نصیحت خوبان | رفتار عاقلانه ! شرح حدیثی از امام خامنه ای

خانه / مطالب و رویدادها / نصیحت خوبان | رفتار عاقلانه ! شرح حدیثی از امام خامنه ای

علی ابی الحسن الرضا (علیه السلام) : انه یئل ما العقل ؟ منظور از عقل در اینجا عقل عملی و معاشرتی است . از حضرت سئوال می شود که انسان عاقل چطور رفتاری باید داشته باشد که عاقلانه محسوب شود ؟ فقال – علیه السلام – حضرت جواب فرمودند :

1) التجرع للغصة : غمهای خود را فرو ببرد … چون افشای غم وغصه در واقع افشای بخشی از زندگی خصوصی انسان است .که خلاف عقل است . البته فروبردن غم به عنای این نیست که علاجی هم برای آن نیاندیشد !

2) و مداهنه الاعداء : (یعنی) با دشمنانمداهنه ( وسازش) کنی ، منظور اعداء در این جا دشمنان شخصی است . یعنی شما با کسی مشکل شخصی دارید … یا تقصیر شماست یا تقصیر اوست ، می فرماید با او سازش کن ! این دشمنی را کسی تعمیم به دشمنی با دشمنان اصولی ، دشمنان فکری ، دشمنانی که با دین شما با استقلال شما با هویت شما معارضه میکنند ندهد ، این شامل آن نیست . در آنجا آیات قرآن و احکام و معارف اسلام خیلی روشن تکلیف را معین کرده اند .

3) ومدارة الاصدقاء : یعنی مدارا کردن با کسانی که با شما دوستند .مدارا به معنای ظاهر سازی نیست . یعنی کسانی که صدق دوستی با شما دارند ، اینها را با رفتار خوش خودتان از خودتان راضی نگهدارید .

امالی شیخ صدوق ، ص 233 ، ح 17 ، شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی در مقدمه درس خارج 94/3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *