نصیحت خوبان| اهمیّت نیت؛ شاخص عمل!

نصیحت خوبان| اهمیّت نیت؛ شاخص عمل!

خانه / پیشنهاد ویژه / نصیحت خوبان| اهمیّت نیت؛ شاخص عمل!

برای همه فعالیت های خود در زندگی نیتی نیکو و شایسته قرار بده؛ حتّی برای خوردن و خوابیدن نیز نیّت صالحی در نظر بگیر! می خوابیم تا فردا صبح ان شاءالله به کارهایی که تکلیف ماست برسیم. شاخص میان اعمالی که دارای ثواب الهی هستند و غیر آنها ،همین است. برخی می گویند مگر غسل جمعه را خدای متعال برای این قرار نداده که بدن انسان تمیز شود؟ ما، در استخر – مثلاً – شنا می کنیم، تمیز می شویم.

نصیحت خوبان| اهمیّت نیت؛ شاخص عمل!

از وصایای رسول الله صلی الله علیه و آله به اباذر؛ « یَا أَبَاذَّرٍ لِيَكُنْ لَكَ فِي كُلِّ شَيْ‌ءٍ نِيَّةٌ صَالِحَةٌ حَتَّى‌ فِي‌ النَّوْمِ‌ وَ الْأَكْلِ.» (مکارم الاخلاق ،ص 464 )

برای همه فعالیت های خود در زندگی نیتی نیکو و شایسته قرار بده؛ حتّی برای خوردن و خوابیدن نیز نیّت صالحی در نظر بگیر! می خوابیم تا فردا صبح ان شاءالله به کارهایی که تکلیف ماست برسیم. شاخص میان اعمالی که دارای ثواب الهی هستند و غیر آنها ،همین است. برخی می گویند مگر غسل جمعه را خدای متعال برای این قرار نداده که بدن انسان تمیز شود؟ ما، در استخر – مثلاً – شنا می کنیم، تمیز می شویم. بله منتهی در غسل جمعه شما می گویید: « خدایا ! این کار را برای امر تو می کنم.» آن جا این ارتباط وجود ندارد. اصل قضیه این است که، انسان بتواند میان همه فعالیت های خود ، هدف والای زندگی ، آن هدف اصلی نهایی حیات بشر که ارتباط با خدا و تقرب به خداست را دنبال کند. لذا نماز، نعمت بزرگ خداست. اگر نماز نبود، در زندگی مان به طور طبیعی و متعارف متوّجه خدا نمی شدیم، مگر در گرفتاری ها که انسان به طور طبیعی متوجّه می شود. نماز باعث می شود حداقل در شبانه روز پنج نوبت دلمان را به یاد خدا بیندازیم. نماز را قدر بدانیم. همه عبادات از همین قبیل است. حال اگر اعمال غیر عبادی را هم انسان –همین طور- به آن هدف اصلی متصّل کند ،ببینید چه کیفیت خوبی در دل و جان انسان به وجود می آید. ما همین طور متوقف می مانیم و تعجّب هم می کنیم که چرا پیش نمی رویم. علتش همین است! راه برای پیش رفتن باز است.

منبع: [ شرح حدیث از امام خامنه ای – مدظلّه العالی- در مقدمه درس خارج برگرفته از کتاب رهنمودهای اخلاقی تربیتی رهبر معظم انقلاب اسلامی ،چاپ دوم ،ص 162 و 163 ]

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *