مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم

مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم

خانه / مداحان / مداحان مرتبط با هیات / حاج مهدی سلحشور / مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم

مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام حاج مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم عنوان مصاحبه ای اختصاصی است که خبرگزاری تسنیم  تهیه نموده است. در ادامه مشروح این مصاحبه را با هم می خوانیم.

امام حسین (علیه السلام) در یک دهه خلاصه نمی‌شود

برخی افراد، کارهای عمیق فرهنگی را محدود به ایام محرم می‌دانند و در طول سال این چشمه یا نمی‌جوشد یا خیلی کم‌جوش است، چه پیشنهادی دارید تا تمام سال کوچه‌ها، خیابان‌ها، خانه‌ها، ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه حال‌ و هوای عاشورایی و حسینی (علیه السلام) داشته باشند؟

کعبه یک زمزم اگر در همه عالم دارد/ چشم عشاق تو نازم که دو زمزم دارد/ هر کجا ملک خدا هست، حسینیه توست/ هر که را می‌نگرم شور محرم دارد / نه محرم نه صفر بلکه همه دوره سال/ کعبه با یاد غمت، جامه ماتم دارد

امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند “«صَباحاً و مَساءً» در مصائب جدّ غریبم خون گریه می‌کنم”. جبهه حسین علیه السّلام که فقط برای عاشورا و محرّم نیست بلکه برای تمام عمر و دنیاست. امام حسین در یک دهه خلاصه نمی‌شود، البته منظورم این نیست که مردم، صبح و شب به سر‌ و صورت خود بزنند که البته اگر کسی لیاقتش را دارد که هر روز، روضه بخواند و اشک بریزد که بسیار عالی است امّا روی صحبتم با عموم مردم است. توصیه می‌کنم که هفته‌ای یک‌بار به هیئت بروید چراکه ما نیاز داریم چند وقت‌ یک‌بار، شارژ شویم و زندگی را ادامه دهیم. کسی که می‌خواهد در فتنه آخر‌الزمان کم نیاورد باید دودستی به امام حسین بچسبد.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی می‌گفتند “زمانی که می‌خواستم برای تبلیغ و ادامه مدارج علمی به آمریکا بروم، خدمت حضرت آیت‌الله بهجت(ره) رسیدیم و گفتیم که «ما می‌خواهیم به آمریکا برویم و خیلی نگران هستیم؛ هم نگران خودمان و هم نگران خانواده‌ایم که آنجا کم نیاوریم و مشکلی برایمان به‌وجود نیاید». ایشان توصیه کرده بودند که «هر روز برای امام حسین علیه السّلام گریه کنید»”.

تکلیف‌تان را انجام دهید و خنثی نباشید

سید رضا نریمانی در برنامه “جهان‌آرا” گفته بود که شما خدمت رهبر انقلاب رسیده‌اید و درباره حضور مداحان انقلابی در جلساتی که گاهی رویکرد غیر‌انقلابی و سیاسی دارند، استفتا کرده‌اید، آیا این مطلب درست است؟ پاسخ مقام معظم رهبری چه بود؟

سید رضا بسیار بزرگوار است. آن زمانی که من سید‌رضا را شناختم، نوجوان بود و حالا با توکل بر خدا و اراده قوی خودش، توانسته به این مقام و منزلت برسد. خدا ان‌شاءالله مزدش را شهادت در راه خدا قرار دهد. اما درباره این سؤال، باید بگویم درست است؛ من خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و پرسیدم که “نظر شما درباره حضور ما در جلساتی که شاید برچسب انقلابی هم ندارند، چیست؟”، من این‌طور از حضرت آقا سؤال کردم که “آیا صلاح می‌دانید که ما به این جلسات برویم و رفت‌وآمد داشته باشیم؟”، ایشان تأکید فرمودند “حتماً بروید”. من عرض کردم “برخی می‌گویند «اگر بروید از شما سوء‌استفاده می‌کنند»”. حضرت آقا فرمودند “بروید و حُسن استفاده را کنید”. مجدداً تأکید کردند “بروید و تکلیف‌تان را انجام دهید و خنثی نباشید”.

مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم
مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم

 برچسب ضدانقلاب نزنیم

خیلی مواقع دیده‌ام که آنها، عرصه عرض‌اندامی برایشان وجود نداشته وگرنه در عمل خیلی‌خوب ظاهر می‌شوند و جایی که باید از ولایت و شهیدان دفاع کنند، خوب به صحنه می‌آیند. اتفاقاً دغدغه‌هایشان خیلی بالاست امّا عرصه‌ای برایشان وجود نداشته است. با آنهایی که با مبنای انقلاب و ولایت مشکل دارند، کاری ندارم. آنها در مقوله دیگری‌اند امّا من خودم را برحذر می‌دارم که به‌زور، فردی را ضدانقلاب کنم، این دستور دین نیست که ما راحت بر کسی برچسب ضدانقلابی‌‌گری بزنیم.

متأسفانه ما می‌خواهیم به‌زور طرف را ضد‌انقلاب کنیم در صورتی که دستور دین غیر از این است، نمی‌دانم چرا اصرار داریم برخی را مخالف خود کنیم.

ما خیلی وقت‌ها با بی‌اخلاقی‌ و بی‌هنری همه را دفع می‌کنیم. من سراغ دارم که فردی رفته‌ و به آقایی مراجعه کرده و گفته است “اگر تو علمدار جبهه انقلاب و شهدا هستی، من نوکر شهدا هم هستم.”، خلاف آن هم وجود دارد، این برمی‌گردد به اخلاق و رفتار ما با مردم. سیره اهل‌بیت علیهم السّلام هم همین‌طور است، با حَُسن اخلاق، جمعی را جذب می‌کردند و طرف به دست‌ و پای آن حضرت می‌افتاد. در قضیه امام حسن علیه السّلام و جای‌جای سیره اهل‌بیت علیهم السّلام پر است از این الگوهای رفتاری که می‌توانیم به آنها تأسی کنیم.

به‌نظرم اگر جایی هم، فردی نسبت به موضوعی توجیه نیست، اول با خودمان بگوییم این فرد یک امام حسینی است و عاشق امام حسین است و زندگی‌اش در راه خدا و اهل‌بیت بنا شده و حالا نسبت به این موضوع، تحت القائاتی قرار گرفته است، بنشینید با محبّت و با دست نوازش و برادری رفع شبهه کنید وگرنه با بی‌اخلاقی و بی‌هنری خیلی‌ها دفع می‌شوند.

برخی از هیئت‌ها در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کم‌رنگ‌اند و شاید گاهی تحت تأثیر القائات هم قرار گرفته باشند. این جلساتی که من تا الآن رفتم و در معرض تهمت هم هستند، اتفاقاً خیلی بااخلاصند، پای درددل‌شان هم که می‌نشینی واقعاً عشق به رهبری و شهدا دارند. آنها روضه‌فروش نیستند و زندگی‌شان هم اتفاقاً ساده و بی‌آلایش است امّا حتماً و حتماً آن کسی که در عرصه اجتماعی، قوی عمل می‌کند و در صیانت از آرمان‌های انقلاب و کشورش در سوریه و عراق و غیره مجاهدت می‌کند و همواره پیشتاز است، قیمتش از کسی که گوشه‌گیری می‌کند و موضع‌گیری مشخص ندارد به‌مراتب، بیشتر است.

مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم
مهدی سلحشور | راحت به مداحان برچسب ضد‌‌انقلاب نزنیم

* گاهی دیده می‌شود که اشعار و سبک‌های برخی مداحان حاشیه‌ساز می‌شود. آیا تنوع و نوآوری در اشعار و سبک‌ها، زمینه حاشیه را به‌وجود آورده است؟

صرف تنوع، نمی‌تواند بد باشد. خیلی از سبک‌هایی که دوستان می‌خوانند سبک‌های اصالت‌داری است و در تراز هیئت امام حسین علیه السّلام است امّا تعدادی از سبک‌ها هم اصلاً قابل دفاع نیست، ضمن اینکه برخی از آنها اصلاً در تراز هیئت امام حسین نیست اتفاقاً کاملاً مخالف شأن جلسه امام حسین است، طرب دارد و مطابق جلسه لهو و لعب است، بهترین توصیه را هم در این زمینه رهبر انقلاب داشتند، ایشان فرمودند که “خودتان تولید‌کننده باشید.”

شما همراهان همیشگی سایت هیات می توانید در ادامه فیلم کامل این مصاحبه را با کیفیت بالا مشاهده و دریافت نمایید.

پایگاه اطلاع رسانی هیاترزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *