نامه آیت‌الله اراکی به رهبران جهان اسلام

خانه / مطالب و رویدادها / نامه آیت‌الله اراکی به رهبران جهان اسلام

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نامه‌ای خطاب به علما، نخبگان سیاسی و فکری و رهبران مصلح، در خصوص اوضاع کنونی جهان اسلام خواستار وحدت گسترده مسلمانان شد.

آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نامه‌ای خطاب به علما، نخبگان سیاسی و فکری و رهبران مصلح، منتشر کرده که در متن این نامه آمده است: خداوند متعال می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ õ وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» (سوره انفال، آیات : 24 و 25) ای کسانی‌که ایمان آورده‏‌اید چون خدا و پیامبر شما را به چیزی فرا خواندند که به شما حیات می‌بخشد آنان را اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل می‌گردد و هم در نزد او محشور خواهید شد و از فتنه‏‌ای که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد بترسید و بدانید که خدا سخت‏ کیفر است. 

به علمای مخلص اسلام! به رهبران و زعمای مصلح! و به نخبگان سیاسی و فکری و عموم صاحبنظران و اصحاب اندیشه و نظر در سرزمین‌های اسلامی! امروزه جهان اسلام شاهد دو رویداد بسیار خطرناکی است که سرنوشت اسلام و مسلمانان را رقم خواهد زد: 

یکم: جنگ نسل‌کشی که یک بار دیگر دشمن صهیونیستی علیه هم‌کیشان ما در فلسطین و به ویژه در غزه قهرمان به راه انداخته و بی‌گناهان و کودک و زن و مرد را به خاک و خون می‌کشد و حرمت نخستین قبله مسلمانان را زیر پا می‌نهد و توطئه شوم یهودی‌سازی قدس شریف و مشروعیت بخشی به شهرک‌نشینی و شهرک‌سازی و گسترش نقشه و جغرافیای اشغال سرزمین فلسطین را به اجرا می‌گذارد. 

دوم: توطئه صهیونیستی آمریکایی ضربه زدن به مقاومت اسلامی و چندپاره کردن ملل مسلمانی که این مقاومت را در بال و پر خود گرفته‌اند و نیز تقسیم و تجزیه کشورهایی که زیر بار پروژه سازش آمریکایی با رژیم صهیونیستی با هدف چیرگی کامل بر قلب جهان اسلام و تبدیل کشورهای حامی مقاومت به کشورهای کوچک و ضعیف و ناتوان در حمایت از مقاومت و درگیر فتنه‌ها و مفسده‌ها و جنگ‌های داخلی با بهره‌گیری از گروه‌های تکفیری و دار و دسته‌های تروریستی مورد پشتیبان صهیونیست‌های عرب این هم‌پیمانان ایالات متحده آمریکا و شرکای دولت نامشروع صهیونیستی نرفته‌اند. 

این دو رویداد خطرناک، تشکیل‌دهنده دو لبه قیچی فتنه بزرگی هستند که سرزمین‌های اسلامی و مسلمانان گرفتار آن شده و خداوند متعال در قرآن کریم بدان اشاره کرده و پیامبر بزرگوار و گرانقدر ما حضرت محمدبن عبدالله(ص) نیز در چندین حدیث صحیحی که عموم مسلمانان بر صحت اسناد آن اتفاق نظر دارند بر آنها انگشت گذارده و شدیداً ما را از آنها و پیامدهای شومشان برحذر داشته است. بخشی دیگر از این نامه تصریح شده است: رویارویی با این فتنه بزرگ، مهمترین وظیفه شرعی، عقلی و منطقی همگی ماست که اقداماتی به شرح زیر را ایجاب می‌کند که موارد زیر است: یک: وحدت صف هرچه بیشتر در رویارویی با دشمن صهیونیستی و رژیم‌های استکباری هم پیمان با آن و کنارگذاردن اختلاف‌های سیاسی و فکری که مانع از پرداختن به مسئله نخست و اصلی امت اسلام یعنی فلسطین می‌‌شود و نیز سوق و بسیج تمامی امکانات و کوشش‌ها در مسیر یاری رساندن به ملت فلسطین و آزادسازی سرزمین فلسطین و دفاع از حریم مسجدالاقصی قبله نخست مسلمانان. دو: لزوم حمایت از مقاومت اسلامی و بسیج همه امکانات و تلاش‌ها به منظور تشکیل جبهه گسترده و همه جانبه مقاومت از این سو تا آن سوی جهان اسلام و برافراشتن پرچم دفاع از فلسطین و پیگیری رویارویی با جریان‌های تکفیری و دار و دسته‌های تروریستی که تنها هدفشان پاره پاره کردن صف مسلمانان و شعله‌ور ساختن آتش فتنه و جنگ‌های داخلی در سرزمین‌های اسلامی است. 

در این نامه خاطرنشان شده است: با توجه به واقعیت فتنه‌هایی که سرزمین‌های اسلامی و به ویژه شام و عراق شاهد آن است و نیز با توجه به اینکه این جنگ‌ها، جنگ شیعه و سنی یا جنگ میان عرب و کُرد یا میان مسلمانان و مسیحیان نیست بلکه جنگ قدرت‌های استکباری علیه جبهه مقاومت راستین در برابر دشمن صهیونیستی و توطئه‌ای صهیونیستی آمریکایی است که هدف از آن مشغول کردن کشورها و خلق‌های منطقه با جنگ‌های داخلی و ایجاد فضا و فرصت برای صهیونیست‌ها به منظور اجرای نقشه‌های شوم و تحقق آرزوهای دیرین خود در سلطه بر منطقه و به خواری کشاندن خلق‌های منطقه و چندپاره کردن آنها هستند. در بخشی دیگر تصریح شده است: با توجه به این واقعیت‌هاست که ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و کمیته مساعی حمیده برخاسته از این مجمع، آمادگی خود را برای حمایت و پشتیبانی از هر طرح و برنامه‌ای که به وحدت مسلمانان و تحکیم صف ایشان در رویارویی با این دو خطر بزرگ یعنی: خطر صهیونیسم و خطر تروریسم تکفیری، اعلام می‌داریم و تمامی علمای امت و رهبران و بزرگان مخلص آن را فرا می‌خوانیم تا همه سعی و کوشش خود را در راه وحدت‌بخشی به امت اسلامی و متحد ساختن صفوف آن و ممانعت از پیاده شدن نقشه‌های دشمنان در آسیب رساندن به مصالح و منافع امت اسلامی و تهدید سرنوشت آن، به کار گیرند. 

در بخش پایانی این نامه آمده است: ما یک بار دیگر از تمامی مراجع اسلامی و رهبران و زعمای دینی در مصر و نجف و قم و حجاز و شمال آفریقا و دیگر مراکز علم و فتوا می‌خواهیم تا اقدام به صدور فتواهایی در تحریم جنگ مسلمانان با یکدیگر کنند و همه کوشش خود را در راستای وحدت بخشیدن به صفوف اسلام و اسلامیان و دفع فتنه‌ها و مفسده‌هایی که مسلمانان را پراکنده و صف آنان را چندپاره می‌کنند و مانع از وحدت و یکپارچگی ایشان در رویارویی با دشمن نابه‌کار صهیونیستی که خود از وارد آوردن هرگونه ضربه‌ای به اسلام و مسلمانان دریغ نمی‌ورزد می‌شود، به کار گیرند. از خداوند متعال مسئلت داریم که در این ماه مبارک و عزیز، بر تمامی مسلمانان منت نهاده و عزت و وحدت و چیرگی بر دشمنانشان را ارزانیشان بدارد و سرزمین‌های اسلامی را از شر فتنه‌ها و مفسده‌جویی‌های مفسدان و هواپرستان در امان نگاه دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *