نشانه‌های افراد مثبت و متعالی از نگاه اسلام

خانه / قرآن و عترت / نشانه‌های افراد مثبت و متعالی از نگاه اسلام

انسان همواره دوست دارد بهترین آثار مثبت و متعالی را در وجود خود نمایان کند. بنا به تغییر جوامع انسانی برداشت انسان‌ها از افراد مثبت و بزرگ تغییر می‌یابد. ولی از ابتدای تاریخ تا انتها یک سری از ویژگی‌های اخلاقی برای تمام اقشار و گروه‌ها مثبت و ارزشمند است.

ثبات و استواری شخصیت یکی از اصولی است که باعث بالارفتن شخصیت انسان‌ها می‌شود. اعتماد به نفس، پرهیز از پستی، دوری از جرم و گناه، هوس بازی و شهوت‌رانی از جمله رفتارهایی است که انسان با ترک آن‌ها می‌تواند به بزرگواری و ارزشمندی برسد. در این رابطه به احادیثی از دین اسلام در راستای شخصیت مثبت و متعالی افراد اشاره می‌کنیم.
امام علی(ع) در بیان صفات مومن می‌فرمایند: مومن، شخصیتی استوار و صخره‌سان (و نستوه) دارد …
امام جعفر صادق(ع) به روایت از امام علی(ع) می‌فرمایند: باید در قلب تو نیازمندی به مردم و بی‌نیازی از ایشان هر دو با هم گرد آید: نیازمندی به این معنا که با مردم نرم سخن بگویی و گشاده‌رو باشی و بی‌نیازی به این معنا که عرض خویش نبری و عزت خود را پاس داری (و از هیچ کس، هیچ چیز نخواهی و به هیچ کس بی حرمتی نکنی تا به خود تو بی‌حرمتی نکنند!)
امام علی(ع) در حدیثی گهربار می‌فرمایند: هرکس نفسی بزرگ (و شرافتمند) داشته باشد، او را از مطالب و خواسته‌های پست دور می‌دارد. امام علی(ع) همچنین در حدیثی دیگر می‌فرمایند: هرکس خود را ارزشمند بداند شهوت‌ها نزدش بی ارزش جلوه می‌کند. دوری از جرم و گناه یکی دیگر از نشانه‌های انسان‌های متعالی و باشخصیت است. در این رابطه امام علی(ع) می‌فرمایند: نفس انسانی به بدی فرمان می‌دهد پس هرکس افسار آن را رها کرد با سر او را در گناه افکند.


پی‌نوشت ها:

نهج البلاغه/1234
کافی 2/149
غررالحکم / 283؛ الحکم 2/409
سفینه البحار 1/726
غررالحکم /105؛ الحکم 2/277
 الحیات، محمدرضا حکیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *