نگاهی به کتاب‌های پرفروش کشور در هفته گذشته | داستان درگیری این جوان با عرفان‌های دروغین را بخوانید/ یک جور قانون اساسی برای فعالین فرهنگی

خانه / مطالب و رویدادها / نگاهی به کتاب‌های پرفروش کشور در هفته گذشته | داستان درگیری این جوان با عرفان‌های دروغین را بخوانید/ یک جور قانون اساسی برای فعالین فرهنگی

در کتاب ۵۷، داستان کتاب‌های پرفروش کمی رمزآلود است. علت این رمز و راز هم کتاب «میرانا و هفت جن بدبخت» نوشته امیدکوره چی است. این کتاب که در صدر پرفروش‌های ۵۷ قرار گرفته است، داستان جوانی را روایت می‌کند که در جستجوی قدرت‌های ماورایی به دام درویشی می‌افتد و ماجراهای عجیبی برای او اتفاق می‌افتد، از آشنایی با محافل عرفانی تا مدعیان دروغینی که مردمان ساده دل را فریب می‌دهند.

دومین کتاب پرفروش «کتاب ۵۷»، یک مجموعه داستان از زندگی معصومین برای نوجوانان است. «موج فرشته» اثر علی اصغرعزتی پاک، ۶ داستان از دینی برگرفته از ۶ حدیث است.

 «امریکا‌شناسی» حمیدمولانا سومین کتاب پرفروش این کتابفروشی است. آمریکا شاید بیش از هر کشور دیگر، امروز نماد و نشانه تمدن غرب و نظام جدید سرمایه داری است. از طرفی برای بیشتر مردم دنیا، ایالات متحده آمریکا تصویری ذهنی و نه واقعی و حقیقی است. این کتاب می‌کوشد تا آمریکا را آن گونه که حقیقتا هست، معرفی کند نه آن گونه که ما تصور کرده و حدس می‌زنیم. تجربه تدریس پژوهش و بیش از نیم قرن زندگی نویسنده در آمریکا، چشم انداز‌های جدیدی را فرار روی خوانندگان قرار می‌دهد.

«نامه‌های بلوغ» مرحوم صفایی حایری از دیگر پرفروش‌های هفته گذشته بوده است. در جامعه‌ای که ترغیب و فرستادن فرزندان سه تا سی سال به انواع مراکز آموزشی و کلاس‌های مختلف (از آموزش زبان انگلیسی گرفته تا یوگا و تقویت ذهن) مرسوم شده است، متاسفانه جای الگوهای مناسب تربیت دینی کودکان حداقل در بعد آشنایی والدین و اقدام موثر آن‌ها، خالی است. مرحوم شیخ علی صفائی حائری، با درک این وظیفه، اقدام به نگارش نامه‌هایی پرمغز و پرمحتوا خطاب به فرزندان خود نموده است و هنگام رسیدن به سن تکلیف، نامه‌ها را به ایشان داده است. که مجموع آن‌ها در کتابی تحت عنوان «نامه‌های بلوغ» گردآوری و چاپ شده است.

در پایان صف پرفروش‌های کتاب ۵۷ کتاب‌هایی از موسسه صهبا ایستاده‌اند. «قرارگاه‌های فرهنگی» که تکمله‌ای است بر کتاب دغدغه‌های فرهنگی، «میزبانی از بهشت» روایت ۵ دیدار مقام معظم رهبری با ۵ خانواده شهید و «انسان ۲۵۰ ساله» که بیان بدیعی است از سیره و تاریخ پیامبر اکرم (ص) تا امام حسن عسکری (ع) است.

یک بنّای ساده مشهدی

میثاق: رشت، میدان بسیج (صیقلان)، ابتداى خ شریعتى شرق، بعدازپاساژدیلمان، فروشگاه کتاب میثاق: ۰۱۳۱۳۲۶۰۴۱۶

پرفروش‌ترین کتاب میثاق از راز یک قطعنامه پرده برمی‏دارد، «راز قطعنامه» که به دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی امام خمینی (ره) می‌پردازد. این کتاب که به یک کتاب جنجالی بدل شده است انتقادات فراوانی را برانگیخته است. البته هنوز پاسخی دقیق و مستدل به این کتاب داده نشده است و به کنایه‏هایی بسنده شده است.

دومین کتاب پرفروش میثاق کتاب «انتظار» اثر حجت الاسلام پناهیان است که مسئله انتظار را از سه منظر عامیانه، عالمانه و عارفانه بررسی می‌‏کند.

 «کالبد‌شناسی فتنه ۸۸» که حاوی دو سخنرانی از حجت الاسلام و المسلمین میرباقری است و به ریشه‏های فکری-فرهنگی فتنه ۸۸ می‌پردازد، از دیگر پرفروش‏های میثاق است.

بقیه کتاب‌های پرفروش این کتابفروشی از اهالی جبهه‌اند. «من زنده‏ام» که با تقریظ رهبری چند ماهی است که پایه ثابت پرفروش‌ها شده است در کتاب میثاق هنوز پرفروش است.

«فرزندان ایرانیم» اثر داوود امیریان، مجموعه خاطرات نوجوان بسیجی است که برای رفتن به جبهه آموزش مقدماتی را می‌گذراند. شخصیت اصلی داستان نوجوانی است به نام داوود که مانند هم‌سالان خود در شناسنامه‌اش دست برده است تا بتواند راهی جبهه شود. خواننده در این کتاب و در طول آموزش داوود با هم دوره‌ای‌هایش، ماجراهای جالبی از پشت جبهه را دنبال می‌کند که شاید کمتر نویسنده‌ای به آن توجه کرده باشد. حوادث و وقایعی که می‌تواند خاطرات مشترک خیلی از رزمندگانی باشد که در آن دوران به محل‌های آموزشی رفته‌اند.

و «خاک‌های نرم کوشک» که از پرتیراژ‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس است و خاطرات یک بنای ساده‏ی عارف را روایت می‌‏کند.

یک جور قانون اساسی برای فعالین فرهنگی

کیهان: خیابان انقلاب، بین خیابان فخررازی و دانشگاه، پلاک ۱۲۱۰، فروشگاه کیهان ۰۲۱۶۶۴۰۳۴۷۹

در فروشگاه کیهان کتاب‌های صهبا که دیگر پای ثابت پرفروش‌های چند هفته اخیر بوده‌اند، در صدر ایستاده‌اند. کتاب «دغدغه‌های فرهنگی» در کنار «قرارگاه‌های فرهنگی» یک مجموعه لازم برای فعالین فرهنگی است. کتابی که مطالعه‌اش واجب است و عمل کردن به آن واجب‏‌تر. یک جور قانون اساسی برای فعالین فرهنگی! بعد از این دو کتاب هم «انسان ۲۵۰ ساله» سومین کتاب پرفروش این هفته کیهان بوده است.

«حقیقت نوری اهل بیت» از اصغر طاهرزاده دیگر کتاب پرفروش هفته اخیر کیهان بوده است. این کتاب حاوی سلسله مباحثی است که در صدد است «جایگاه حقیقت نوری امام در هستی» را تبیین ‌کند، تا نظر‌ها را متوجه حقیقت بزرگی بنماید که خداوند برای بشریت اراده کرده است. این کتاب به جایگاه قدسی امام نظر دارد، جایگاهی که امام از آنجایگاه، انسان‌ها و جامعه را مدیریت می‌کند، آن‌هم مدیریتی که تکوین و تشریع در آن هماهنگ است و اعتباریاتش ریشه در حقایق دارد.

 «مفاتیح الحیاة» آیت الله جوادی آملی اثر ماندگار و پرمخاطبی است که در کیهان به جمع پرفروش‌ها پیوسته است.

 «جریان روشنفکری اسلامی در ایران» که جزوه کوچکی از دو سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد دکتر شریعتی است، در کیهان پرطرف دار بوده است.

تازه‌ترین کتاب سیدحمیدرضا برقعی، «رقعه» همچنان پرفروش است و «چهل تدبیر» که نگاهی به حوادث مهم سیاسی از پیروزی انقلاب تا کنون است برای اهالی تاریخ و سیاست همچنان تازگی دارد و پرفروش بوده است.

مواعظ یک استاد اخلاق به قلم شاگرد درجه یک او

کافه کتاب شاهرود: خیابان تهران روبروی کلانتری ۱۳، کافه کتاب، ۲۳۳۲۳۶۰۱۴۹

میهمان تازه وارد ترازوی نشر یک «کافه کتاب» از شاهرود است. در این کتابفروشی کتاب «خانواده» مقام معظم رهبری در صدر پرفروش هاست. در تنظیم این کتاب، بیش از یکصد سخنرانی آقا، مربوط به جلسات خطبه‌خوانی عقد، نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده و جلسات با بانوان نخبه به کار رفته است. سخنان ایشان در این کتاب حاوی مطالبی با موضوع فلسفه و اهمیت ازدواج، تفاوت نظر اسلام و غرب درباره ازدواج، تفاوت‌ها و جایگاه مرد و زن در خانواده و… است.

 «دغدغه فرهنگی» و «راز قطعنامه» در شاهرود هم مورد توجه و پرفروش بوده‌اند.

 «طوفان دیگری در راه است» رمان جذاب سیدمهدی شجاعی، رمان پرفروش این فروشگاه بوده است. البته نقدهای زیادی به این کتاب وارد است.

 «مواعظ» استاد اخلاق تهران، پای مرحوم  آیت الله حق‌شناس را به شاهرود هم بازکرده است که مریدان فراوانی هم پیدا کرده است. این کتاب زیرنظر شاگرد ایشان آیت الله جاودان تدوین شده است.

 «تمام پنجره را غرق حسن یوسف کن

دل اهالی این کوچه را تصرف کن»

 «رقعه» برقعی در شاهرود هم یکه تاز عرصه شعر و شاعری بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *