مهمترین سفارش امام صادق(علیه السلام) به شاگردان

خانه / مطالب و رویدادها / مهمترین سفارش امام صادق(علیه السلام) به شاگردان

مهمترین سفارش امام صادق (علیه السلام) به شاگردشان، عبدالله بن جندب کوچک شمردن دنیا و بزرگ جلوه دادن آخرت در برابر چشمان است تنها از این طریق نگاه معرفتی صحیحی پیدا خواهیم کرد.

امام صادق(علیه اسلام) در سال ۸۳ هجری مصادف با سالروز ولادت رسول خدا (صلی اله علیه و آله) به دنیا آمدند و طبق پیش‌بینی رسول خدا (صلی اله علیه و آله) که به جابر بن انصاری فرمودند سلام مرا به فرزند فرزند حسین بن علی(علیه اسلام) برسان که نامش هم‌نام من و شکافنده علوم انبیاء است، نام آن حضرت هم‌نام پیامبر(صلی اله علیه و آله) بود.

امام صادق (علیه اسلام) چهار هزار شاگرد در دوران خلفای اموی و مروانی پرورش دادند و با دو خلیفه عباسی نیز دست و پنجه نرم کردند، ایشان در این شرایط سخت علوم اهل بیت و احکام الهی را به خوبی منتشر کرده و شاگردان برجسته‌ای به جهان اسلام تقدیم کردند.

سیره عملی زندگی ایشان در ادامه خط انبیاء و اولیاء الهی بود، ایشان به لحاظ اخلاقی، رفتاری، علمی و پرورش انسان‌های شایسته به جایی رسیدند که از برکت وجود ایشان شاگردانشان به مقام مخبتین رسیدند. مخبتین کسانی هستند که درجه‌شان از اسلام، ایمان، تقوا و احسان بالاتر از بقیه بوده و از محسنین نیز والاتر هستند و شاگردان امام صادق (علیه اسلام) نظیر عبدالله بن جندب به این مقام رسیدند.

بنابراین مخبتین عظمت، بلندی و اوج مقام تربیتی امام صادق (علیه اسلام) را گرفتند و شاگردانی نمونه برای امام صادق (علیه اسلام) شدند در هر صورت امام در شرایط سخت خلفای مروانی، اموی و عباسی خط انبیاء را ادامه داده و در نهایت نیز انقلاب‌هایی که در این دوره شد نشانه هدایت و راهنمایی‌های ایشان بود چرا که ایشان جامعه را به نقد کشیده و انحرافات را تذکر می‌دادند و در نهایت مؤمنین را از خطر سهمگین گناه و اشتباه نجات می‌دادند.

ایشان به ویژه شیعیان و اسلام ناب را مورد پوشش خود قرار داده بودند تا جایی که سرانجام توسط منصور دوانیقی مسموم شده و به شهادت رسیدند.

در کتاب شریف تحف العقول وصیت و سفارش مفصل امام صادق (علیه اسلام) به شاگرد برجسته‌شان عبدالله بن جندب آمده است و نخستین نکته‌ای که امام متذکر شدند نیز مسئله آخرت و قرار گرفتن آن روبه روی دارالغرور است. ایشان دنیا را خانه فریب دانستند و گفتند که ابلیس دراین خانه دام پهن کرده و مثل صیادی که به دنبال شاگرد پرندگان است، انسان‌ها را فریب می‌دهد.

بنابراین اولیاء ما کسانی هستند که آخرت در چشمشان بزرگ شده است و اگر بخواهیم به نگاه معرفتی دنیای آخرت برسیم به تعبیر امام صادق (علیه اسلام) باید آخرت در چشم‌هایمان بزرگ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *