نشانه مکتبی بودن منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

نشانه مکتبی بودن منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

خانه / انتظار و مهدویت / نشانه مکتبی بودن منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

فرهنگ عمل به تکلیف، وقتی در جامعه و میان افراد حاکم باشد، همواره احساس پیروزی می کنند. به تعبیر قرآن کریم به «إحدَی المُحسنَینِ»-یکی از دو خوبی- دست می یابند و در مبارزات، چه کشته شوند و چه پیروز گردند، هر دو را خوب می دانند

نشانه مکتبی بودن منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

مکتبی بودن یک مسلمان را از آن می توان شناخت که در همه کارهای فردی و اجتماعی اش و همه برخوردها و موضع گیری هایش، به آنچه وظیفه دینی است، عمل کند و متعبد به حکم شرع باشد و در پی رضای خداوند و اطاعت اوامر او باشد و عمل کند.

از این رو، شناخت وظیفه و عمل به وظیفه، دو رکن مهم یک زندگی مکتبی و اسلامی است. وظیفه و تکلیف، در شرایط گوناگون فرق می کند. امامان معصوم علیهم السلام ما شیوه های رفتار اجتماعی شان نسبت به مسائل سیاسی و حکومت، متفاوت بود. گاهی تشکیل حکومت بود، گاهی صلح، گاهی جنگ، گاهی مبارزه و زندان رفتن، گاهی پذیرش ولایت عهدی، گاهی تعلیم و برنامه های فرهنگی و … و همه آنها بر مدار تکلیف الهی بود، نه طبق احساس شخصی یا سلیقه و ذوق، یا پسند این و آن.

فرهنگ عمل به تکلیف، وقتی در جامعه و میان افراد حاکم باشد، همواره احساس پیروزی می کنند. به تعبیر قرآن کریم به «إحدَی المُحسنَینِ»(1)-یکی از دو خوبی- دست می یابند و در مبارزات، چه کشته شوند و چه پیروز گردند، هر دو را خوب می دانند و در هر صورت پیروزند، چون به وظیفه عمل کرده اند و این خودش یک پیروزی است.

گرچه از داغ لاله می سوزیم                     ما همان سربلند دیروزیم

چون به تکلیف خود عمل کردیم                 روز فتح و شکست، پیروزیم(2)

امام حسین علیه السلام نسبت به حرکت انقلابی خود بر ضد حکومت اموی، در آغاز قیام فرمود: «اَرجُو اَن یَکونَ خیراً ما ارادَ اللهُ بِنا، قُتِلنا ام ظَفرنا»(3) (امیدوارم آنچه خدا برای ما اراده کرده و خواسته، برای ما خیر باشد، چه کشته شویم و چه پیروز گردیم)(4)

در پایان کار و در قتلگاه هم با جمله «الهی و رضّا بقضاءک و تسلیماً لِامرک»، تکلیف گرایی خود را نشان داد و چون به خواست الهی عمل کرده بود، خود را رستگار می دید، همچنان که امیرالمومنین علیه السلام هم پس از عمری تلاش و خدمت و جهاد در راه حق، وقتی در محراب عبادت ضربت خورد، فرمود: «فُزتُ و ربّ الکعبه».

کسی که پیرو خط امامان است، باید بر مدار دین و شرع تکلیف عمل کند، چه دیگران از او خوششان آید یا برنجند، چه تعریف کنند چه انتقاد کنند، چه در نظر مردم انقلابی به شمار آیند یا ترسو و محافظه کارشان بدانند. مهم، پسند خدا و اطاعت امر اوست.

امام امت در طول سال های مبارزه و به پیروزی رساندن نهضت و تشکیل حکومت اسلامی و سال های دفاع مقدس و تقدیم آن همه شهید و پذیرش قطع نامه پایان جنگ، تنها به آنچه تکلیف بود عمل کرد و از این رو می فرمود: ما از آنچه کردیم، برای یک لحظه هم پشیمان نیستیم و در دمیدن روحیه شهامت و جهاد در امت و نترسیدن از شهادت هم به سیره سیدالشهدا اقتدا می کرد و آن را یادآور می شد و می فرمود: «ما که از سیدالشهداء علیه السلام بالاتر نیستیم، آن وظیفه اش را عمل کرد، کشته هم شد»(5) و می فرمود: «همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه ایم، نه مامور به نتیجه»(6) و این همان درس آموخته از عاشورا بود.

تکلیف ما در این عصر، زندگی و عمل طبق خواسته امامان و جانشینان ائمه علیهم السلام در عصر غیبت است. تنها این را از ما می پذیرند چون اینان حجت های الهی برمایند. اگر طبق حجت عمل کردیم سرافراز و پیروزیم. در زیارت آل یاسین می گوییم: «شَقیَ مَن خالَفکم وَ سِعدَ مَن اَطاعکم»(7)  (کسی که با شما مخالفت کند بدبخت است و هرکه پیرو شما باشد سعادتمند است)

بکوشیم که برای هر عمل خود، نزد خدا «حجت شرعی» داشته باشیم. عمل طبق فتوای مراجع تقلید، برای ما حجت است. رساله ای باشیم و تابع نظر علمای دین تا به تکلیف عمل کرده باشیم.

پی نوشت ها:

1.توبه، آیه 52

2.برگ و بار، ص181

3.اعیان الشیعه، ج1، ص597

4.امام خمینی رحمة الله علیه، هم فرمود: ملتی که شهادت برای او سعادت است پیروز است… ما در کشته شدن و کشتن پیروزیم.(صحیفن ر، ج13، ص65)

5.صحیفه نور، ج6، ص36

6.کلمات قصار(موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) ص50

7.مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین

منبع: برگرفته از «زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران)»؛ نوشته جواد محدثی

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *