبارتند از؛

  • افول نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی و از دست رفتن محبوبیت و مقبولیت ایران در کشور های عراق و لبنان که وقایع اعتراضی و آشوبهای آن کشورها را نشانگانی برای این مفروض متصور بود.
  • فرسایش سرمایه اجتماعی و افول پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و پیدایش شرایط اعتراضی و شورش داخلی در رسیدن به مرز فروپاشی که آشوبهای آبان ماه را نشانه ای برای آن متصور شده بود.
  • ضعف قدرت و بی عملی در نظام جمهوری اسلامی ایران که روحیه محافظه کاری در برخورد با نقض برجام را نشانه ای برای آن متصور شده بود.

از این رو ترامپ ترور شهید سلیمانی را به عنوان رأس مقاومت به عنوان یک اقدام فایده مند تلقی و با وقاحت مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت که شاید عدم دریافت پاسخ مناسب در حمله به پایگاه‌های متحدان ایران در عراق و سوریه توسط صهیونیست ها و آمریکایی ها نیز نوعی آزمایش و عملیات پایلوت محسوب شده بود.

همچنین دستگیری و زندانی نمودن یک استاد و دانشمند ایرانی در سفر به آمریکا که پس از 14 ماه با جاسوس آمریکا معاوضه شد هم احتمالا در اشتباه برآورد تیم افراطی حاکم بر کاخ سفید بی تاثیر نبوده است.

بدیهی است که بی جواب ماندن جنایات آمریکایی ها در ترور شهید سلیمانی می توانست به تثبیت و توسعه این رویه تروریستی و قلدرمآبانه سران کاخ سفید منتهی شود که نماینده رئالیسم آمریکایی به حساب می‌آیند. رئالیسمی که بر قدرت و زور تکیه داشته و هیچ منطقی جز زور و قدرت را نمی پذیرد. بنابرین برای بازدارندگی و توقف روند قلدری تیم افراطی حاکم بر کاخ سفید، دادن پیام قدرت اجتناب ناپذیر بودو علاوه بر این چنین اقدامی در سطح بالاتر از سوی مردم در قالب شعار انتقام به عنوان یک خواسته ملی مطرح شده بود که باید پاسخ می گرفت در همین راستا حمله موشکی به پایگاه عین الاسد توسط رزمندگان اسلام در نیروی هوافضای سپاه طراحی و به فاصله کمی پس از ترور و شهادت سردار سلیمانی به اجراء گذاشته شد.

ب) ویژگی های پایگاه عین الاسد

این پایگاه هوایی که از دوره رژیم صدام باقی مانده و در آن دوران به عنوان مدرن ترین پایگاه هوایی توسط مهندسین یوگسلاوی سابق شناخته شد، در 170 کیلومتری غرب بغداد واقع شده و پس از اشغال عراق توسط آمریکا و متحدانش، مدتی در اختیار نیروهای انگلیسی و عمدتا در اختیار نیروهای آمریکایی بوده، که با برخورداری از ویژگی های زیر نماد قدرت آمریکا محسوب می شود:

  • مهمترین پایگاه هوایی در اختیار آمریکایی ها به لحاظ وسعت و استقرار تجهیزات و امکانات
  • استقرار سامانه کنترل و فرماندهی ائتلاف موسوم به ضد داعش برای انجام عملیاتهای مداخله گرانه در عراق و سوریه
  • قرارگرفتن در میانه بیابان های استان الانبار عراق و برخورداری از امنیت بالا برای تروریست های آمریکایی
  • احتمال استفاده از این پایگاه در ترور سردار سلیمانی و همراهان
  • استفاده از این پایگاه برای سفر مقامات بلندپایه آمریکایی به عراق از جمله روسای جمهور آن کشور

بنابر این در حمله موشکی سپاه به تروریست های آمریکایی که در تاریخ نظامی گری آمریکا پس از جنگ جهانی بی نظیر است، نماد قدرت آمریکا در عراق مورد ضربه قرار گرفت، که گرچه در ارزش گذاری نمی توانست انتقام خون پاک شهید سلیمانی به حساب آید اما به لحاظ نمادین ارزشمند بوده و نماد قدرت آمریکا را هدف گرفته و یک سیلی سخت به تروریست ها محسوب می شد. همچنین شلیک انبوه موشک و صدور بیانیه رسمی برای بر عهده گرفتن مسئولیت آن توسط سپاه و هشدار به تکرار و توسعه‌ی ضربات تا جغرافیای نحس رژیم صهیونیستی در صورت هرگونه واکنش تروریست های آمریکایی پیام روشن اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی در برابر تروریست های آمریکایی بود.

منطق سیلی موشکی و پیامد های آن | دکتر علی سنایی راد
منطق سیلی موشکی و پیامد های آن | دکتر علی سنایی راد

ج) پیامد ها

سیلی موشکی به تروریسم دولتی آمریکا آن هم به صورت اعلامی و رسمی که کاخ سفید دریافت و جرات هیچگونه واکنشی نسبت به آن نداشت و دلیل اصلی آن هم کاملا مشخص بود ، ادامه حمله به پایگاههای آمریکایی و جنگی منطقه ای با نتایج غیر قابل پیش بینی برای آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی و افزایش قیمت نفت برای کشور های اروپایی یا به عبارتی آغاز بحرانی وحشتناک که از قمار مخاطره آمیز ترامپ در ترور شهید سلیمانی برآمده و مجوز آن را سران کاخ سفید صادر کرده بودند .

دریافت این سیلی سخت و عدم واکنش تروریست های امریکایی بر خلاف اعلام حمله به 52 سایت ایرانی در صورت اقدام که ترامپ مدعی آن شده بود ، پیامد های سنگینی برای جنایتکاران آمریکایی داشت که گر چه حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و سانسور شدید امپراطور رسانه ای نظام استکبار تا حدود زیادی آن را به سایه انداخت ، اما از چشم تاریخ و نخبگان و استراتژیست ها پنهان نبوده و نخواهد ماند، پیامد هایی چون :

  • شکست هیمنه پوشالی قدرت نظامی آمریکا و آشکار شدن افول قدرت آن
  • اثبات خطرناک بودن حضور منطقه ای تروریست های آمریکایی
  • اثبات توهم خطر جنگ آمریکا و بی معنا بودن منطق مذاکره برای جلوگیری از جنگ آمریکا
  • پدید آمدن اعتماد به نفس برای رویارویی با قلدروی آمریکا در سایر کشور ها و ملت ها
  • اثبات توان قطعی جمهوری اسلامی ایران برای ضربت متقابل
  • اثبات اثر بخشی قدرت و در عین حال مدیریت ایران برای مهار تنش

وارد ساختن این سیلی سخت بر گونه تروریسم آمریکایی در شرایط هیجانی بالا و در عین حال مدیریت تنش و عدم ورود به جنگی تمام عیار ، حاکی از اصالت و کارایی سیاست متکی بر سه اصل عزت ، حکمت ، مصلحت و به کار گیری هوشمندانه آن توسط جمهوری اسلامی ایران بود .

این سیلی چند پیام واضح برای افکار عمومی داخل نیز دارد که عبارتند از :

1 – مقابله با منطق زورگویانه و رئالیستی غرب تنها با تکیه بر قدرت جواب می دهد نه التماس و محافظه کاری

2 – خطر جنگ آمریکا را همراهی مردم و اتکاء به قدرت برطرف می سازد نه التماس و مذاکره

3 – دستیابی به امنیت پایدار و مهار بحران و تنش مستلزم برخورداری از توان و قدرت کافی و همه جانبه است نه کنار گذاشتن توسعه موشکی به بهانه ی توسعه علمی – اقتصادی

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *