مهم‌ترین ویژگی‌های شیعه واقعی از منظر علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / مهم‌ترین ویژگی‌های شیعه واقعی از منظر علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام)

استاد برجسته حوزه علمیه قم به تبیین مهم‌ترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های شیعه واقعی از منظر علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) پرداخت و گفت: از نگاه امام رضا(علیه السلام) نشانه شیعه واقعی، تقوای بالا و اطاعت از خدا و اهل‌بیت(علیه السلام) در همه حالات است.

انس با خدا و تهجد، اهتمام به اندیشه و معرفت در نفس و معاشرت صمیمانه و متواضعانه با مردم ازجمله شاخصه‌های سیره نورانی امام رضا(علیه السلام) است که اگر هرکدام از ما این ویژگی‌ها را داشته باشیم بی‌شک زندگی سعادتمندانه‌ای خواهیم داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه این امام همام همواره در هر شرایطی راضی به همه مقدرات الهی بودند و به این خاطر ایشان را رضا نامیده‌اند افزود: طبعاً تمام کسانی هم که می‌خواهند بندگی واقعی خدا را بکنند می‌بایست به تأسی از سیره نورانی حضرت، آنچه موجب رضایت خدای متعال است را انجام دهند و اساساً واسطه رضایت الهی نیز وجود مقدس حضرت علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) است.

وی در ادامه با اشاره به ابعادی از سیره علمی و عملی امام رضا(علیه السلام) خاطرنشان کرد: حضرت انس فوق‌العاده‌ای با قرآن کریم داشتند به‌طوری‌که هر سه روز یک ختم قرآن انجام می‌دادند و خودشان می‌فرمودند چون درآیات تفکر و اندیشه می‌کنم ختم قرآن، سه روزبه طول می‌انجامد وگرنه روزی یک‌بار این کار را انجام می‌دادم.

عباسی خراسانی تصریح کرد: از دیگر خصایص بارز ایشان کرامت و بزرگواری و ادب بسیار بالایشان در زندگی فردی و اجتماعی است که این‌ها هم البته برگرفته از سیره قرآنی حضرت و انس فوق‌العاده ایشان با قرآن کریم است.

وی گفت: در تاریخ آمده که امام رضا(علیه السلام) وقتی در مجلسی می‌نشستند تکیه نمی‌زدند و با همه با مهربانی و رأفت سخن می‌گفتند .

چرا امام رضا(علیه السلام) را رئوف می‌نامیم؟

استاد حوزه همچنین اظهار داشت: یک نکته معرفتی دیگر که ما با بهره‌گیری از تعالیم و آموزه‌های دینی دریافت می‌کنیم این است که اساساً ما یک نبی داریم که رئوف بالمومنین است و یک ولی داریم که همین‌گونه است؛ صفت باری‌تعالی این است که رئوف بالمومنین است که در قرآن به‌عنوان ویژگی شاخص رسول‌الله (ص) یادشده است و یکی هم وجود مقدس امام رضا(علیه السلام) است که امام رئوف است و در هنگام برزخ و صراط جواب سلام‌های ما را در زیارت که می‌رویم، می‌دهند و به دیدار ما می‌آیند.

وی با اشاره به فضیلت بسیار بالای زیارت امام رضا(علیه السلام) گفت: مرحوم شیخ طوسی از حضرت رضا (علیه السلام) نقل کرده که ایشان فرمود:« در خراسان بقعه‌ای است و زمانی خواهد آمد که آن بقعه همواره محل رفت‌وآمد و مطاف فرشتگان می‌شود تا روز قیامت که در صور دمیده می‌شود و قیامت فرامی‌رسد». از ایشان پرسیدند: ای پسر رسول خدا! این بقعه کدام بقعه است که حضرت فرمود:« این بقعه در سرزمین طوس است، به خدا سوگند! آن زمین باغی از باغ‌های بهشت است. هر که مرا در این بقعه زیارت کند مانند کسی است که رسول خدا را زیارت کرده است و برای او پاداش هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول نوشته خواهد شد و من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود».

نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه همچنین بابیان این‌که تنها روایت صادره از اهل‌بیت(علیه السلام) به زبان فارسی مربوط به امام رضا(علیه السلام) است، افزود: ایشان عالم اهل‌بیت(علیه السلام) هستند و امام رئوفی که حوایج را بسیار سریع برآورده می‌کنند که این هم برگرفته از خصلت الهی سریع الرضایی ایشان است و خود حاکی از عمق محبت و علاقه ثامن‌الحجج (علیه السلام) به شیعیان و محبین است.

حدیثی گران‌قدر از امام رضا(علیه السلام) و نشانه‌های انسان مؤمن

عباسی خراسانی با اشاره به این‌که امام رضا(علیه السلام) هم در گفتار و هم در سیره و سبک زندگی خویش به هدایت مردم به‌ویژه یاران و نزدیکان می‌پرداخت، گفت: از نگاه امام رضا(علیه السلام) نشانه شیعه واقعی، تقوای بالا و اطاعت از خدا و اهل‌بیت(علیه السلام) در همه حالات است.

وی بیان کرد: حضرت همچنین بر انجام صله‌رحم نیز تأکید بسیاری داشته و می‌فرمودند:« هر که صله‌رحم نکند تقوای الهی را رعایت نکرده است» که این حدیث گران‌قدر در کتاب شریف عیون اخبار الرضا(علیه السلام) آمده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در حدیث معروفی از امام رضا(علیه السلام) داریم که ایشان فرمودند: مؤمن باید واجد سه سنت و خصلت نیکو باشد؛ سنتی از خدا داشته باشد و آن‌هم این‌که اسرار مردم را فاش و برملا نکند. سنتی از پیامبر اکرم(ص) الگو گرفته باشد و آن‌هم این‌که مدارا با مردم را سرلوحه زندگی خود قرار دهد و بالاخره این‌که سنتی از امام و ولی داشته باشد و آن‌هم این‌که صبور باشد و مشکلات و سختی‌ها ، صبر پیشه سازد که این سه عامل ازجمله اساسی‌ترین عوامل کمال برای انسان به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت رضا(علیه السلام) حقیقتاً نیز خود در زندگی‌شان این‌گونه بودند و به همین خاطر است که کلام ایشان بر عمق جان شیفتگان و محبان و ارادتمندان می‌نشست.

عباسی خراسانی همچنین بابیان این‌که امام رضا(علیه السلام) مصداق بارز کوثر قرآنی هستند، گفت: ما نسبت به رسول خدا(ص) این را داریم که خلق و اخلاق ایشان قرآن است و همچنین نسبت به امام رضا(علیه السلام) داریم که هر فرمایشی ایشان داشتند از قرآن بود و صحبت و سکوت ایشان برگرفته و ملهم از کلام وحی بود.

نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه افزود: تنفس در فضای نورانی قرآن کریم و برخورداری از سبک زندگی قرآنی ، درس بسیار مهمی است که همه شیعیان و پیروان امام رضا(علیه السلام) باید از این امام رئوف اخذ کنند تا انشا الله در پناه قرآن و عترت بتوانیم در مقام بندگی خدا به جایگاه حقیقی و شایسته دست‌یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *