منظور قرآن از الصراط المستقيم | راه زدودن آلودگی‌های معنوی

منظور قرآن از الصراط المستقيم | راه زدودن آلودگی‌های معنوی

خانه / پیشنهاد ویژه / منظور قرآن از الصراط المستقيم | راه زدودن آلودگی‌های معنوی

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده و پس از من علی(علیه السلام) است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند.»

منظور قرآن از الصراط المستقيم | راه زدودن آلودگی‌های معنوی

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از شبستان؛آنچه در ادامه می آید مروری است بر آموزه های قرآنی برخی آیات که می تواند راهگشای منتظران در عصر غیبت باشد. شرح مهدوی دو  آیه از این آیات به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عجل الله تعالی فرج الشریف) در ذیل می آید:

منظور قرآن از الصراط المستقيم
منظور قرآن از الصراط المستقيم

«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ؛ ما را به راهِ مستقیم هدایت فرما»

صراط مستقيم صراط غيرگمراهان است، صراطی است كه به هيچ وجه شرك و ظلم در آن راه ندارد و ضلالتی در آن راه نمی‌يابد، نه ضلالت در باطن و قلب از قبيل كفر و خاطرات ناشايست كه خدا از آن راضی نيست و نه ضلالت در ظاهر اعضا و اركان بدن چون معصيت و قصور در اطاعت كه هيچ يك از اين‌ها در آن صراط يافت نمی‌شود و اين همان توحيد علمی و عملی است.

تفسیر‌های مختلفی که مفسران در باره صراط مستقیم نقل کرده‏ اند، همه در واقع به یک چیز باز می‌گردد: همان دین و آئین الهی در جنبه‌های اعتقادی و عملی که راه و رسم رساندن خلایق به سوی خدا هستند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) در روایتی می فرمایند: « مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ الْهُدی، یهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یعْدِلونَ؛ هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده و پس از من علی(علیه السلام) است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند.»

«الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ؛ صبركنندگان و راستگویان و فرمانبرداران و انفاق كنندگان و استغفاركنندگان در سحرهایند»؛

 همان‌طور که چرک بدن را می‌زداییم باید چرک‌های روح را نیز بزداییم و آلودگی‌های روح را تخلیه کنیم؛ زیرا کسی که استحمام ندارد بیمار می‌شود و کسی هم که استغفار ندارد عفونت‌ها و چرک‌های معنوی در روحش جمع می‌شود و برایش گرفتاری ایجاد می‌کند.

قرآن می فرماید بهترین زمان برای پاک کردن روح و استغفار، سحرگاهان است.

رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «قالَ إبلیسُ: وَ عِزَّتِک لا أبرَحُ اغوِی عِبادَک مادامتْ أرواحُهُم فی أجسادِهِم، فقالَ: وَ عِزَّتی وَ جَلالِی، لا أزالُ أغفِرُ لَهُم ما استَغفَرونی؛  وقتی ابلیس به خدای متعال گفت: به عزتت سوگند که تا بندگانت جان در بدن دارند، از گمراه کردنشان دست نمی‌کشم، خداوند هم فرمود: به عزت و جلالم سوگند تا زمانی که از من آمرزش بطلبند آنان را می‌آمرزم.»

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *